Spyke

Replies

nyheder

Comment on

Dansk yogaskole efter anholdelse af åndelig leder i Frankrig: Vi er udsat for en heksejagt

Det er historier som denne der gør, at jeg er meget meget skeptisk overfor disse new age / wellness woo grupperinger, der er skabt af, eller har udpeget en nulevende person som deres åndelige leder. Historien er spækfyldt med eksempler på, at det sjældent fører noget godt med sig.

For god ordens skyld skal det siges, at den danske skole der hørte under ham nævnt i artiklen, tilsyneladende ikke har nogen dårlige historier.

Edit: Ja, den er god nok som @[email protected] skriver, så har der været historier i 2013 omkring den danske yogaskole. Her blev de anklaget for at manipulere kvindelige medlemmer, bl.a. til at deltage i sex-chats. Det var mig der var lige lovlig hurtig tidligere.

nyheder

Comment on

Danske coronaskeptikere nævnes i planer for hemmelig russisk påvirkningsoperation

Reply in thread

Efter at have observeret Kent Nielsen i en årrække mener jeg, at jeg med en vis overbevisning, kan sige, at han er en nyttig idiot. Kent har været i Stram Kurs, han har været aktiv i det kristne miljø (er det muligvis stadig), han har været politisk aktiv igen, i partiet Frihedslisten, bovaer, rewilding, Molslaboratoriet, grøn omstilling, klimakrisen, noget med landbruget. You name it, Kent er imod det hele. Fælles for disse aktiviteter er, at han brænder som magnesium i en kort periode, og så skvatter det hele sammen omkring ham, og han flytter videre. Oftest skvatter det sammen, fordi han rager uklar med andre folk i det pågældende projekt. Nu er han så kommet til et punkt hvor de fleste af de ting han engagerer sig i er hans egne projekter, hvorfor han lader til at brænde lidt længere. Han har fundet sin hylde som den højtråbende "frihedskæmper". Det er åbenbart noget der giver potte i nogle dele af befolkningen.

Jeg kan godt overbevises om, at Kent Nielsen har syntes det var mægtig fint at skrive lidt indhold for VELINFORMERET, eller dele indhold på hans SoMe fra VELINFORMERET, imod at få noget eksponering af hans egne projekter, via kanalen. Hans indhold blev også delt af andre verificerbare Kreml-kontrollerede konti på X og en tilhørende hjemmeside (der nu ikke længere er online).

Kreml-kontrolleret X-konto linkede til VELINFORMERET: https://nitter.net/europe_northern/status/1699750624273776682

X-profilen er linket til en hjemmeside der hed independentnorth.net, som bl.a. skrev artikler som denne: https://archive.ph/rcKvm

Samme X-profil deler noget af Kents materiale omkring landmændsaktioner: https://nitter.net/europe_northern/status/1759122187707937156

Jeg er ikke 100% overbevist om, at Kent blev betalt for det, og det vil der aldrig komme håndfaste beviser for. Jeg er heller ikke overbevist om, at Kent havde nogen som helst idé om, at VELINFORMERET er en påvirkningskampagne. Jeg tror også på ham, når han siger, at han er ligeglad. Jeg tror ikke han kan se nogle problemer ved at han har hjulpet Rusland med at sprede nogle meninger som også er hans.

nyheder

Comment on

Elon Musks udstrakte arm vækker opsigt: Verdens rigeste mand afviser snak om nazi-hilsen

Øøh, hvad f*ck laver ADL?

Alle højrefløjsere cremer deres bukser på X nu, fordi deres helt heilede i fuld offentlighed, og nu "undskylder" ADL fandeme for hans opsigtsvækkende udstrakte arm?

Så man kan altså nu, med hele verdens øjne rettet mod en, lave en velkendt fascistisk gestus, og få ADL til at forsvare at man nok bare var lidt emotionel.

Hvilken tidslinje er det her?

Comment on

Med en skyggehær ville prinsen kuppe sig til magten, og de var klar til at lade blodet flyde

Denne sag fra tyskland er en yderst interessant sag fra en konspirationsteoretisk vinkel, for hele fundamentet for denne gruppes eksistens, bygger på en eller flere afviste konspirationsteorier. De har så tiltrukket andre mere eller mindre radikale grupperinger til sig, og de har så endt med at favne redt bredt, og dybt, og inkluderer den radikale højrefløj, fordi de altid er ude for at hverve medlemmer hvor de nu kan.

Denne sag tjener som eksempel på hvor galt det kan gå, hvis man ikke italesætter den her form for samfundsundergravende virksomhed. Fundamentet er debunket, afvist, og skudt ned, adskillige gange. Det er et fundament inspireret af USA, og jazzet lidt op med lokale ting. Vi har lignende grupperinger herhjemme der tænker i disse baner. Her tænker jeg på tiltag som Nationen Danmark, der også allierer sig med adelige fra tyskland.

Comment on

Velkommen til alle de nye!

Reply in thread

Vi må tænke mere kreativt @[email protected], lade os inspirere af nogle der er helt fremme i skoene når det kommer til enshittification. Vi skal gøre alle fællesskaberne betalingsbaseret, og kun modtage $FDDTDK som betaling. Det er på tide vi laver nogle flere penge på det her makværk. Fra nu af godkender vi kun beviseligt bots der søger om medlemsskab.

3 timer. Men så tager du også basser med.

Eric,

CEO

Comment on

Hvilke er jeres top 3 dansk/udenlandske podcasts?

Jeg kan anbefale Internet History Podcast: https://www.internethistorypodcast.com/ - det er en afsluttet podcast, men den har en masse spændende afsnit om hvordan internettet blev til, og om de tidlige dage online.

Så lytter jeg til Qanon Anonymous (https://soundcloud.com/qanonanonymous), hvor en 3-5 værter diskuterer hvad der rører sig i primært den amerikanske konspirationssuppedas, og debunker og dissekerer påstande og fakta. Det er nogengang lidt hit or miss, da nogle emner er meget amerikansk vinklet.

Comment on

Lektor bag nyt studie: Lad være med at hive konspirations-influenter i studier og spalter

Jeg ved det er noget der ofte debateres, og Line Nybroe der er medforfatter af studiet er ret klar i spyttet. Hun lægger vægt på det redaktionelle ansvar:

At hovederne bag konspirationsteorierne ikke skal inviteres i studier og spalter betyder ikke, at der ikke skal være fokus på konspirationsteorierne. Tværtimod, understreger Line Nybro Petersen.

For selvfølgelig skal det kunne diskuteres, hvorvidt Onkel Reje er godt børne-tv, og at der er bivirkninger ved vacciner. Men når man først er ude i kogte spædbørn, Illuminati eller at 50 procent af dem, der er blevet vaccineret, dør af vaccinen, giver diskussionen ikke længere mening.

”Det er jo helt gak-gak. Det har ikke anden nyhedsværdi end sensation. Det ved man jo godt som redaktør. Man kan vel godt navigere i, hvor det ene slutter, og det andet starter,” siger Line Nybro Petersen.

”Beskriv sagen. Men hiv ikke manden bag ind. Jeg kan simpelthen ikke se ideen bag det,” tilføjer hun.

Comment on

Vibeke Manniche skal besøge Robert F. Kennedy, Jr., siger hun i video

Jeg debatterede lidt med mig selv om den skulle i nyheder eller konspirationsteorier, og det blev det sidste, da den eneste kilde er Manniche selv på en Facebookvideo.

Til de af jer der måtte være så heldige ikke at kende til Vibeke Manniche, så er her et hurtigt overblik:

  • Læge uden autorisation til selvstændigt virke
  • Blev anvendt af kommuner landet over som konsulent i sager om arbejdsdygtighed, hvor hun efter sigende bedømte individuelle sager uden at møde personerne der skulle bedømmes
  • Hun er idømt en betinget dom for at udskrive uberettigede lægeerklæringer til fritagelse for test under coronapandemien
  • Er medforfatter til to videnskabelige artikler om bivirkninger ved coronavacciner, der er blevet kritiseret af læge- og forskerstanden, men hyldet i konspirationsmiljøet, nationalt som internationalt
  • Laver konstant indsamlinger til denne forskning på sin Facebookprofil, en indsamling der er godkendt af Civilstyrelsen, og samlede, ifølge regnskabet fra sidste års indsamling, over 600000 kroner ind fra donorer den vej.

Det er på den baggrund at jeg lagde den i konspirationsteorier.

Jeg ville ikke blive så overrasket igen, om det er sandt, at RFK Jr har kontaktet hende. Omstændighederne omkring kontakten er lidt ulden, og utraditionel, men det er RFK Jr jo også.

Vi får se. Det ville være fint om nogle journalister ville forsøge at verificere hendes udsagn.

Comment on

Nyt fællesskab: Konspirationsteorier

Reply in thread

Jeg hører dig højt og tydeligt.

Formålet med fællesskabet er, at diskutere og granske dem videnskabeligt. Det burde jeg have lagt mere vægt på i min udmelding. Jeg havde tænkt mig at gøre det igår aftes, men der kom nogle ting i vejen der gjorde, at jeg ikke fik det gjort.

Jeg er fuldt bevidst om ansvaret som mod i den henseende, og det er ikke hensigten, at det bliver et fællesskab for at udgyde misinformation og deslige.

Comment on

Fra Moskva til kommentarsporet – når russiske narrativer bliver til dansk polarisering • POV International

En lille hyggespreder om hvordan konspirationsteorier undergraver demokratiet.

Den demokratiske samtale, som sociale medier skulle understøtte, er i stigende grad blevet en illusion. I stedet for at fungere som et åbent forum for idéudveksling, bliver platformene til kamppladser, hvor følelser trumfer fakta, og manipulerede narrativer får frit spil. De tekniske rammer – hurtig deling, algoritmisk forstærkning og anonymitet – gør dem til ideelle værktøjer for dem, der ønsker at så splid og mistillid.

Når befolkningen bliver delt i uforsonlige lejre, svækkes vores evne til at handle kollektivt, og det bliver lettere for fremmede magter at påvirke politiske beslutninger. Det er en langsom, men målrettet undergravning af demokratiets fundament.

Comment on

Bizart tysk 'kongerige' var mere sekt end stat

Herhjemme har vi https://nationendanmark.dk/ som eksempel på at lave en parallelstat hvor man sætter sig udover dansk lov og ret, og lever efter sine egne regler og bestemmelser. Det er typisk funderet på nogle pseudojuridisk begreber og nogle ret selektive læsninger af lovdokumenter og bestemmelser.

F.eks. har de i 2022 skrevet til FN for at deklarere en ny nationalstat, nemlig Nationen Danmark, hvor de lægger krav på territoriet Danmark, som deres egen. De benytter sig af det snedige trick, at hvis der ikke svares på deres brev, så bliver det anset som et accept af kravene og påstandene i dokumentet. Smart.

https://nationendanmark.dk/wp-content/uploads/2023/01/Letter-of-Aquiessence-UN.pdf