Spyke

Replies

guns

Comment on

Why are people against gun rights? (besides shootings)

Reply in thread

The idea was obviously that the citizens would have the same gear as the government. Many soldiers even bought and brought civilian rifles when the government’s rifles were getting outdated.

The fact that FBI and the ATF could fuck people up doesn’t mean the people should be disarmed, rather it says those agencies should be dissolved IMO…

sweden

Comment on

Kristersson: Allvarligaste läget sedan andra världskriget

Reply in thread

Det är inget nyliberalt med mer övervakning och kontroll. Nattväktarstat är inte samma sak som en auktoritär polisstat. Vi rör oss helt klart i riktning mot en auktoritär polisstat, men det är alltså inget nyliberalt eller nattväktarstatligt med det och tyvärr vill ”båda sidor” av riksdagen ha preventiva avlyssningar utan brottsmisstanke och liknande oskick.

sweden

Comment on

"Polisen ska få införa zoner där personer – även barn – kan visiteras utan konkret brottsmisstanke." LOL va??

Reply in thread

Staten hittar nog nya användningsområden för sådana här lagar utan problem.

Trots tvång på registrering av kontantkort, hemliga avlyssningar utan brottsmisstanke osv lugnade skjutningarna och sprängningarna ner sig endast för att konflikten i princip löstes mellan gängen när tillräckligt många ledare hade mördats osv…

Comment on

My thoughts on a post about arming citizens and the french protests that was quickly removed by OP

owning weapons to protect oneself and one's fellow human beings is absolutely justifiable, but the uncontrolled acquisition and loose carrying regulations in public spaces are definitely not.

This incident in France proved that strict regulations only affect law abiding citizens. Having one “side” disarmed might prevent escalation but it also strips them - but not the others - of the possibility to exercise their right to defend themselves.

sweden

Comment on

Tala med läkare om depression - risk för indragna vapenlicenser?

Risk, ja! Gör läkaren en anmälan så är det klippt. Enda chansen är om läkaren missar att anmäla. Det händer titt som tätt att folk avväpnas av en sådan anledning men uppmärksammas ju sällan i media.

(Detta kan man tycka är rimligt (jag gör det inte), men problemet är åtminstone att det ofta är väldigt svårt att få tillbaka licenserna i efterhand. Polis och domstol kräver kött på benen för att anförtro en igen och läkare är inte så sugna på att garantera att man inte är en fara för sig själv eller någon annan, eftersom det aldrig kan garanteras).

Så jag skulle tänka efter både en och två gånger innan jag sökte vård för något sådant.