Det känns ju som att det handlar mycket om dom teknologiska framsteg (grafik) och samtidiga brister (långsamt ethernet) som möjliggjorde det här fenomenet.
Samtidigt var frågorna väldigt breda då det inte bara handlar om spelande:
- Hur gör man datoranvändning mer äventyrlig och gemensam?
- Hur kan man låta datoranvändning berika världen?
Så hur tar man utifrån detta i beaktande dom tekniska förutsättningarna vi har idag? Dagens datoranvändande är ju redan socialt, men tar inte plats i samma fysiska rum. Den är samtidigt övervakad av storföretag som vill harvesta så mycket data som möjligt från användarna. Datoranvändningen är eller inte fastlåst till stora klumpiga stationära datorer, utan är med oss hela tiden i mobila (övervakade) enheter.
Ett möjligt svar landar i federerade sociala medier utanför storföretagens kontroll. Vad finns det för outnyttjade möjligheter där? Augmented reality och geolocations? Tagga GPS-koordinater i en federerad wiki för platser där det finns något snyggt att se, varning för något, eller en uppmaning att delta i något eller dylikt? På sista april samlades tusentals ungdomar för att festa på en äng i Årsta för att dom sett en stor samling med vänner på en "SnapMap", alltså SnapChats inbyggda funktion för självövervakning.
Ett annat svar är ju @[email protected]s linje om att arrangera och delta i hackathons.