Spyke
lemmy.wtf

Jeg har fået mig en 3D printer og er nu i gang med at printe en 10” server rack til mit netværksudstyr og servere.

Lige nu har jeg en 12U rack, som fylder og den jeg printer er det halve i størrelsen. Så det bliver lidt af en udfordring.

7
SorteKaninreply
feddit.dk

Cool, hvilken en har du købt og hvad har din oplevelse været af den? Nogle andre ting du planlægger at bruge den til? :)

4
Meldrikreply
lemmy.wtf

En Bambulab P2S med en AMS. Har nok brugt i omegnen af 3 måneder på at beslutte mig hvilken jeg skulle købe. Der er nemlig rigtig meget at sætte sig ind i.

Bambulab er meget begyndervenligt og ligger i den lave ende prismæssigt.

Det hele har fungeret rigtig godt. Ingen problemer endnu. Er overrasket over hvor fint den printer.

Jeg har printet nogle ting til sønnike fra Roblox.

Jeg planlægger også at printe noget der hedder “Gridfinity” og så skal der også printes kabinetter til de servere og andet udstyr som skal være i mit 10” rack.

3
SorteKaninreply
feddit.dk

Som jeg forstår det er det også en solid printer. Men personligt tror jeg ikke jeg kan få mig selv til at købe Bambu med deres open source tilgang (eller mangel på det samme). Men forstår godt at det er kvalitet til en god pris.

4
Meldrikreply
lemmy.wtf

Jeg siger rigtig mange tak for info! Det skal jeg have kigget på 😁

Hvad har du printet på din?

3
bobslaedereply
feddit.dk

Åh jeg har printet mange ting. I starten mest legetøj og andet pjat fra nettet.
Nu printer jeg mest jeg som jeg mangler. En adapter til en pumpe, en krog eller andet som er gået i stykker. En holder til en speeder controller til en elcykel. Noget som ville været ret dyrt som reservedel, men har kostet 20 min i et tegneprogram og for 3 kr plastik. Sådan nogle ting. Har tegnet og printet alt muligt som ikke findes eller kan købes for penge.
Har også tegnet og lavet en højtaler ud af en soundbar hvor elektronikken døde, men enhederne var gode.
Vinkler til elektrikerrør til en platform til hunden. Når man først kan tegne noget i 3d, er der ingen grænser.

3

Det var også et surt æble at bide i. Jeg havde besluttet at det skulle være en Bambu, før de fuckede up. Jeg overvejede igen en Snapmaker, men det er bare mange penge, som et førstegangskøb.

Hvis penge ikke var et problem eller jeg havde haft noget mere erfaring med 3D print, så havde jeg gået med Prusa, som er europæisk.

Jeg kan altid sælge min Bambu og så købe en Prusa.

2
mstdn.dk

I morgen er der gået et år siden den lille kom til verden. Og som for at fejre det, så er han så småt begyndt at slippe og kan gå 5-10 skridt selv. Det er store sager!

18
Klorofylreply
feddit.dk

Det er så fed en tid. De kan nærmest noget nyt hver dag :)

4

Og imens får vi andre ondt et nyt sted hver dag 😄

6
feddit.dk

Tillykke med jeres nye biler. Jeg er nok også snart tvunget til at skifte bil. Den brød ned i går og jeg brugte fredag aften på at få den bragt til værkstedet med vejhjælp. Der skal en ny motor til og jeg frygter at det bliver dyrere end hvad bilen er værd. Det er helt igennem en lorte situation for jeg skylder stadigvæk en hel del på den. Måske giver det mening at lade den gå i bytte. Nu kan jeg heller ikke komme på arbejde mandag.

5
Klorofylreply
feddit.dk

Det er godt nok træls. Hvilken vogn er det? Årgang og km?

2
bstixreply
feddit.dk

Renault Zoe 2020, 70000 km.

Det er åbenbart noget som sker for en del af dem, og Renaults løsning er et skifte hele motoren. Jeg synes jo det er alt for tidligt at skifte hele motoren, så jeg har i de sidste par uger forsøgt at finde en mekaniker som kunne skifte det kugleleje som er skyld i fejlen, men det nåede jeg så ikke inden den brød helt sammen.

Det er træls at være afhængig af en bil til pendling. Værkstederne vil gerne selv have bilen ind for at lave fejlsøgning og så koster det hurtigt 1000 kr med lånebil bare for at få at vide at de ikke kan lave den.

Nu har jeg så fået vejhjælp til at læsse den af ved en autoriseret Renault forhandler hvor jeg i forvejen havde booket tid i næste uge.

4
Klorofylreply
feddit.dk

Ja det er godt nok tidligt den er død : ( hvad koster det med en ny motor ?

3

Jeg ved det ikke endnu. Folk siger 30-50k, men Renault's mekaniker mente at de måske kunne søge refusion fra Renault på halvdelen på en eller anden måde. Jeg har ikke selv nogen garanti fordi jeg købte en brugt demo model.

Jeg fandt så også ud af at jeg ikke har vejhjælp i min forsikring. Det var jo næsten ny bil så jeg regnede bestemt ikke med at få brug for det. Det var 2500 ud af lommen, hvilket svarer til 40 kr om måneden hvis jeg havde haft købt det i forsikring.

Min svigerfar har netop lovet at finde en lånebil, så jeg skal alligevel på arbejde på mandag. Heldigvis har jeg snart ferie, så jeg kan få styr på det.

Det er bare dårlig timing for jeg havde egentlig øremærket opsparingen til noget andet.

4
feddit.dk

Jeg blev med et slag tidligere i dag 160.000 kr fattigere. Til gengæld kan jeg nu kalde mig bilejer. Så skal der fandeme klages over billister, der ikke holder til højre på motorvejen!

8
Meldrikreply
lemmy.wtf

En MG4 er en lækker bil. Mit eneste problem var dens infotainment system, da jeg prøvekørte den tilbage i 2023.

Kunne forestille mig at det er blevet en del bedre?

3

Det er stadig lidt langsomt, men det er ikke værre end fx en Renault Zoe. Det jeg savner mest indtil videre er at kunne kontrollere klimaanlægget med fysiske knapper, så jeg ikke skal rode med en touchskærm mens jeg kører. Jeg tror dog godt at jeg kan ændre indstillingerne så det kan gøres fra rattet.

I dag har jeg været en tur til det jyske til et familiearrangement og sidder nu i Korsør og holder pitstop på McDonalds. Jeg har vel kørt den omkring 500 km indtil videre, og er fint tilfreds med den.

3

Jep, det blev det ja. Det var en virkelig god oplevelse at prøvekøre den, så jeg slog til med det samme.

3
feddit.dk

Advarsel: tragisk historie med dyr involveret.

Vi har fået klækket en del kyllinger i rugemaskine. Men det var også lykkedes hønsene selv at få klækket én kylling ud. To orpington-høner havde slået sig sammen om udbygningen fra starten. De havde begge mast sig ind i redekassen og lå så godt de kunne på ægget. Hvilket var morsomt da der slet ikke var plads til to store fjerbolde. Til de ej kyndige, en orpington er en mega stor høne med stor, puffet fjerdragt.

Da kylle klækkede var den enekylling med to dedikerede mødre. Den havde et godt liv. Den pippede lystigt rundt sammen med sine to, kæmpe mødre. De beskyttede den mod kattene.

Men i går i aftenskumringen da konen og jeg gik ud for at lukke hønsenes vindue, skulle min kone lige se til ændernes badebaljer. Og da så hun desværre at kylle lå livløs i vandet, druknet eller død af kulde. Hønsemødrene havde åbenbart ikke haft et program for at fiske kyllinger op af vand.

Det er tragisk, super synd for kyllingen og min kone blev ked af det. Hun følte at hun burde have tænkt på det. Jeg mener at det havde været svært at forudsige.

Nu skal vi lige finde ud af hvordan vi serverer den for børnene. De holder lige så meget at hønsene som andre børn holder af deres katte og kaniner.

12

"serverer den for børnene"

Nok ikke den måde jeg havde valgt at melde nyheden men det ville helt sikkert gøre indtryk 😮 ej, jeg lukker mig selv ud. Rip kylling 😢 o7

8
Mark Gjølreply
mstdn.dk

Vi stod i samme situation for et par år siden. Kaninerne havde fået unger. De var HELT små, ingen pels. Det bør også nævnes at det var omkring -10 grader, og kaninerne bor permanent udenfor. Anyway, unger! Poden var henrykt! Dagen efter: Døde unger hele vejen rundt. Poden var knust! Anyway, vi begraver ungerne i en skotøjsæske i haven, holder en lille tale, alting. Dagen efter: Døde kaninunger lugter ret meget, og ræve har en god lugtesans...

6

Damn.

Det værste vi har prøvet, er en massakre på 9 ud af 10 høns.

Fjer over det hele. Der sad en forhutlet og forskræmt høne i et hjørne. Den krøb helt sammen hver gang man kom i nærheden af den.

Ungerne gærd ikke. De brølede. Forfærdelig dag.

4
ExcessShivreply
lemmy.dbzer0.com

Nu skal vi lige finde ud af hvordan vi serverer den for børnene. De holder lige så meget at hønsene som andre børn holder af deres katte og kaniner.

Det er vel bare at sige det som det er. Shit happens og kæledyr dør jo også, det er naturligt og fint at blive ked af det og lære hvordan man takler sorg. Man behøver ikke gøre et stort nummer ud af det.

5
Klorofylreply
feddit.dk

Spørgsmålet er om de bare skal vide at den er død. Behøver de vide at den led druknedøden ?

3
ExcessShivreply
lemmy.dbzer0.com

Nåh på den måde...nej det behøver de jo nok ikke, men hvis de spørger hvordan den døde ville jeg svare ærligt.

4

"Det er ikke altid børn er klar over det de gør er farligt, det er derfor skal I altid gøre hvad jeg siger"

Nye råd til børneopdragelse i næste uge 😄

4

Øv!

De er lidt selvmordstruede i starten de små.

Vi havde kæmpe drama hos vores. Vi har en Maran der har 8 kyllinger hun selv har ruget ud.

Vi havde angreb ved højlys dag den anden dag, kæresten løb ud på grund af larmen, så aldrig hvad det var, men antager ræv.

Fandt 1 høne dræbt, alle kyllingerne skræmt ind i deres hus, og hønemor var intet sted at finde! Hun ledte efter den i flere timer, borte.

Stor ulykke i det lille hjem.

Kyllerne var 3 uger, så lige på nippet til de kan klare sig uden varme. Varmedunk ud til kyllerne mens vi forsøgte at finde en varme løsning.

Gudhjælpemig om der ikke 5 timer efter angrebet stod der en forhutlet høne og ville ind til sine kyllinger!

Der var vist både sorg og glædestårer den dag.

Nu er vi lige bag hegn til de ræve har fodret deres hvalpe op...

5

Efter at have set et forfærdeligt pressemøde, må jeg vel hellere lige stemple ind med en følelse af, at jeg igen ikke helt er med på, at forsvaret eller forsvarsministeriet har styr på hvad der sker.

Også at afværge alle spørgsmål med "nu må vi lige" og undvige de vigtige spørgsmål. Hm.

Føler jeg mig mere tryg? Næ. jeg var dog heller ikke utryg, men alligevel. 😅

8
feddit.dk

På Søndag den 21. juni er det sommersolhverv.
Derefter bliver dagene kortere indtil 21. december.
Det betyder så også, at der nu kun er ~4 måneder til julepynten begynder at komme frem 🎄🎅

9
feddit.dk

Alle måneder der ender på -ber er julemåneder for detailhandlen. Kun Halloween står som et bolværk mod juleriet.

4
Trallereply
feddit.dk

Nu er jeg halloween-hader så alt er lårt.

4

Er begyndt at synes mere om halloween. Der er ok stor opbakning til det i vores lille lokale by. Det er ret hyggeligt at vade rundt og hilse på folk og se udklædninger.

Kan dog godt få lidt kvalme af alt det billige, kinaproducerede plastik "pynt" folk sætter op.

4
feddit.dk

Hvilken variant? Dem der synes at der kun må være en gang om året hvor man klæder sig ud, dem der tror at det er en amerikansk tradition eller dem der i virkeligheden mest bare hader alt det ekstra affald?

3

Bing Bing Bing x2.5

Det kan godt være det ikke kun er en amerikansk tradition, men den version man har valgt herhjemme er så absolut den amerikanske!

Og man må klæde sig ud hver dag hvis man vil det, men skal vi ikke holde klæde sig ud traditionen til én dag.

5

Næh, det kan ikke betale sig.
I stedet kan du gå all in på jul i juli.

3
feddit.dk

Jeg var som @[email protected] ude at prøvekøre en bz4x touring.

Det var umiddelbart en positiv oplevelse.

Vi prøvekørte den forhjulstrukne version. På tør asfalt blinkede esp når du trådte speederen i bund. Den med 4wd og flere heste må jo være rimeligt meget overkill! (Det er en familie stationcar!)

Positivt

  • Dejligt med knapper!

  • Infotainment virker til at være nogenlunde simpelt og ikke så sløvt at det er irreterende

  • Bagagerum er dejligt stort

  • Godt udsyn, gode spejle

  • Ikke så "suv" klumpet som mange af konkurrenterne

  • "normal" følelse på bremsen

  • jeg synes den kørte godt

Negativt

  • bil uden handskerum? Det er sgu mærkeligt

  • to "opladeplader" er måske lidt spild af plads

  • højde på bagsæderne er lavt, men det er vidst en meget normal batteribils ting.

  • rækkevidde og ladehastighed er ikke top

  • kun 750kg på krogen på 2wd model

  • Toyota bipperi! Alt bipper! (Konstant bipperi ved bakgear fx)

  • fartpilot i forkert side på rattet, men det er standard toyota.

  • service baseret garanti, selv sælgeren sagde "service" i gåseøjne 😄

Måske lidt vejstøj, men svært at bedømme, vi kunne fint føre en samtale på motortrafikvej.

Mandag skal vi ud og prøve subaru versionen

5
Klorofylreply
feddit.dk

Godt nok spændende om subaruen kører anderledes.

Håber Toyota kommer med en version hvor de irriterende ting er rettet. Eller Subaru slf.

2
Trallereply
feddit.dk

Ja, det er ærgeligt man ikke kan vente lidt endnu. Tænker næste udgave af den, med længere rækkevidde og handskerum bliver god 🙂

Vi har virkeligt været vant til at køre lange "stints" når vi kører langt. Men i kombi med baby bliver det hele alligevel nyt.

2
Klorofylreply
feddit.dk

ikke kan vente lidt endnu

Er den gamle kasse helt færdig?

handskerum

Der er dog et rum under de to mobilopladere. Det kan udgøre det lidt for et handskerum.

Sneg hurtigt bilen op på 110, og Synes også umiddelbart der var lidt for meget dækstøj og vindstøj. Håber det er noget der bliver rettet. Kører stort set aldrig motorvej dog. Men det er nice at der er stille og roligt når familien ruller op i Sverige via motorvejene.

3
Trallereply
feddit.dk

Den gamle er en varevogn. Kørt 300 000 i den, men den er fin endnu. Kostede den ikke 1000 kr i måneden i afgifter holdte vi den sammen med en ny bil.

Jeg er ikke sikker på politiet synes det er en god ide med baby i hundekassen. Så der skal en ny til.

Vi kan ikke vente på merc. VLE, men eller er det sådan en type vi ville have. Men ved næste bil ser markedet sikkert helt anderledes ud.

3

Rækkevidden er bare for kort til det kørsel vi har. Samme med idbuzz, det bliver bare for træls.

Bz4x er også kun lige okay på rækkevidden.

2
SorteKaninreply
feddit.dk

Kan de bare afbryde opladningen? Plejer den ikke at låse ledningerne fast?

2
ExcessShivreply
lemmy.dbzer0.com

Jo kablet er låst...men du kan afbryde på standeren jo. Så sidder kablerne stadig låst i bilen, den lader bare ikke, og så kan de give dig bøden.

Edit: men det her er EMM nok et mere reelt problem end psykopat P-vagter i små sko.

Der kan være en fejl på standeren, bilen eller elnettet undervejs, hvilket betyder, at opladningen kan stoppe, hvornår det skal være, uden man har den fjerneste anelse om, at det kommer til at ske. Man kan ikke gardere sig mod det

5
Trallereply
feddit.dk

Alle p-vagter er per definition psykopater der går i små sko, så det er lidt dobbelt konfekt, du kan bare nøjes med "p-vagt"

1

Alti alti.

Men sådan seriøst, absolut.

Har aldrig mødt værre mennesker end p-vagter.

Nederdrægtig, smålig, magtliderlig, sadistisk, er alle sammen ord der slet ikke rummer hvor forfærdelige de er.

4
feddit.dk

Det er interessant at se hvordan Trump er kommet i så dårlig stand på hjemmefronten pga. hans MOU med Iran. Det er også nogle mærkelige præmisser. Hvis man ikke er særlig udenrigspolitisk klog, hvilket omfatter mig selv, så ser det jo mest af alt ud som om, at Iran har sagt, at de er skideligeglade, vil bombe løs i øst og vest og holde strædet lukket indtil amerikanerne skrider eller, de kan stoppe nu, hvis de får nogle penge.

Det ligner at Trump har sprøjtet penge efter dem, for at få dem til at stoppe, fordi der ikke var andre muligheder, og presset om fri passage i Hormuz-strædet blev for stort.

Art of the Deal, ikke sandt?

3

amerikanerne vil finde sig i at deres præsident er en pædofil, løgnagtig, tyvagtig, dement, hadefuld og kriminel klovn som ikke giver en fuck for over halvdelen af landets befolkning, deres grundlov eller verdensfreden.

Men hvis han er dårlig til krig, så bliver de sgu alligevel lidt mugne.

4