Spyke

Posts

fedditnu·Feddit.nubyJohannes

[2026-06-13] Feddit.nu fyller tre!

Idag blir Feddit.nu tre år och vi tänker därmed ge en liten summering vad som har hänt sedan den senaste ”Tårtdags-posten”!

Vi har uppgraderat och utökat resurserna som Lemmy har tillgång till, detta dels för att vi har fortsatt att växa men också pågrund av den stora insvärm av LLM Agents som i stort sett dagligen utför vad som närmast kan beskrivas som överbelastningsattacker. Detta är anledningen till att ni ibland ser Anubis innan Feddit.nu laddas. Vår förhoppning är att lösningen med Anubis skall fungera tillräckligt bra även framåt, så att vi inte behöver använda oss av exempelvis Cloudflare!

Vi i administrationen tackar för året och ser fram emot många fler 🎉🍰🥳!

Feddit.nu är fortsatt finansierat av administrationen, men skulle armen av LLM Agents öka ytterligare så kan vi behöva titta på en donationslösning.

View original on feddit.nu
nyheter·Nyheter - SverigebyJohannes

Nya säkerhetsrådgivaren slutar efter bara några timmar

Arkivlänk: https://archive.ph/3q1yG

På torsdagen presenterade statsminister Ulf Kristersson den nya nationella säkerhetsrådgivaren, Tobias Thyberg.

Men efter att DN ställt flera frågor om bilder på honom kommer nu beskedet att han omedelbart lämnar sin tjänst.

Strax efter midnatt meddelar Tobias Thyberg att han slutar med omedelbar verkan. Han skriver att det rör sig om gamla bilder från ett konto han haft på en dejtingsajt. ”Jag borde ha informerat om detta men det gjorde jag inte. Jag har därför meddelat att jag inte avser tillträda tjänsten som nationell säkerhetsrådgivare.”

Nya säkerhetsrådgivaren slutar efter bara några timmarhttps://www.dn.se/sverige/nya-sakerhetsradgivaren-stoppas-regeringskansliet-har-fatt-helt-ny-information/Open linkView original on feddit.nu
fedditnu·Feddit.nubyJohannes

Info till alla som hittat hit via Sweddit eller annan bojkott Reddit: Välkomna!

Vill börja med att välkomna alla nya användare som har strömmat in de senaste dagarna till fediversum och här till feddit.nu!

Feddit.nu är en Lemmy instans som är hostad i Sverige och vi har sedan starten haft inställningen att vi inte tänker defederera/blocka instanser i någon större utsträckning. Det finns dock givetvis undantag, exempelvis där instanser bryter mot svensklag (CSAM osv). När defedereringarna inte har varit på grund av lagbrott så har vi postat om detta, det enda exemplet hitintills är en preventiv defederering/blockering av Metas Threads ( https://feddit.nu/post/90819 ). Sedan ett par månader går det också att som användare själv välja att blockera instanser, så att inlägg från dessa inte syns för dig. För en aktuell lista på instanser som är federerade och blockerade finns denna sida

Lemmy skiljer sig lite från Reddit och för att få en bra start på hur det funkar så kan jag tipsa om Andreas nybörjarguide, den är något år gammal men fortfarande aktuell.

View original on feddit.nu
fedditnu·Feddit.nubyJohannes

[2024-06-13] Tårtdag: Feddit.nu fyller 1 år!

Idag är det ett år sedan Feddit.nu öppnade sina portar. Mycket har hänt under året och Lemmy (mjukvaran vi använder) har genomgått stora förändringar. Det samma gäller med fediverset som under året har växt och fortsätter att växa.

Feddit.nu har under året samlat 403 användare och av dessa har 111 användare varit aktiva de senaste 6 månaderna! Det har skrivits 923 inlägg och 6360 kommentarer.

Vi i administrationen vill tacka er alla för året som har varit och ser fram emot att om ett år fira 2 år med Feddit.nu! 🎉🍰🥳

View original on feddit.nu
fedditnu·Feddit.nubyJohannes

[2024-06-09] Planerat underhåll och uppdatering av Lemmy till 0.19.4

Under förmiddagen idag söndag 9/6 kommer Feddit.nu vara nere för underhåll. Vi kommer migrera databasen till nyare mjukvara för att i nästa steg uppdatera Lemmy mjukvaran till version 0.19.4.

Lemmy 0.19.4 introducerar många nya funktioner, däribland proxying av bilder. Denna funktion kommer dock inte vara aktiverad direkt efter uppdateringen av Lemmy. Detta då vi även behöver uppgradera mjukvaran som tillhandahåller bildlagringen (pict-rs), den uppdateringen väntas ta längre tid men kommer ske samtidigt som Feddit.nu är online igen.

Inlägget uppdateras löpande under arbetet..


09:31 - Databasen är nu migrerad till postgres 16

09:35 - Feddit.nu använder nu Lemmy version 0.19.4

09:50 - Har påbörjat uppgraderingen av pict-rs till v5, detta beräknas dock ta en tid men bör inte påverka möjligheten att nå Feddit.nu (förutom att vissa bilder i inlägg osv inte kommer visas under en tid)

11:20 - Pict-rs är uppdaterad och "ProxyAllImages" är aktiverad (det berör dock bara bilder som är länkade från det att inställningen aktiverades), vi kommer dock hålla koll på hur väl funktionen fungerar. Detta då andra instanser har rapporterat att exempelvis bilder från Imgur har slutat att fungera, detta är en följd av att alla anrop till Imgur och andra sidor görs via feddit.nu istället för direkt från användarens dator. Vi har dock inte samma trafikmängd som andra större instanser, så vi kommer kanske inte att nå Imgurs rate-limit. Fördelen med "ProxyAllImages" är dock att risken för att användares ip-adresser läcker via länkade bilder minskar.

TLDR: Pict-rs uppdaterad och "ProxyAllImages" är påslaget för nya bilder, kan dock komma att inaktiveras om vi når Imgurs rate-limit.

View original on feddit.nu
fedditnu·Feddit.nubyJohannes

[2023-12-16] Uppdatering av Lemmy till 0.19

Den 16/12 kommer Feddit.nu gå offline för uppgraderingar av Lemmy, exakt tid kommer meddelas närmare.

Ändringar och nyheter i version 0.19 kan du hitta: här

Edit: Kommer även ske en uppgradering av bakomliggande storage lösning. Underhållet planeras att börja idag 16/12 kl 22.00 och avslutas 23.00

Edit 2: Lemmy är nu uppdaterat och alla tjänster borde vara fungerande igen, om ni noterar något som inte fungerar så får ni gärna hojta! Ni behöver logga in igen och även uppdatera appar om ni använder dessa för att nå Feddit.nu, då v0.19.0 ändrar i apiet som apparna använder.

View original on feddit.nu
nyheter·Nyheter - SverigebyJohannes

Strömmer öppnar för att göra personer statslösa: ”Ser inga hinder”

Alternativ källa: https://sverigesradio.se/artikel/gunnar-strommer-m-oppnar-for-att-gora-personer-statslosa

Justitieminister Gunnar Strömmer vill att man ska titta på fler möjligheter för att säga upp personers medborgarskap, även om dom inte är medborgare någon annanstans. Vilket i praktiken skulle göra dessa personer statslösa.

”I de fall det är folkrättsligt möjligt ser jag själv inga hinder mot det. Men det ligger i en utredning, och vi får se vad den kommer fram till”, säger han.

Gunnar Strömmer säger att det kan bli svårt att genomföra en utvisning för nån som är statslös, men att hur det eventuellt ska gå till är nåt man får titta på framöver. Utredningen om medborgarskap ska redovisas i december 2024.

Strömmer öppnar för att göra personer statslösa: ”Ser inga hinder”https://www.dn.se/sverige/strommer-oppnar-for-att-gora-personer-statslosa-ser-inga-hinder/Open linkView original on feddit.nu
fedditnu·Feddit.nubyJohannes

[2023-10-03] Driftstörningar

För närvarande har vi driftstörningar som påverkar hemsidan. Apiet (som appar använder) fungerar fortfarande. Vi felsöker och kommer uppdatera denna post löpande.

Uppdatering 08:13: Vi har lokaliserat felet och hemsidan är uppe igen. Vi kommer att fortsätta undersöka orsaken till felet. Var våran S3 lagringslösning (för bilder) som inte fungerade som den skulle och då slutade lemmy-ui fungera (vilket tillhandahåller front-enden för Feddit.nu). Använder man någon app för att nå Feddit så har dessa fungerat under hela driftstörningen.

View original on feddit.nu
fedditnu·Feddit.nubyJohannes

[2023-08-18] Driftstörningar

Just nu har vi problem med Lemmy-ui (feddit.nu) vilket gör det svårt att nå hemsidan via en webbläsare. Vi undersöker problemet och hoppas snart ha en lösning på plats!

Uppdatering 20:56 : Lemmy-ui är återigen funktionellt. Orsaken verkar ha varit pict-rs som hade en korrupt snapshot-fil som den försökte läsa in. Vilket gjorde att Lemmy-ui (frontenden) inte fick svar. Vi tittar på hur vi kan förebygga liknande problem i framtiden!

View original on feddit.nu