Spyke
mad·Mad og drikkebyAutoMod

[2026-06-25] Madtorsdag

Dette er tråden, hvor man kan snakke løst og fast om alt der har med mad at gøre.

Hvad har du lavet i ugens løb, og hvad står menuen på i weekenden? Uanset om menuen er pasta med ketchup eller créme brûlée, er man velkommen til at dele det

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver torsdag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @[email protected] .

God lille-fredag og bon appétit!

View original on feddit.dk
feddit.dk

Jeg har lavet regnskab over årets første seks måneder. Vores forbrug på dagligvarer er 8000 i snit for to voksne og to børn. Jeg er lidt i chock, jeg havde bildt mig ind at vi nok bruger 5500... Nå, jeg lavede quinoa salat med fennikel, spidskål, tomater og blad salat, en omelet, og så nye kartofler fra haven med smør her til aften.

4
Klorofylreply
feddit.dk

Vi lander også for det meste på 7000 - 8000 for samme antal mennesker. Mad er blevet dyrt. Det er ikke så lang tid siden vores madbudget var 6000.

3

Tja, det er nok bare det. Jeg synes ikke at vi vælter os i luksus i hvert fald. Heller ikke at vi køber ting færdiglavet. Men økologiske grøntsager er også dyre.

2
feddit.dk

Hvordan laver i frikadeller ?

Lavede frikadeller den anden dag. De blev ok. Tror jeg puttede for meget havregryn og mel i og brugte for dårlig kval kød. De blev helt ok, men ikke fremragende.

Hakker løg fint så de når at tilberede inde i dunsen.

Blander havregryn, mælk, æg, Pepper, og salt og lader det stå lidt. Ideen er at havregrynene suger væsken og dermed bidrage med et gøre dunserne saftige. Brugte også lidt msg denne gang. Det plejer jeg dog ikke.

Bruger btw 2% af kødvægten i salt. Altså 1 kg kød = 20 gram salt.

Blander derefter kød i og rører det sammen. Blander ikke for meget, jeg godt kan lide at have teksturen fra hakkekødet beholdes. Ellers kommer det til at minde for meget om en ikea kødbolle.

Steger dem i rigeligt fedt. Gerne så boblerne når mindst op over halvdelen af frikadellen, så den får skorpe over det hele.

Brugte alm økologisk hakket svinekød fra Rema.

Tror måske det er her filmen knækker. Det er svært et gøre en middelmådig råvare til et fantastisk produkt. Vi har før haft brugt kød fra egne grine og andre gange fra den lokale slagter. Det bliver generelt meget mere lækkert.

6

Mors frikadeller.

Brug rasp, ikke mel eller gryn. Riv løgene på rivejern, Sødmælk.

Du kan røre kødet sejt med saltet, så kan det tage mere væske.

Nogle kører en boullion-terning i farsen også, men det har jeg ikke praktiseret.

7
Underbroenreply
feddit.dk

Det lyder meget som den opskrift vi bruger. Havregryn og æg, salt og peber, løg - nogle gange revet på et rivejern, nogle gange løgpulver. Hvis det skal gå vildt for sig sniger jeg også gerne et fed hvidløg i. Har aldrig prøvet msg, men det er måske ikke en dårlig ide?!

6

Msg kan nogle gode ting.

Man skal bare finde balancen hvor det bidrager positivt uden at man direkte bemærker/smager at der er msg i.

Måske ville det også alafe godt med bacon :)

5

Jeg kommer i hvert fald aldrig havregryn i, det har jeg ikke hørt om. Rasp muligvis dog.

4

You reached the end