Spyke
punk·Punken är död - länge leve punkenbyJonathan

Vägra raggarna bensin

Vilka är era bästa låtar på temat "Vägra raggarna bensin"?

Nitad - Raggare is still a bunch of motherfuckers

P-Nissarna - Benzin

Kardborrebandet - EPA

Tar tacksamt emot fler tips!

View original on aggregatet.org
aggregatet.org

Finns ett uppslag om skaparen till dessa samlingsskivor i boken om Pipeline i Sundsvall.

2

Nä, men det är nog titelspåret ändå.

https://www.punktjafs.com/?p=532

Att göra en låt med refrängen ”spara på energin / vägra raggarna benzin” när man bor mitt i ett raggarnäste som Dalarna är förmodligen ganska dumdristigt. P-Nissarna lät sig dock inte skrämmas till tystnad. Fast något värre än raggarna spraysvar ”Spara på energin! Elda med punkjävlarna! På försäkringskassans vägg i Falun inträffade faktiskt inte.

2
Jonathanreply
aggregatet.org

Den generationsöverskridande konflikten mellan punkare och raggare är ju ett roligt populärkulturellt fenomen. Raggare som den första ungdomskulturen där unga arbetare för första gången hade en egen disponibel inkomst, bär ett arv av väldigt mycket sunk och kriminalitet sen 70 år tillbaka. Samt en koppling till Rock'n roll musik. Den musik som sedan ger upphov till punk som en motreaktion mot bland annat kulturell appropriation samt kommersialisering av rocken och att den blivit tam och tråkig. Är Punkaren kanske Greasern som funnit sitt syfte?

Är den episka konflikten mellan punkare och raggare egentligen ett uttryck för de små skillnadernas narcissism.

3
Jonathanreply
aggregatet.org

Ytterligare en romanidé för en kontrafaktisk nutidsskildring i linje med genren New Wierd. När Raggarna kom till Ekobyn.

3

Fin bit, liknar Kriminella Gitarrer i namnet. Punkband och deras amazing namn. Gissar att det är svårt att få tag i en Snobbslakt tisha. Å andra sidan väldigt lätt att ordna DIY!

2

You reached the end

Vägra raggarna bensin | Spyke