Spyke

Posts

turku·TurkubyVipsu

Vartiovuorenpuiston vanhaan vesitorniin avataan näköalaravintola

Uusi ravintola sijoittuu vappuna aloittaneen Cosman näköalaterassin viereen ja tukee osaltaan tavoitetta saada Tähtitornin tilat ja laajemmin koko mäki avattua kaupunkilaisten olohuoneeksi, maalailee arkkitehti Eero Lundén tiedotteessa.

En ole tuolla suunnalla käynyt hetkeen tai nähnyt edes tuota uutta näköalaterassia. Tuosta vartiovuoren vesisäiliöstä](https://fi.wikipedia.org/wiki/Vartiovuoren_vesis%C3%A4ili%C3%B6) taitaa näkyä vain Pumppu- ja mittarihuone joten ihan mielenkiintoista nähdä paljonko tuolla oikeasti on tilaa ja kuinka paljon tuo muuttuu.

Vartiovuorenpuiston vanhaan vesitorniin avataan näköalaravintolahttps://aamuset.fi/artikkeli/6999737Open linkView original on lemmy.world
turku·TurkubyVipsu

Nivelbussit palaavat katukuvaan helpottamaan Fölin ruuhkaisimpia linjoja

Ensimmäinen auto saadaan liikenteeseen huomenna tiistaina 2. kesäkuuta. Yksi kokeilun pääkohteista on Varissuolta Kupittaan ja keskustan kautta Pernoon kulkeva runkolinja 3, joka on ajoittain ruuhkautunut.

Toivottavasti näistä tulee vähän helpotusta, varsinkin tapahtumien aikaan osa linjoista voi olla todella täynnä eikä suinkaan vain nuo linja 3:n bussit.

Nivelbussit palaavat katukuvaan helpottamaan Fölin ruuhkaisimpia linjojahttps://aamuset.fi/artikkeli/6997918Open linkView original on lemmy.world
turku·TurkubyVipsu

Raitiotie voisi kulkea Turussa jo vuonna 2033

Turun kaupunginvaltuusto päätti ratikan rakentamisesta äänin 36-31. Noin 465 miljoonan euron hanke on kaupungin historian suurin investointi. Päätös on ehdollinen, sillä se vaatii valtion 30 prosentin rahoitusosuuden. Myös mahdolliset valitukset on käsiteltävä ensin.

Sen verran iso operaatio, että pistää kyllä miettimään millainen Turku olisi jos näistä raitioivaunuista ei oltaisi koskaan luovuttu.

Raitiotie voisi kulkea Turussa jo vuonna 2033https://yle.fi/a/74-20225625Open linkView original on lemmy.world
turku·TurkubyVipsu

Turun ratikka kulkisi Hämeenkadun läpi, mutta valtaosa yrittäjistä vastustaa sitä

Kipukohtia ovat katuremontin kesto ja pysäkkien sijainnit.

Kun katsoo kuinka kauan toriparkki projekti kesti, niin huoli on kyllä melko ymmärrettävää.

Olisi tosin mielenkiintoista saada tietoa moniko autoilia pysähtyy asioimaan hämeenkadun ravintoloissa ja kaupoissa suhteessa niihin jotka saapuvat kävellen, pyörällä tai bussilla.

Turun ratikka kulkisi Hämeenkadun läpi, mutta valtaosa yrittäjistä vastustaa sitähttps://yle.fi/a/74-20225549Open linkView original on lemmy.world
turku·TurkubyVipsu

Turun Tuomiokirkkosillan remontti sai valtuuston hyväksynnän – puolitoista vuotta kestävä urakka maksaa 43 miljoonaa

Mitenhän mahtaa liikennejärjestelyt mennä tämän kohdalla? Tuosta menee aika monta Kupittaan ja Nummen suuntaan kulkeva Föli:n bussireittiä, kai nämä sitten joutuu tuon ajan kiertämään Aurasillan kautta.

Turun Tuomiokirkkosillan remontti sai valtuuston hyväksynnän – puolitoista vuotta kestävä urakka maksaa 43 miljoonaahttps://yle.fi/a/74-20221712Open linkView original on lemmy.world
turku·TurkubyVipsu

Vuosien kiistely Kaskenkatu 3:n puutalojen kunnostuksesta päättyy – Turku lähettää tarjouspyynnöt eteenpäin lähiaikoina

Kiinteistön omistaja Raimo Puolimatka ilmoitti maaliskuussa kaupungille lahjoittavansa kohteen. Taustalla oli hänen mukaansa muun muassa näkemyserot siitä, mitä kiinteistössä saa kunnostaa ja miten.

Tämäpä yllätys, toivottavasti saavat tuon kuntoon. Melko usein näiden kohtalo on vain mystisesti syttyä tuleen jotta tontille saa jotain muuta rakennettua.

Vuosien kiistely Kaskenkatu 3:n puutalojen kunnostuksesta päättyy – Turku lähettää tarjouspyynnöt eteenpäin lähiaikoinahttps://yle.fi/a/74-20220531Open linkView original on lemmy.world
turku·TurkubyVipsu

Turku kaavoittaa Merikorttelin – asuinrakentamista Aurajoen rantaan

Nähtävästi tuohon kuuluu melko mittava laajennus ja parannus linnapuistoon josta annan kyllä plussaa. Kuvan mukaan tuossa linnapuisto jatkuisi aivan aurajoelle saakka joka kyllä tekee alueesta houkuttelevamman konserteille ja muulle ajanvietolle.

Yllättävä myös tuo silta tuossa joka vie Turun linnalta viimeiselle ropolle (ne ylikulutuksen pyhätöt täl puol jokkee).

Turku kaavoittaa Merikorttelin – asuinrakentamista Aurajoen rantaanhttps://yle.fi/a/74-20217762Open linkView original on lemmy.world
turku·TurkubyVipsu

Mysteeritaiteilija Banksyn Eurooppaa kiertänyt näyttely saapuu Suomeen – Turkuun esille yli 150 teosta

Banksyn moton ”Copyright is for losers ©TM” (”Tekijänoikeudet ovat luusereille ©TM”) hengessä näyttely ei ole taiteilijan virallisesti hyväksymä, tiedotteessa todetaan.

Näyttely avautuu yleisölle 17. huhtikuuta Turun Telakkarannassa sijaitsevassa vanhassa tehdashallissa Unioninkadulla ja on avoinna joka päivä 25. lokakuuta asti.

Olisiko tämä sitten jossain niistä Wärtsilän tehdashalleista itärannan ja korppolaismäen välimaastossa. Unioninkatu lienee se katu, joka kulkee tunnelin kautta lähelle Aurajokea.

Mysteeritaiteilija Banksyn Eurooppaa kiertänyt näyttely saapuu Suomeen – Turkuun esille yli 150 teostahttps://yle.fi/a/74-20216712Open linkView original on lemmy.world
turku·TurkubyVipsu

Turun Aurajoen jääsilta puretaan maanantaina

Föri ei kuitenkaan pääse liikennöimään joen yli, sillä jää on liian paksua. Pekanheimo muistuttaa myös, että kevätaurinko heikentää jään kantavuutta nopeasti, eikä Aurajoen jäällä ole enää turvallista kävellä

Eli jos Föri ja jääsilta on poissa käytöstä niin kannattaa kävellessä varautua sellaiseen ~20 minuutin (1.4km) kiertoreittiin Martinsillan kautta jos täytyy päästä Förin kohdalta toiselle puolelle.

Mitään vaihtoehtoa tuossa ei mainita nyt kun sekä jääsilta ja föri poissa käytöstä.

Turun Aurajoen jääsilta puretaan maanantainahttps://yle.fi/a/74-20214003Open linkView original on lemmy.world
turku·TurkubyVipsu

Kaupunkilautta Föri pois käytöstä toistaiseksi – satama ei päässyt enää murtamaan sille väylää

Alkuperäinen otsikko: "Kaupunkilautta Föri on lopettanut liikennöintinsä Turussa – satama ei päässyt enää murtamaan sille väylää" korjattu, koska tuosta voi saada mielestäni väärän kuvan että Föri olisi pysyvästi poissa käytöstä.

Ylittämään pääsee jääsillalta:

Kaupungin asentaman jääsillan kohdalla jäätä on yli 30 senttimeriä, mutta joen reunoilla viemäreiden ja laivojen pulputtimien lähellä jää voi olla heikkoa.

Kaupunkilautta Föri pois käytöstä toistaiseksi – satama ei päässyt enää murtamaan sille väyläähttps://yle.fi/a/74-20210067Open linkView original on lemmy.world