Vilka sociala medier kommer få åldersgräns?
Regeringen vill förbjuda sociala medier för barn under någon viss ålder. Men jag kan inte hitta något om vilka sidor det faktiskt gäller? Kommer t ex Lemmy drabbas? StackOverflow? Github?
Regeringen vill förbjuda sociala medier för barn under någon viss ålder. Men jag kan inte hitta något om vilka sidor det faktiskt gäller? Kommer t ex Lemmy drabbas? StackOverflow? Github?
NABY – En ny nationell bostadspolitik för lägre hyror
Vad tycker ni? De klandrar marknaden för att ha misslyckats och sedan lägger de fram marknaden som lösning... Är det bara jag som inte riktigt greppar vad de håller på med? Staten behöver ta kontroll över hela kedjan, jag tog i min enfaldighet för givet att Vänsterpartiet också tyckte det.
Är det bara jag som tycker att det är extremt obehagligt det som kommit ut om vänsterpartiet senaste veckan(orna)? Det är ju extremt farligt att personer med dessa åsikter kan få myndighetspositioner eller få sitta med i kommunstyrelser.
Såklart får man ju tycka vad man vill i en demokrati, men jag tycker seriöst att terroristvurmande är riktigt farligt om man vill behålla en demokrati.
https://www.expressen.se/nyheter/politik/firade-terrorattacken-nu-kandiderar-de-for-v/Open linkView original on lemmy.worldcross-posted from: https://feddit.nu/post/20284904
Vad fan är det för jävla värld vi lever i..... Om mer övervåning och hårdare straff hade funkat så hade väll vi redan sett det vi det här laget.....
https://frihetsnytt.se/riksdagen-sa-ja-polisen-faar-anvanda-ansiktsigenkanning-i-realtid/Open linkView original on feddit.nuSom titeln säger. Ända sen fraser group köpte ut de andra ägarna av sportvaruhus-kedjan XXL så har jag märkt en tydlig försämring av kampanjer och utbud.
Hela charmen med XXL var att jag kunde hitta guldkorn på rabbat som fick mig att spontan shoppa outdoor-saker till bra pris.
Ungefär samtidigt så lämnade decathlon Sverige. Nu finns det inget alternativ längre om jag vill ha bra grejer som inte kostar som de gör på Naturkompaniet
Har ni några guldklimpar eller kanske lite tröst?
People of Sweden, why do you build miniature urinals into your rain drainpipes?
Råkorrupta skithögar på Länsstyrelsen.
Dags för avsked och åtal
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/beslutet-ingen-miljozon-klass-3-i-stockholms-cityOpen linkView original on piefed.socialDet här kommer sannolikt vara netto negativt för Sverige - jag jobbar med många höginkomsttagare som kommit hit från utlandet och den stora majoriteten är nu som resultat av detta betydligt mycket mindre intresserade av att fortsätta bo i Sverige.
Ytterligare ett självmål från högern.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/medborgarskapskrav-skarps-utan-overgangsreglerOpen linkView original on piefed.socialDet är såklart värt att påminna sig om då och då att högerns propaganda om att de är de ekonomiskt ansvarstagande bara är trams - här har vi ett praktexempel på deras bottenlösa slöseri.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/planering-av-ostlig-forbindelse-ska-paborjas-skjuter-till-1-miljardOpen linkView original on piefed.socialKaffeskörden i Brasilien väntas bli rekordstor. Det kommer innebära billigare kaffe inom kort – och på sikt väntas priserna bli ännu lägre.
– Man kan förvänta sig ett lägre pris med runt 14-15 kr per kilo i handeln redan nu, säger Rebecca Widegren, prischef på Coop Sverige.
Kaffe är en av många varor som blivit ordentligt dyrare de senaste åren. Men nu väntas priserna gå nedåt beroende på billigare råvarupris på kaffebönor.
I Coop Sveriges nya marknadsanalys, som släpps idag, räknar företaget med prisnedgångar på i genomsnitt 8-10 procent, eller cirka 14-15 kronor på ordinariepriset.
Då de vanliga paketen brukar vara 400-500 gram så bör ordinariepriset ”landa på 70-80 kr/förpackning, billigare vid tillfälliga kampanjer.”, skriver Coop.
– Man kan redan nu se ett billigare kaffepris. Det rör sig om 14-15 kronor per kilo, säger Rebecca Widegren, prischef på Coop Sverige.
Pristoppen på kaffebönor nåddes i början av förra året och berodde bland annat på extrem torka i Brasilien, översvämningar i Vietnam, stor oro på finansmarknaderna och hög inflation.
Väntas sjunka mer i höst Priset på råvarumarknaden har nu fallit rejält. Om de nuvarande prognoserna kring rekordskördarna slår in så menar Coop att priserna kommer att sjunka ytterligare under hösten och få full effekt första kvartalet 2027.
– Sett till tillgången på kaffe och att vi inte befarar några kommande stormar eller kraftigt ändrade väderförhållanden så kan vi förvänta oss nedgångar på råvaran, säger Rebecca Widegren.
Fler faktorer avgör priset Priset på råvaran kommer alltså att sjunka tack vare bättre skördar. Men det finns ytterligare faktorer som påverkar vad priset på kaffe slutligen landar på för konsumenten.
– Det finns andra komponenter som kan spela in på priset i butik. Det kan till exempel röra sig om fraktkostnader, valuta, logistikproblem och högre energipriser. Men på själva råvaran så ser vi en tydlig nedgång, säger Rebecca Widegren.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gladjebeskedet-nu-blir-kaffet-billigareOpen linkView original on discuss.tchncs.deHur har ni haft det i påsken? Har ni varit lediga och gjort något kul?
Själv hyrde jag och några kompisar en stuga vid kusten och njöt av stormen!
Hur kan man envisas med att göra på samma sätt var enda gång och förvänta sig andra resultat?
Ett uttryck jag en gång hörde från en äldre gubbe gör sig till minnes.
" Det där hade ju till och med en tjackpundare med röven full av krita kunnat räkna ut " - okänd gubbe 2010
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/miljardsatsningen-som-misslyckades-nu-bryts-avtal-med-privata-jobbcoacherOpen linkView original on lemmy.worldTjena gänget!
Har länge funderat på att säkra upp mitt mobila användande. Jag såg att det var påskrea på många online butiker idag så jag klippte en Google Pixel 9a (3990kr) som jag tänker köra GrapheneOS på. Är det någon här som kör det i dagsläget? Om, hur funkar det? Något strul med appar som typ BankID och andra bank appar? Vad jag kan Googla fram så ska det funka med denna typen av appar
Ni andra som kör likt mig Android eller iOS. Vad tänker ni kring mobil säkerhet, tracking och datainsamling?
Som en parantes så har jag sedan väldigt många år tillbaka bytt till Linux på min desktop så nu är det dags att lösa mobilen också känner jag!
För en som inte vet så kan man läsa på lite här: https://grapheneos.org/
Så jag tittade på Gumball på engelska, så jag vet inte de svenska termerna, och trots att svenska ar mitt arvspråk, jeg kan mer norska.
I Gumballs avsnitt ”The Burger”, finns det en handling dar Gumball och Darwin letar efter hälsosam mat att äta, men på grund av giriga företag är maten full av kemikalier.
Larry, killen som arbetar med många jobb, antyder för dem att äta den giriga chefen som de stöter på, ”Mr. Bilderburger”, som ger ett meddelande om ”Eat the Rich”.
asså den där slogan är så kultliknande.
polis är den som juridiskt bär ansvaret att implementera lagen punkt och pricka.
Tjenare gott folk!
Jag hänger för det mesta på olika delar av Fediverse, (Mastodon, Pixelfed och Lemmy)
Har ni några kul platser som är fokuserade på Sverige?
(Norden är välkommet med) men är sugen på lite mera lokalt. Konton, instanser...allt är välkommet.
Hans knappt en vecka gamla Tod Gomminos överlevde attacken, kommer ej behöva putsas, uppger regeringskansliet i ett utlåtande tidigare idag.