Spyke
feddit.nu

Interaktionen mellan instanser: jag förstår att jag kan "prenumerera" på gemenskaper från andra instanser, men ser jag ett flöde med poster från dem någonstans? Eller får jag öppna min lista på gemenskaper och klicka in i dem en i taget för att se nåt?

Finns det någon funktion för att återposta poster från andra instanser, motsvarande hur man gör i Mastodon? Det vore ju synd om inte, eftersom man tappar effekten av korspollinering annars.

Man verkar bara kunna "prenumerera" på gemenskaper, inte personer. Stämmer det?

4
feddit.org

men ser jag ett flöde med poster från dem någonstans?

På hemsidan feddit.nu, bör du ha "alla", "prenumererad" och "lokalt" knåppar.

Finns det någon funktion för att återposta poster från andra instanser,

Du har en cross post knåpp för att korspostera bidragar inom andra communities.

Man verkar bara kunna "prenumerera" på gemenskaper, inte personer. Stämmer det?

Ja, men, afaik, du kan prenumerera personer från Mastodon som framträder som grupp på Lemmy.

4
feddit.nu

Under publicera knappen finns en dropdown meny där man kan välja olika språk. Vad är syftet med den?

3
Johannesreply
feddit.nu

Det är för att flagga vilket språk som används, detta för att det finns en "funktion" bland dina användarinställningar där du kan välja vilka språk du vill se inlägg på.

5
Joyjereply
feddit.nu

Går det att ställa in svenska som default? Känns lite löjligt att scrolla hela vägen till svenska varje gång jag skriver en kommentar. 😅

1
Johannesreply
feddit.nu

I Lemmy-ui (som körs på webben/feddit.nu) så har det länge varit en diskussion https://github.com/LemmyNet/lemmy-ui/issues/2317 , funktionen är enligt en av utvecklarna: "entirely optional". Det som händer om du inte väljer språk är att inlägget får taggen "undetermined" och syns då i stort sett för alla, även de som exempelvis bara vill se innehåll på sitt eget språk. Det är väl dock bara ett störningsmoment för personer i gemenskaper/communitys där ett inlägg inte är på samma språk som resten av gemenskapens inlägg.

Du kan dock välja språk du vill se i dina användarinställningar så blir listan potentiellt lite kortare, går även att klicka på rullgardinsmenyn (när du gör ett inlägg) och börja skriva för att välja språk. Finns även gott om appar för Lemmy som förbättrar upplevelsen om man är på en mobilenhet (Android/iOS).

5
Joyjereply
feddit.nu

Aha! Tack! Har du någon rekommendation på vilken app man bör skaffa? Sökte på Lemmy i play Store och fick typ 10 olika alternativ.

1

Jag använder Summit och är väldigt nöjd. Har även hört att många gillar Voyager.

2
feddit.nu

Finns det något motsvarande community som reddits r/unket. Har fått mig många goda skratt där. 😅

2

You reached the end

Nybörjarfrågor om Lemmy | Spyke