Spyke

Replies

mad

Comment on

[2026-06-25] Madtorsdag

Reply in thread

Msg kan nogle gode ting.

Man skal bare finde balancen hvor det bidrager positivt uden at man direkte bemærker/smager at der er msg i.

Måske ville det også alafe godt med bacon :)

mad

Comment on

[2026-06-25] Madtorsdag

Hvordan laver i frikadeller ?

Lavede frikadeller den anden dag. De blev ok. Tror jeg puttede for meget havregryn og mel i og brugte for dårlig kval kød. De blev helt ok, men ikke fremragende.

Hakker løg fint så de når at tilberede inde i dunsen.

Blander havregryn, mælk, æg, Pepper, og salt og lader det stå lidt. Ideen er at havregrynene suger væsken og dermed bidrage med et gøre dunserne saftige. Brugte også lidt msg denne gang. Det plejer jeg dog ikke.

Bruger btw 2% af kødvægten i salt. Altså 1 kg kød = 20 gram salt.

Blander derefter kød i og rører det sammen. Blander ikke for meget, jeg godt kan lide at have teksturen fra hakkekødet beholdes. Ellers kommer det til at minde for meget om en ikea kødbolle.

Steger dem i rigeligt fedt. Gerne så boblerne når mindst op over halvdelen af frikadellen, så den får skorpe over det hele.

Brugte alm økologisk hakket svinekød fra Rema.

Tror måske det er her filmen knækker. Det er svært et gøre en middelmådig råvare til et fantastisk produkt. Vi har før haft brugt kød fra egne grine og andre gange fra den lokale slagter. Det bliver generelt meget mere lækkert.

nyheder

Comment on

Det skadelige indhold stiger eksplosivt, men Instagram og Facebook sletter mindre

Reply in thread

Min hustru har måtte oprette facebook for at kunne kommunikere med de andre forældre i ungernes skoleklasser.

Har nævnt i plenum en del gange at det er mere hensigtsmæssigt at holde kommunikationen et sted hvor alle er deltagende. Jeg skriver heller ikke beskeder på random fora og håber at de andre forældre ser beskederne.

Min datter og jeg kørte en gang 30 km til et fælles arrangement med hendes klasse, som viste sig at være blevet aflyst pga regn, hvilket slf var udmeldt på FB :(

Jeg er ikke på FB - man kan sagtens - men det er desværre ikke uden konsekvenser for mange.

Comment on

[2026-06-19] Fri snak fredag

Advarsel: tragisk historie med dyr involveret.

Vi har fået klækket en del kyllinger i rugemaskine. Men det var også lykkedes hønsene selv at få klækket én kylling ud. To orpington-høner havde slået sig sammen om udbygningen fra starten. De havde begge mast sig ind i redekassen og lå så godt de kunne på ægget. Hvilket var morsomt da der slet ikke var plads til to store fjerbolde. Til de ej kyndige, en orpington er en mega stor høne med stor, puffet fjerdragt.

Da kylle klækkede var den enekylling med to dedikerede mødre. Den havde et godt liv. Den pippede lystigt rundt sammen med sine to, kæmpe mødre. De beskyttede den mod kattene.

Men i går i aftenskumringen da konen og jeg gik ud for at lukke hønsenes vindue, skulle min kone lige se til ændernes badebaljer. Og da så hun desværre at kylle lå livløs i vandet, druknet eller død af kulde. Hønsemødrene havde åbenbart ikke haft et program for at fiske kyllinger op af vand.

Det er tragisk, super synd for kyllingen og min kone blev ked af det. Hun følte at hun burde have tænkt på det. Jeg mener at det havde været svært at forudsige.

Nu skal vi lige finde ud af hvordan vi serverer den for børnene. De holder lige så meget at hønsene som andre børn holder af deres katte og kaniner.

Comment on

[2026-06-19] Fri snak fredag

Reply in thread

ikke kan vente lidt endnu

Er den gamle kasse helt færdig?

handskerum

Der er dog et rum under de to mobilopladere. Det kan udgøre det lidt for et handskerum.

Sneg hurtigt bilen op på 110, og Synes også umiddelbart der var lidt for meget dækstøj og vindstøj. Håber det er noget der bliver rettet. Kører stort set aldrig motorvej dog. Men det er nice at der er stille og roligt når familien ruller op i Sverige via motorvejene.