Spyke

Replies

odling

Comment on

Odlingsöversikt 2024

Snyggt! Appropå beskrivningar, har du kollat på RED Gardens? En kanal jag själv tyckte var väldigt inspirerade när jag själv odlade. Han har ett gäng olika odlingsplatser/trädgårdar som bedrivs under olika regimer/filosofier, t.ex. odlingstunnel, perenna, intensiv, extensiv, no-dig. Se översikt här. Fastnade just för att det drivs på ett nästan vetenskapligt sätt, där han testar odlingssätten och utvärderar resultaten.

Comment on

Vilken gräsrotsmedia ska Nya Mediafonden stötta?

Räknas kortfilmsproduktion?

Det här projektet nämndes i Brand:

  • Irraren (Stopmotion animerad kortfilm under produktion av Anna Drake och Marjo Palokangas)

Tänk dig en framtid, där allt som är fel idag fortsatt gå lika fel. Krig mellan människor och länder, torka och oväder på grund av hur vi människor behandlar jorden, politiker som inte håller vad de lovar, ja allt detta fortsatte och fick människor världen över att fly sina hem. Nöja sig med mindre, förlora mycket, vissa allt de hade. Men så kom de, människorna, till en punkt där de hittade nya sätt att leva med varandra genom att dela på resurser och göra arbetet tillsammans.

Comment on

The Rise And Fall Of The LAN Party - Aftermath

Det känns ju som att det handlar mycket om dom teknologiska framsteg (grafik) och samtidiga brister (långsamt ethernet) som möjliggjorde det här fenomenet.

Samtidigt var frågorna väldigt breda då det inte bara handlar om spelande:

  • Hur gör man datoranvändning mer äventyrlig och gemensam?
  • Hur kan man låta datoranvändning berika världen?

Så hur tar man utifrån detta i beaktande dom tekniska förutsättningarna vi har idag? Dagens datoranvändande är ju redan socialt, men tar inte plats i samma fysiska rum. Den är samtidigt övervakad av storföretag som vill harvesta så mycket data som möjligt från användarna. Datoranvändningen är eller inte fastlåst till stora klumpiga stationära datorer, utan är med oss hela tiden i mobila (övervakade) enheter.

Ett möjligt svar landar i federerade sociala medier utanför storföretagens kontroll. Vad finns det för outnyttjade möjligheter där? Augmented reality och geolocations? Tagga GPS-koordinater i en federerad wiki för platser där det finns något snyggt att se, varning för något, eller en uppmaning att delta i något eller dylikt? På sista april samlades tusentals ungdomar för att festa på en äng i Årsta för att dom sett en stor samling med vänner på en "SnapMap", alltså SnapChats inbyggda funktion för självövervakning.

Ett annat svar är ju @[email protected]s linje om att arrangera och delta i hackathons.

Comment on

Inget mediestöd - hur ska vänstern agera? - Svenssons Nyheter

För att överleva behöver därför vänstertidningarna samarbeta mer. De behöver kunna återpublicera eller göra rewrites av varandras artiklar, sprida varandras artiklar på olika sätt och länka mer till varandra. Tyvärr är vänstermedia usla på sånt medan högerextrem media varit mycket bra på sånt. Länka, återpublicera och skriva om.

Utifrån detta är följande Google-läcka kanske intressant. Det är interna dokument som handlar om algoritmerna bakom rankningen fungerar. Däribland just länkning som du tar upp, men även mer som kan vara värdefullt att gå igenom för vänstersajter.

Link diversity and relevance remain key, the documents show. And PageRank is still very much alive within Google’s ranking features. PageRank for a website’s homepage is considered for every document.

Comment on

Tror verkligen @httpster har helt rätt här (https://www.turist.blog/2024-05-29-goran-greider-vill-skicka-en-arme-av-goda-natkrigare-till-en-saker-dod/).

Reply in thread

Sociala medier är mitt inne i sugifieringsprocess och övertagande av LLM-botar, så accelerationismen sköter nog sig själv. Detta samtidigt som vänstertidningar till största del är beroende av dessa jättar för att generera trafik och därmed prenumerationer och intäkter. Privatpersoner kan enklare ta bort sina konton i traditionella sociala medier och försöka dra med vänner och bekanta till fediverse och andra alternativ. Organisationer som byggt sin affärsverksamhet på att nå ut i traditionella sociala medier eller få SEO-trafik från Google sitter dock i klistret. Här är man tvungen att spela efter algoritmernas pipa då det inte finns alternativ som genererar tillräckligt med trafik (inklusive mail). Här kan "nätkrigare" ändå fylla en roll, genom att engagera sig med materialet som läggs ut för att öka dess spridning. Detta utan att hysa några föreställningar om att det är en strid som går att vinna långsiktigt.

punk

Comment on

Vägra raggarna bensin

Reply in thread

Nä, men det är nog titelspåret ändå.

https://www.punktjafs.com/?p=532

Att göra en låt med refrängen ”spara på energin / vägra raggarna benzin” när man bor mitt i ett raggarnäste som Dalarna är förmodligen ganska dumdristigt. P-Nissarna lät sig dock inte skrämmas till tystnad. Fast något värre än raggarna spraysvar ”Spara på energin! Elda med punkjävlarna! På försäkringskassans vägg i Falun inträffade faktiskt inte.

Comment on

Fler språk

Reply in thread

Lagt till så att språket kan vara "undetermined", danska, engelska och norska nu. Det var enbart inställt på svenska, vilket kan förklara feltaggningen. Aggregatet var tänkt som en svensk instans, men det blir som du säger problematiskt vid postning från Aggregatet till andra instanser. Kanske vi bör släppa språkkravet helt...

Comment on

Skapa ny gemenskap

Bara admins som kan skapa gemenskaper. Det är inte särskilt mycket aktivitet här, så då kändes det mer motiverat att dra ner på gemenskaperna än skapa nya. Men det är såklart öppet för diskussion. Någon specifik du tycker saknas?