Spyke

Replies

sweden

Comment on

Ansvarig utgivare på instanser?

Kan inte svara för andra länders lagstiftning men feddit.nu är svenskt och hostas i Sverige. Vi lyder således lagen för elektroniska anslagstavlor (1998:112) även känd som BBS-lagen (https://lagen.nu/1998:112). Där tydliggörs det att den som tillhandahåller tjänsten har ett ansvar att ta bort meddelanden som bryter mot 5§ 1st BBS-lagen, däribland barnpornografi. Man skall dock antingen ha uppsåt eller vara grovt oaktsam (7§) för att kunna få ett strafföreläggande eller fängelse.

nyheter

Comment on

Elisabeth Thand Ringqvist (C): Behövs ingen folkomröstning om euron

"Den förra folkomröstningen blev det ju ett tydligt nej. Skulle man inte behöva en ny folkomröstning för att ändra på det?

– Nej, de likhetstecknen drar jag inte. "

Undrar om alla centerpartister verkligen står bakom partiledaren i att man inte behöver bry sig om folkomröstningar? Sen är det ju förståeligt att man inte vill ha en ny folkomröstning för då kanske folk röstar nej igen.

Comment on

Vad tycker ni om att tillfälligt hänvisa all aktivitet på instansen till en gemenskap för att öka koncentrationen av innehåll?

Reply in thread

Jag är också kluven, men det jag tror @[email protected] åsyftar är att användare från andra instanser kan uppleva feddit.nu som ganska inaktivt om de bara hittar till en gemenskap. Det är bara användare på denna instans (feddit.nu) som kan se alla gemenskaper på den här instansen med hjälp av "Lokalt"/"local".

Comment on

Fråga - Hur fungerar /all?

Jag har uppfattat det som att innehållet på /all beror på vilka gemenskaper som användare på instansen har prenumererat på. Alltså allt innehåll som federeras över till vår instans syns på /all, vilket sker då någon har prenumererat på en gemenskap på en annan instans.

teknik

Comment on

Nybörjarfrågor om Lemmy

Reply in thread

I Lemmy-ui (som körs på webben/feddit.nu) så har det länge varit en diskussion https://github.com/LemmyNet/lemmy-ui/issues/2317 , funktionen är enligt en av utvecklarna: "entirely optional". Det som händer om du inte väljer språk är att inlägget får taggen "undetermined" och syns då i stort sett för alla, även de som exempelvis bara vill se innehåll på sitt eget språk. Det är väl dock bara ett störningsmoment för personer i gemenskaper/communitys där ett inlägg inte är på samma språk som resten av gemenskapens inlägg.

Du kan dock välja språk du vill se i dina användarinställningar så blir listan potentiellt lite kortare, går även att klicka på rullgardinsmenyn (när du gör ett inlägg) och börja skriva för att välja språk. Finns även gott om appar för Lemmy som förbättrar upplevelsen om man är på en mobilenhet (Android/iOS).

teknik

Comment on

Flashbacks ägare friad - Svenssons Nyheter

Man kan tycka vad man vill om Flashback och dess användare, men om domen håller sig (oklart om åklagarsidan har överklagat ännu?) så får det ändå anses vara en vinst för yttrandefrihet.

Lite roande att åklagaren föreslog att Flashback borde ha använt AI osv för att granska inlägg, faktumet av en fällande dom hade nog snarare blivit att alla tjänster hade behövt granska inlägg innan de syns offentligt. Vilket för oss hade inneburit att vi inte bara hade behövt granska alla inlägg som postas lokalt på vår instans, utan alla inlägg från alla instanser vi är sammankopplade med ( https://feddit.nu/instances ).

Comment on

Nertid idag?

Lemmy är under ständig utveckling och just nu finns det ett problem med att det vid vissa tillfällen (exempelvis när någon på en annan instans raderar användare med många inlägg osv) genereras väldigt mycket anrop till databasen. Det skall vara åtgärdat i nästa version av Lemmy, så vi håller utkik efter när det finns en hyfsat stabil version att gå över till.

Comment on

Registrera feddit.nu hos Lemmy Federate?

👍 Har registrerat oss och skapat en botanvändare (@[email protected]) som har börjat synca och prenumerera på gemenskaper. Den verkar dock inte ännu retroaktivt prenumerera på gemenskaper, men som du nämner så kan det hjälpa nya gemenskaper att synas på andra instanser. Samt att nya gemenskaper från andra instanser syns här under fliken "Allt".

Uppdatering: Verkar ha varit en liten fördröjning, men nu verkar den synca retroaktivt till andra instanser.

Comment on

SD:s kritik mot EU:s tågsatsning: ”Stirrar oss blinda på tåget”

Känns som en extremt oklar fråga att vara emot och då med motiveringen att vissa andra länders järnväg är väldigt eftersatta. Undrar om Charlie Weimers inställning grundar sig i att svenska tåg med detta förslag inte längre skulle snacka "svenska" utan ett gemensamt "språk" för signalsystemet?

Sen blir jag alltid lika överraskad när det för vissa inte går att ha två tankar i huvudet samtidigt (Charlie Weimers i detta fall), bara för att EU satsar på tåg så innebär det ju inte att EU inte också kan satsa på andra färdmedel..

Comment on

Feddit.nu's förhållande till Threads/Meta

Vi har inte tagit något beslut ännu hur vi skall hantera Threads, dessutom verkar det ju som att den delen av Threads dröjer. Så ännu lite oklart hur de tänker använda ActivityPub samt hur Lemmy kommer utvecklas när eventuell federering eller defederering är aktuellt. Men rent spontant så låter det inte jätteintressant att bistå Meta med data.

Sen är ju Threads nog mer inriktat på att konkurrera med Mastodon än Lemmy. Även om Mastodon och Lemmy kan federera så är det ändå två ganska olika tjänster.

Hur tänker ni användare kring federering vs defederering när det kommer till Meta?