Spyke
spoergsmaal_og_svar·Spørgsmål og SvarbyTDCN

Hvor går grænsen for at du må kalde noget for det samme produkt hvis der laves ændringer?

Et måske lidt kedeligt hverdagsagtigt problem, men jeg er så træt af lorteficering af produkter uden oplysning. Købte i går en pakke vaskepulver, den samme som jeg altid køber, og opdagede at der er nogle ret signifikante ændringer på produktet. Den første ledetråd jeg så var at der var flere gram i pakken hvilket fik mig til at nærstudere alle forskelle mellem gammel og ny indpakning. En virksomhed putter ikke bare mere i pakken for kundens skyld.

Noterede ændringer:

  • ingrediens liste mangler
  • Alergy certified logo mangler
  • Aktiv ved 30 grader -> aktiv ved 40 grader (jeg skal altså nu vaske varmere end før = dårligere produkt)
  • Det ny produkt viser stadig 30 grader symbol samtidig med aktiv ved 40 grader symbol. Hvilket brude være ulovligt.
  • Dosis er ændret

Så er der overhovedet det samme produkt. Jeg har ingen mulighed for at se ingredienser længere og der er tydeligvis ændret i opskriften for aktive ingredienser da både vægt, dosis og temperatur er ændret. Har altid købt det her vaskepulver grundet allergi problemer ved andre. Det er irriterende at de nu sælger det jeg kun kan antager et et dårligere produkt som det samme uden oplysninger.

Gammel til venstre, ny til højre.

View original on feddit.dk
feddit.dk

Øv, det ligner et glimrende eksempel på enshittification, især at den nye udgave åbenbart først er virksom ved 40 grader, hvilket går stik imod den udvikling der ellers sker inden for vaskepulver og tøjvask generelt.

Jeg har brugt Rema 1000s parfumefri vaskepulver længe, men jeg tager helt sikkert et meget kritisk kig på æsken næste gang jeg køber en.

6
TDCNreply
feddit.dk

Har prøvet den fra Rema men men den er stadig lidt problematisk for min hud og jeg synes ikke den vasker så rent som andre. Men hvis neutral begynder at putte billigere enzymer i der først aktivere ved 40 grader så er det nok snart godt det samme.

4

Jeg kombinerer omkring 30-40g vaskepulver med ~1-2 tsk Vanish Oxy Action, den med guld-låg som er ok til farvet tøj også. Det har indtil videre vasket alting godt rent, og så bruger jeg et par spsk citronsyre i stedet for skyllemiddel, og altid ekstra skylning.

E: jeg har en ide om at nogle hudproblemer (udover decideret allergi osv.) pga. vaskepulver skyldes at der sidder rester i tøjet, derfor citronsyren og ekstra skylning.

Jeg vasker farvet på 30 grader, hvidt på 40 og undertøj, håndklæder osv på 60.

Ca. en gang om måneden kører jeg en vask på 90 for at koge alting godt igennem.

Så vidt jeg ved er den hvide Vanish det samme som den jeg bruger, men uden parfume osv.

4
feddit.dk

Mærkeligt... Der er garanteret en eller anden grund til at det er ændret, men det er jo umuligt som forbruger at vide hvorfor.

Generelt synes jeg at den slags skulle forklare bedre men ligefrem at lovgive omkring det er måske lige en tand for meget.

5
Dreamer95reply
feddit.dk

Jeg synes ikke at lovgivning om at der skal være en udført ingredients liste er for meget... især når vi snakker om en produktkategori som er super vigtig for personer med allergi.

Men det her opslag gør mig da endnu mere sikker i, at det var det rigtige valg at tage Unilever med i mit boycut.

6

Godt tænkt, men har lige kigget, og nej der står ikke noget på bunden heller. Jeg tænker det måske har noget at gøre med den certificering de har sløjfet, men har overhovedet ikke forstand på det.

3

Neutral har haft ændret deres produkter af flere gange, oftest til forringelse over de seneste 12 år. Men tilgengæld lært at fx. Grøn Balances opvaskemiddel, er bedre end fx. Neutrals og at mine hænder, er generelt meget mindre tørre med grøn balances - Dangrofa. Sjovt nok lavet ved Hobro, mens anglemærke fra brugsen er generelt godt til tøjvask, hårvask og ligne. Mens Sallings allergi venlige mærker, er jeg aldrig blevet gode venner med.

4

You reached the end