Spyke

Replies

Comment on

160.000 springer dagligt hovedmåltider over på grund af økonomi

Dem jeg oftest har været kommet om ved, der sprang måltider over og uden økonomisk overskud. Har også været den samme gruppering, som kan få et gratis måltid mad hos nogle af KFUM's sociale cafeer.

Dertil så nogle nævner alkoholikere og misbrugere, af forskellige slags. Ja, de er også i den gruppering, men de er ikke de eneste. Der er også folk, som har været økonomisk uheldige, helbredsmæssigt uheldige med dyr medicin, dem med forskellige mentale udfordringer og rigtig mange andre. De har næsten alle sammen, det til fælles at når de skipper et måltid, I stedet for at række ud for hjælp. At de giver dem selv skylden, for deres situation eller mener de ikke fortjener hjælpen, fordi de x eller y forkerte i deres egen verden. Det kræver altså mental overskud, at række ud efter hjælpen. For mange af jer, hvordan tror i, at det føles at spørger en vildt fremmed om mad? For i det øjeblik man spørger, der føler man at man blotter en del af sig selv til en fremmed. Ser den her fremmed ned på en eller ser de en, som ligeværdi og værd at hjælpe i en svær situation.

Comment on

[2025-11-21] Fri snak fredag

Den seneste måneds tid, har været ret så hektisk. Først konfronteret jeg en ny larmende nabo, en der ikke fatter at andre ikke har lyst, til at være en del af deres privatliv - Personen blev vred, sur og mente at alt i personens fejlende privat liv var min skyld - hvilket jeg intet har med at gøre. Dog før alt dette, var jeg ude at kigge forsjov på et hus til under 100.000 kr. Hvorefter en bekendt tilbød mig sit hus, da hun modsat mig efter næsten 60 år i samme hus, gerne vil videre ind til den nærmeste lidt større by. Mens jeg har fået nok af at dele væg, med trælse naboer. Så går ind i, at købe et håndværker tilbud, hvilket en bank sagde nej til, selvom vi snakker 150.000 kr og en anden bank, gerne vil. Ved godt det bliver rent banklån eller ligne, særligt i det prisleje. Men tør godt, når huset aldrig haft oiletank, ingen asbest tag og taget er i øvrigt af nyere dato. Men beliggenhedsmæssigt, ligger huset fra min optik godt. Så må på med arbejdshandskerne i det nye år, så gå igang med underetagen i det hus jeg er ved at købe. Da det trods alt trænger til en kærlig hånd, heldigvis er overetagen af nyere dato. Så kan gøre den bebolig, med et nyt gulv og lidt færdiggørelse af deres projekter.

Comment on

[2026-01-30] Fri snak fredag

Har brugt dagen på at køre en ældre dame til læge, spille lidt pokemon go, hente et nyt headset og en ny power bank. Venter på at vi får lidt varmere vejr nu, så kan komme lidt længere end bare til de lokale spots og gym inden for 2-3 km.

Comment on

[2025-11-21] Fri snak fredag

Reply in thread

Det er heldigvis kun 80 kvm I grundplan stort projekt og 107 kvm med overetagen, men regner med at bruge hele mit netværk af viden. Bliver spændende at komme igang, så være svampen til at suge viden til sig. Men tak og tror, jeg vil forsøge at holde lidt opdateringer derovre når jeg engang, har overtaget og går igang.

nyheder

Comment on

'Venne-overvågning' er blevet normalt blandt unge: 'Kan være på vej ud ad en glidebane'

Reply in thread

Er hellere ikke 40, men en af niecerne. Mener at jeg er gammeldags, fordi jeg ikke vil bruge ønskeskyen. Hvortil jeg har påpeget at gave ønsker kan afleveres på en ønskeseddel eller som billed af ens ønskeseddel. På peget hun må ønske lige hvad hun vil, så længe hun kan skrive det i hånden så jeg kan læse det. Men hun får kun det jeg har råd til eller finder på.

Politik

Comment on

Er der nogen her, der er socialist eller noget i den stil?

Det eneste tidspunkt, jeg har stemt på andet end SF, Alternativet og Enhedslisten. Har været til regionsvalget, hvor jeg har stemt på psykiatri listen. Så tænker jeg er en svingende miljø og socialistisk stemme. Dertil altid sagt at vis jeg vinder i lotto, så køber jeg jord til at havde min egen lille bær og frugt skov. Som alle må komme og plukke i til eget forbrug.

nyheder

Comment on

'Skriv dine synder i kommentarfeltet': Folkekirken er nu på TikTok

Reply in thread

Da jeg var barn, forsøgte kirken og indre mission, via lokale aktiviteter for børn hver fredag. Hvor der så var kage, saftevand, sang, bøn og efter aktiviteter i forskellige kreative formater. Det var så 3 gamle damer, der stod for det. Da jeg så blev mere kritisk tænkende, som teenager og voksen. Begyndte jeg så at se, hvor kvindefjendsk både kristendommen og andre religioner er. Så sagde faktisk til kæresten, at vis vi nogen sinde skal giftes. Så bliver det rådhuset, flying spagetti monster kirke eller ligne.

Comment on

Forbandet juleslik

Reply in thread

Så gammel er jeg hellere ikke, men stik mig bare bridge blanding. Så skal indholdet nok, få ben at gå på. Til gengæld gider jeg ikke de fleste former for vingummier og chips. Har altid syntes at den mest, nederen pose af 1 krone poserne var den med vingummi bamser.

finans

Comment on

Udbetalt SU-lån

Reply in thread

I det mindste var der noget, så man ikke skulle være ude på gaden, eller leve endnu mere, på andres nåde. Gik fra kontanthjælp med en lille buffer på ca. 4000 kr opsparet, og skyldte på daværende tidspunkt ca. 27.000 kr I su lån. Der gik 5 måneder, fra jeg kom på førtidspension, til jeg var gældfri. Fordi nu havde den gæld, været som en usynlig lænke i 8 år. Så nu skulle den bare væk, er ret stædig med visse ting og min økonomi er en af dem. ☺️ Dog spiller jeg alligevel lotto, til trods for de 35 kr om ugen ville være bedre tjent på aktie kontoen. Men ser det, som "mit dårlige habit" også samtidig med, at støtter op om lottomidlerne.

Comment on

Hvor går grænsen for at du må kalde noget for det samme produkt hvis der laves ændringer?

Neutral har haft ændret deres produkter af flere gange, oftest til forringelse over de seneste 12 år. Men tilgengæld lært at fx. Grøn Balances opvaskemiddel, er bedre end fx. Neutrals og at mine hænder, er generelt meget mindre tørre med grøn balances - Dangrofa. Sjovt nok lavet ved Hobro, mens anglemærke fra brugsen er generelt godt til tøjvask, hårvask og ligne. Mens Sallings allergi venlige mærker, er jeg aldrig blevet gode venner med.

Comment on

[2026-04-19] Hvordan går det og hvordan har din uge været?

Sådan mærkelig tid, der har stået meget på at skulle finde ud af. Hvilken vej kæresten og jeg skal, når vi står og gerne vil havde ham til Danmark. Så har gennem læst nyidanmark en del, synes bare ikke rigtigt nogle af mulighederne passer på vores situation. Det kunne selvfølgelig været meget nemmere, vis ikke Brexit'erne havde vundet for 7-8 år siden. Situation er sådan set han er ufaglært, men arbejdet størstedelen af sit arbejdsliv inden for cnc metal. Men de seneste par år, med tests af diamantbor til oile og gas. Samt vedligeholdelse og reparation af selvsamme maskiner. Mens situation fra min side af er 2 år førtidspension, snart 3 år. Efter at haft prøvet og gjort, alt jeg kunne på kontanthjælp inden da for at blive selvforsøgende. Basalt set alt jeg har arbejdet, kan samles til Ca. 2-3 sæsoner da jeg var ung ellers uddannelse og en masse frivilligt før jeg røg i kulkælderen i start 20'erne. Men når man så læser nyidanmark, så det som om jeg nærmest kun finder alt det vi ikke lever optil. Samt jeg rykket hjem til mine forældre, for snart 6 måneder siden, fordi jeg fik en ny nabo der var psykisk voldig og gjorde mig utryg. I den lejlighed, jeg boede i,hvor jeg havde boet i 8 år. Så i følge hjemmesiden, må man ikke bo hjemme hos ens forældre selvom det er et 175 kvm stort hus. Som er for stort til bare 2, derfor forslog de faktisk jeg bare flyttet hjem igen. Trods en alder af 30 år, når situation nu var som den var og sparet huslejen + udgifter ~ rundt regnet 5000-6000 kr sparet i totalen pr måned. Der betales trods alt, stadigvæk og meget insisterne fra min side til mad, samt jeg hijacket internettet - jeg er absolut ikke til 4/5g mobil netværk internet. Det skal helst være fiber, så man faktisk kan spille fx valheim og ark. Men føler det er godt nok opad bakke, med at finde rundt i reglerne også finde ud af, hvad vi skal gøre eller ændre på, for at det hele kan lykkes - helst uden, at jeg skal til at flytte igen. Med mindre han finder et job tilbud uden for djursland, der kan få ham herovre på arbejdsvisa.

Når jeg ikke lige har bøvlet med nyidanmark, godt gennemlæst uden løsning. Så har jeg haft godt gang i køkkenhaven, der er en masse til forspiring også jeg haft gjort et godt stykke af haven klar til kartofler. Kartofler er noget vi alligevel spiser en del af, så hvorfor ikke bare plante 15 kvm kartofler også se hvor mange vi får?