Posts
Et stiftende medlem forlader Borgernes Parti
Er der snart flere hjul tilbage på den bus?
Supermærkelig YT-kanal med AI-oplæsning
Faldt over denne YT-kanal forleden.
Omtrent 80 videoer med AI oplæst tekst, der spinder meget interessante løgnehistorier, med historiske danske personligheder.
Videoen med flest visninger handler om "sandheden om Prins Henrik", og sår tvivl om hvorvidt hans diagnose blev brugt som et "politisk våben":
https://www.youtube.com/watch?v=pGBwUx-8Xbw
Videoerne er alle meget lange, og der er forskellige fejl i AI-oplæsningen (nogengange er små sekvenser oplæst på et andet sprog, f.eks. russisk, tjekkisk, eller rumænsk), og nogle gange er videoerne slet ikke på dansk, som f.eks. denne: https://www.youtube.com/watch?v=NmWouo2E7xs som er på tjekkisk hele vejen igennem.
Jeg spekulerer over, om det blot er lavet for at lave penge på reklamerne der vises i YT-videoer, eller om der er noget mere fordækt i intentionerne bag.
Jeg fandt en lignende kanal der er på Tjekkisk: https://www.youtube.com/@xi_story_channel
Baba Tela er i øvrigt en Nigeriansk Politiker: https://en.wikipedia.org/wiki/Baba_Tela
Federal statement on Jeffrey Epstein's death dated day before he was found dead
cross-posted from: https://lemmy.world/post/42868245
https://www.standard.co.uk/news/world/statement-jeffrey-epstein-death-day-before-b1270109.htmlOpen linkView original on feddit.dkSeneste dump af Epstein filer
Det seneste dump af Epstein-filerne bliver endevendt af gud ved hvor mange disse dage. Det er spændende at se hvad der dukker op, hvem der bliver impliceret, og hvor mange der siger deres job/stilling op, som følge af deres forbindelse, hvad enten den er et udtryk for at de er kriminelle, eller blot har meget dårlig moralsk og etisk kompas.
Indtil videre ved jeg, at Mandelson og Miroslav Lajčák har sagt op, og der skal nok komme flere.
Konspirationsteorierne står stærkt med Epstein, af god grund. En meget velforbundet person der havde de meste magtfulde mennesker på speed dial, var også en dømt sexforbryder. Det var offentligt kendt af alle der havde noget med ham at gøre, efter hans oprindelige dom, i 2008. Så hvorfor blev de ved med at have relationer til ham?
Klog af skade fra panamapapirerne, så holder jeg ikke vejret indtil der kommer konsekvenser for nogle af de her mennesker. Der skal meget til, for at dømme folk, og det er ikke kriminelt at omgås mennesker med dårlig moral og etik, medmindre man altså velvidende deltager i eller observerer vedkommendes kriminalitet. Men jeg håber stadig der sker mere end, at et par folk går af.
Den der post, der nu er fjernet, om DNA og masseovervågning i Danmark...
...Det er den første af slagsen (spam/desinformation) jeg har set på feddit.dk, og endda med en feddit.dk-bruger.
Opslaget var oprindeligt krydspostet i 4 andre fællesskaber på andre instanser, men er nu fjernet. Formentlig af mods.
Vedkommende har selv slettet kommentarerne i den oprindelige post ser det ud til.
Er i obs på den bruger @[email protected] , @[email protected] @[email protected] ?
Delelinks til artikler bag betalingsmur [wallnot]
Jeg faldt over at wallnot.dk har en bot på BlueSky der deler gavelinks til artikler. Jeg antager at wallnot trawler BlueSky for gavelinks, og dernæst blot deler dem i deres feed, så det er der som sådan ikke noget odiøst i, sharing is caring og sårn.
Jeg er ikke rigtig aktiv på BlueSky, så jeg brugte RSS Parrot til at spejle BlueSky kontoen på Mastodon. Man kan følge kontoen her: @[email protected].
Bizart tysk 'kongerige' var mere sekt end stat
Selvudråbt konge blev rig på jødehad og sin egen fiktive valuta.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/bizart-tysk-kongerige-var-mere-sekt-end-statOpen linkView original on feddit.dkThe surprising role of deep thinking in conspiracy theories | Psyche Ideas
Jeg har fået ChatGPT til at lave et meget kort referat af artiklen.
Artiklen udforsker, hvordan dyb tænkning og ønsket om at finde skjulte sandheder ofte fører til konspirationstro. Konspirationsteoretikere engagerer sig i intens analyse og ser sig selv som opdagere, der udfordrer det etablerede narrativ. Denne tilgang kan føre til "aha"-øjeblikke, hvor de føler, de har fundet sandheden. Artiklen påpeger også, at det er denne dedikation til dyb tænkning, der kan forklare, hvorfor nogle mennesker bliver fanget i konspirationsteorier. For at modvirke dem bør man fokusere på deres kritiske tænkning snarere end afvise dem som naive.
Jeg synes det er et interessant punkt, at personer der lader til at blive indfanget af konspirationsteorier, har en tilbøjelighed til at være dybe tænkere, men ikke kritiske tænkere. Det er ligeledes min erfaring, at denne dybe tænkning får mennesker i kaninhuller til, nærmest pr. automatik, at afvise rationelle forklaringer på komplekse problemstillinger.

![Ny analyse: Her er konspirationsteoretikernes yndlingspolitiker [Lars Boje Mathiesen]](https://lemmy.world/pictrs/image/8108af23-b3bb-4175-b88e-ac0e064faa65.jpeg)









