Spyke

Det skadelige indhold stiger eksplosivt, men Instagram og Facebook sletter mindre

I januar 2025 meddelte Metas direktør Mark Zuckerberg, at virksomheden ville reducere indholdsmoderation på Instagram og Facebook for at undgå uretmæssig sletning, samtidig med at han kritiserede EU’s teknologilovgivning som »institutionaliseret censur«. En ny undersøgelse fra organisationen Digitalt Ansvar viser, at Meta i løbet af 2025 drastisk har skruet ned for antallet af modererede opslag i EU. På Instagram faldt daglige indgreb fra cirka 86.000 til 22.000 i andet halvår, mens Facebook oplevede en 7-procentsnedgang i samme periode.

Dette sker, selvom eksperter advarer om stigende skadeligt indhold, herunder AI-genereret seksualiseret materiale af børn – mindst 1,2 millioner børn i 11 lande har ifølge Unicef og Interpol oplevet deres billeder manipuleret til deepfakes. Tidligere i 2024 dokumenterede Digitalt Ansvar, at Instagram ikke fjernede selvskadeindhold fra ti profiler over fire uger. Meta forsvarer udviklingen med, at man prioriterer fejlreduktion i håndhævelsen, mens sikkerhedsinvesteringer fortsætter på milliardniveau.

Danmark har strammet aldersgrænser for sociale medier uden mulighed for forældredispensation, og digitaliseringsminister Christina Egelund kræver ændringer i EU-reguleringen, da platformenes pludselige regelændringer undergraver demokratiet. Professor Michael Bang Petersen understreger, at magtoverførslen til profitdrevne amerikanske techgiganter har skabt negative spiraler med hadefuldt indhold og mistillid til information. Undersøgelser viser, at 44 procent af danske unge har mødt grænseoverskridende indhold, mens mange danskerne fejlagtigt tror, Facebook er et public service-medie med redaktionelt ansvar.

Det skadelige indhold stiger eksplosivt, men Instagram og Facebook sletter mindrehttps://politiken.dk/danmark/art10884262/Det-skadelige-indhold-stiger-eksplosivt-men-Instagram-og-Facebook-sletter-mindreOpen linkView original on feddit.dk
feddit.dk

Det eneste moralske valg er at slette sin konto. Det er faktisk ikke svært.

8
Underbroenreply
feddit.dk

Jeg er ikke uenig, men jeg tror det er rigtig svært for mange at slette. Jeg har eks. ikke selv slettet facebook, pga. messenger. Alt for meget af foreningsdanmark findes også udelukkende på Facebook efterhånden.

7
feddit.dk

Efterhånden synes de fleste er på Signal og ellers er de ved at være villige til at skifte. Det var værre for 2-3 år siden. Ift. foreningsdanmark... tjah, jeg kender ingen under 25 der har facebook, så de kan vel ikke nøjes med at være til stede dér?

Vi snakkede om det på arbejde den anden dag, en kollegas kone er på et håndboldhold hvor halvdelen er under 20 og halvdelen er omkring 40, og alle de ældre bruger facebook mens ingen af de yngre gør.

Under alle omstændigheder så er det bare STADIG det eneste moralske valg at slette sin konto, også selvom det er en lille smule ubekvemt for én.

4
Klorofylreply
feddit.dk

Min hustru har måtte oprette facebook for at kunne kommunikere med de andre forældre i ungernes skoleklasser.

Har nævnt i plenum en del gange at det er mere hensigtsmæssigt at holde kommunikationen et sted hvor alle er deltagende. Jeg skriver heller ikke beskeder på random fora og håber at de andre forældre ser beskederne.

Min datter og jeg kørte en gang 30 km til et fælles arrangement med hendes klasse, som viste sig at være blevet aflyst pga regn, hvilket slf var udmeldt på FB :(

Jeg er ikke på FB - man kan sagtens - men det er desværre ikke uden konsekvenser for mange.

5
feddit.dk

Min datter og jeg kørte en gang 30 km til et fælles arrangement med hendes klasse, som viste sig at være blevet aflyst pga regn, hvilket slf var udmeldt på FB :(

Det er så også dårlig stil kun at melde ud på facebook, men jeg er da klar over at der er steder hvor det stadig er meget brugt. Jeg prøver at lade være med at prædike, men det er bare virkeligt irriterende at se på at folk fortsætter med at bruge det i steder for lige at sætte 2 timer af til at organisere et alternativ til fællesbeskeder.

Det eneste det kræver er jo simpelthen at alle lige letter røven i 20 minutter og fikser det.

3
Klorofylreply
feddit.dk

Det eneste det kræver er jo simpelthen at alle lige letter røven i 20 minutter og fikser det.

Mange kan slet ikke se problemet. Tror de synes en som mig er grænse-tosset.

2

Ja, det kan da også godt være vi er det 😂 det er heller ikke fordi jeg prædiker irl, ikke sådan for alvor.

3
DaKoTareply
feddit.dk

Du får det virkelig til at lyde lige så let som nogle får det til at lyde lige så umuligt. Man kan sagtens været indstillet på at vælge Facebook fra, men hvis din omgangskreds ikke er, så kommer du til at gå glip af mange ting, fordi de forsætter bare med det de plejer

3
feddit.dk

Ja, man vil gå glip af nogle ting. Det gør man jo også hvis man ikke vil, I dunno, flyve på ferie eller.... købe israelsk frugt. Hvad ved jeg. Men hvis man synes det er vigtigt, er det så ikke prisen værd?

4

Jeg ved ikke om der findes statistik på det, men jeg tror det er ret forsimplet, at mene at unge ikke er på facebook. Dansk Statistik angav at 50% af 16-19 årige anvendte mindst fem sociale medier i 2023. De fleste er opvokset med facebook og især instagram (DST: 90% af 16-19 årige var på Facebook, Instagram og Snapchat i 2023). Det kan godt være du har ret i, det var værre for 2-3 år siden, men udviklingen er næppe gået så hurtig, at unge helt har droppet Meta og lignende. Rent anekdotisk kender jeg ingen unge mennesker, som er skiftet til Signal. Eller ældre mennesker for den sags skyld.

Under alle omstændigheder så er det bare STADIG det eneste moralske valg at slette sin konto, også selvom det er en lille smule ubekvemt for én.

Det er fair, så må jeg nøjes med at være amoralsk lidt endnu i min bekvemthed.

4
SorteKaninreply
feddit.dk

Det er faktisk ikke svært.

Det er faktisk svært, og det er det der er hele problemet.

Vi burde få politikerne til at tvinge Meta til at åbne deres platforme op via ActivityPub så der kan komme konkurrenter, men det kommer nok ikke til at ske lige foreløbig. Indtil da er det et svært træk at få folk væk. Netværkseffekter holder folk fast i det, så det er ikke nemt at komme væk. Det synes jeg ikke vi skal negligere.

Men altså ja fuck Meta og alle bør da gøre et forsøg på at flytte deres personlige liv væk og flytte foreninger osv. man har tilknytning til væk også.

6

Jeg synes bare lidt vi taler om det som om det er åh så svært, men i virkeligheden er det jo bare at tage beslutningen og gå ind og gøre det. Så er der nogle afledte effekter - sandt - fx skal man nok lige sørge for at moster Else har ens nummer når man ikke har messenger.

Men så er det jo så heller ikke værre. Der findes masser af måder at snakke sammen på som ikke aktivt undergraver samfundet, demokratiet, og sender penge i lommerne på amoralske amerikanske rigmænd.

Det er sf UBELEJLIGT men det er ikke SVÆRT.

4

You reached the end

Det skadelige indhold stiger eksplosivt, men Instagram og Facebook sletter mindre | Spyke