Spyke
sweden·SwedenbyHiplobbe

Vänsterpartiet

Är det bara jag som tycker att det är extremt obehagligt det som kommit ut om vänsterpartiet senaste veckan(orna)? Det är ju extremt farligt att personer med dessa åsikter kan få myndighetspositioner eller få sitta med i kommunstyrelser.

Såklart får man ju tycka vad man vill i en demokrati, men jag tycker seriöst att terroristvurmande är riktigt farligt om man vill behålla en demokrati.

Vänsterpartiethttps://www.expressen.se/nyheter/politik/firade-terrorattacken-nu-kandiderar-de-for-v/Open linkView original on lemmy.world
sweden·Swedenbylambipapp

jag saknar gamla XXL

Som titeln säger. Ända sen fraser group köpte ut de andra ägarna av sportvaruhus-kedjan XXL så har jag märkt en tydlig försämring av kampanjer och utbud.

Hela charmen med XXL var att jag kunde hitta guldkorn på rabbat som fick mig att spontan shoppa outdoor-saker till bra pris.

Ungefär samtidigt så lämnade decathlon Sverige. Nu finns det inget alternativ längre om jag vill ha bra grejer som inte kostar som de gör på Naturkompaniet

Har ni några guldklimpar eller kanske lite tröst?

View original on lemmy.world

Medborgarskapskrav skärps – utan övergångsregler

Det här kommer sannolikt vara netto negativt för Sverige - jag jobbar med många höginkomsttagare som kommit hit från utlandet och den stora majoriteten är nu som resultat av detta betydligt mycket mindre intresserade av att fortsätta bo i Sverige.

Ytterligare ett självmål från högern.

Medborgarskapskrav skärps – utan övergångsreglerhttps://www.svt.se/nyheter/inrikes/medborgarskapskrav-skarps-utan-overgangsreglerOpen linkView original on piefed.social
sweden·Swedenbytias

Glädjebeskedet: Nu blir kaffet billigare

Kaffeskörden i Brasilien väntas bli rekordstor. Det kommer innebära billigare kaffe inom kort – och på sikt väntas priserna bli ännu lägre.

– Man kan förvänta sig ett lägre pris med runt 14-15 kr per kilo i handeln redan nu, säger Rebecca Widegren, prischef på Coop Sverige.

Kaffe är en av många varor som blivit ordentligt dyrare de senaste åren. Men nu väntas priserna gå nedåt beroende på billigare råvarupris på kaffebönor.

I Coop Sveriges nya marknadsanalys, som släpps idag, räknar företaget med prisnedgångar på i genomsnitt 8-10 procent, eller cirka 14-15 kronor på ordinariepriset.

Då de vanliga paketen brukar vara 400-500 gram så bör ordinariepriset ”landa på 70-80 kr/förpackning, billigare vid tillfälliga kampanjer.”, skriver Coop.

– Man kan redan nu se ett billigare kaffepris. Det rör sig om 14-15 kronor per kilo, säger Rebecca Widegren, prischef på Coop Sverige.

Pristoppen på kaffebönor nåddes i början av förra året och berodde bland annat på extrem torka i Brasilien, översvämningar i Vietnam, stor oro på finansmarknaderna och hög inflation.

Väntas sjunka mer i höst Priset på råvarumarknaden har nu fallit rejält. Om de nuvarande prognoserna kring rekordskördarna slår in så menar Coop att priserna kommer att sjunka ytterligare under hösten och få full effekt första kvartalet 2027.

– Sett till tillgången på kaffe och att vi inte befarar några kommande stormar eller kraftigt ändrade väderförhållanden så kan vi förvänta oss nedgångar på råvaran, säger Rebecca Widegren.

Fler faktorer avgör priset Priset på råvaran kommer alltså att sjunka tack vare bättre skördar. Men det finns ytterligare faktorer som påverkar vad priset på kaffe slutligen landar på för konsumenten.

– Det finns andra komponenter som kan spela in på priset i butik. Det kan till exempel röra sig om fraktkostnader, valuta, logistikproblem och högre energipriser. Men på själva råvaran så ser vi en tydlig nedgång, säger Rebecca Widegren.

Glädjebeskedet: Nu blir kaffet billigarehttps://www.svt.se/nyheter/inrikes/gladjebeskedet-nu-blir-kaffet-billigareOpen linkView original on discuss.tchncs.de

Oj då vem kunde ha trott att så skulle bli utfallet.

Hur kan man envisas med att göra på samma sätt var enda gång och förvänta sig andra resultat?

Ett uttryck jag en gång hörde från en äldre gubbe gör sig till minnes.

" Det där hade ju till och med en tjackpundare med röven full av krita kunnat räkna ut " - okänd gubbe 2010

Oj då vem kunde ha trott att så skulle bli utfallet.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/miljardsatsningen-som-misslyckades-nu-bryts-avtal-med-privata-jobbcoacherOpen linkView original on lemmy.world
sweden·Swedenby0485

Android, iOS och GrapheneOS

Tjena gänget!

Har länge funderat på att säkra upp mitt mobila användande. Jag såg att det var påskrea på många online butiker idag så jag klippte en Google Pixel 9a (3990kr) som jag tänker köra GrapheneOS på. Är det någon här som kör det i dagsläget? Om, hur funkar det? Något strul med appar som typ BankID och andra bank appar? Vad jag kan Googla fram så ska det funka med denna typen av appar

Ni andra som kör likt mig Android eller iOS. Vad tänker ni kring mobil säkerhet, tracking och datainsamling?

Som en parantes så har jag sedan väldigt många år tillbaka bytt till Linux på min desktop så nu är det dags att lösa mobilen också känner jag!

För en som inte vet så kan man läsa på lite här: https://grapheneos.org/

View original on lemmy.world

”The Wonderfully Weird World of Gumball” säger mycket om giriga företag

Så jag tittade på Gumball på engelska, så jag vet inte de svenska termerna, och trots att svenska ar mitt arvspråk, jeg kan mer norska.

I Gumballs avsnitt ”The Burger”, finns det en handling dar Gumball och Darwin letar efter hälsosam mat att äta, men på grund av giriga företag är maten full av kemikalier.

Larry, killen som arbetar med många jobb, antyder för dem att äta den giriga chefen som de stöter på, ”Mr. Bilderburger”, som ger ett meddelande om ”Eat the Rich”.

View original on lemmy.blahaj.zone