'Venne-overvågning' er blevet normalt blandt unge: 'Kan være på vej ud ad en glidebane'
https://www.dr.dk/p3/venne-overvaagning-er-blevet-normalt-blandt-unge-kan-vaere-paa-vej-ud-af-en-glidebaneOpen linkView original on feddit.dk
https://www.dr.dk/p3/venne-overvaagning-er-blevet-normalt-blandt-unge-kan-vaere-paa-vej-ud-af-en-glidebaneOpen linkView original on feddit.dk
Synes det virker helt vanvittigt at man skal vide hvor ens venner er. Kæft jeg føler mig gammeldags lidt for ofte.
Puha, ja også endda før 40 😂
Stemmer ind i koret som både enig og endnu ej heller 40.
Det vilde er, at vores (digitale) færden allerede opsamles og (mis)bruges. Nu bliver det bare normaliseret at ens lokalmiljø også skal have adgang til den data.
Bare giv mig dén BCI-hat med Thought-To-Speech nu og nyd min ufiltrerede tankestrøm.
Jeg tillader mig lige at starte gruppen der er enig og under 30!
Føler mig ladt udenfor ;) #osmellem30&40
Er hellere ikke 40, men en af niecerne. Mener at jeg er gammeldags, fordi jeg ikke vil bruge ønskeskyen. Hvortil jeg har påpeget at gave ønsker kan afleveres på en ønskeseddel eller som billed af ens ønskeseddel. På peget hun må ønske lige hvad hun vil, så længe hun kan skrive det i hånden så jeg kan læse det. Men hun får kun det jeg har råd til eller finder på.
Kendte ikke til ønskeskyen, men tænker, det er genialt for butikkerne, ren tracking der nemt kan bruges til provision + adfærdsprofilering. Og er det offentlig eller privat? ... :) der er mange huller der tænker jeg, og kæmpe profit for virksomheder der leger med data
Da jeg læste betingelserne for ønskeskyen, var betingelserne der i blandt. Deling af ens informationer og tilsvarende, samt ja tak dengang var det omkring 450 forskellige cookies. Det blev så et nej tak herfra, knap et år eller ligne efter. Kom det frem med at børn havde brugt det, til mobning af hinanden. Særligt vis en havde ønsket sig noget, der ikke lige passet ind i den klike. Den del blev bare det ene ekstra slag, der skulle til for at påpege til den ældste af pigerne. At hos mig er det gammel dags ønskeseddel, på sms eller et stykke papir. Nu kampen så kommet til den yngste af de 2, men tager den gladeligt. Hun kommer måske til at takke mig, om 10-20 år. Når hun en dag, måske kan forstå hvorfor.
Og selvfølgelig er det 450 forskellige cookies, det er deres måde at tjene penge på.
Godt du tager kampen for ungerne, hellere nu end om 20 år 😅
Nogle gange føler jeg mig meget langt fra normen 😅 i min kones familie er det her også en stor del af deres "tillid", de har både tags og opsat sporing af hinanden.
Det er tankevækkende, at mange tjekker hinandens lokation og endda op til 17!! gange om dagen og at det føles normalt for dem. Der er forstår en meget blind tro og tillid til vores opfattelse af, hvad der er acceptabelt ift krænkelse af privatliv. Spørgsmålet er, hvornår det går fra at være "sød opmærksomhed" til at blive kontrollerende adfærd. Det er mig en gåde hvorfor det gøres ukritisk, som artiklen nævner "glidebane", og det kræver bevidsthed at genkende, når grænsen overskrides.
Det er interessant, at at slå lokationsdeling fra kan føles som et tillidsbrud eller endda vække mistanker ("Hvad skjuler du?"). Artiklen nævner, at Snapchat som standard har lokationsdeling slået fra, så det er et bevidst valg, så det i praksis føles obligatorisk for mange unge. Det rejser spørgsmålet: Hvor meget ansvar har platformene for at gøre brugerne opmærksomme på, at det er et aktivt valg at dele sin lokation? Og hvordan kan forældre, lærere og organisationer som Bryd Tavsheden og Børns Vilkår hjælpe med at skabe en kultur, hvor unge føler sig trygge ved at sige fra?
Hvorfor i al verden er man dog overhovedet interesseret i hvor ens venner befinder sig? Hvorfor føler man at det er nødvendig information at have?
Hvis man har lidt tid til overs kan man hurtigt se om der er en kammerat på en cafe eller bar i nærheden. Hurtigere end at skrive rundt til hele banden.
Hvis jeg var ønsket på den bar, var jeg jo nok blevet inviteret. Så kan jeg presse mig selv på i stedet?
Det er et kæmpe arbejde at lade alle sine venner vide hver gang man er ude at vifte med ørerne og de er velkomne, særligt hvis man er i tyverne og har masser af løsere bekendtskaber og går i byen hele tiden.
Ahh, nu er jeg selv kun i slutningen af 20`erne. Og for 10 år siden var det ikke så slemt, man skrev til et par stykker eller en chat gruppe, de skrev også til nogle stykker, og pludselig er der en fest. Det var ikke særligt svært den gang, det kan vel dårligt være blevet sværere
Tja, der var engang hvor alle var på Facebook og der kunne fandtes én besked-app. Sådan ser det ikke længere ud.
Men bevares, der fandtes socialt liv før telefonen, så selvfølgelig kan det lade sig gøre. Jeg prøver egentlig bare at forestille mig hvad der kunne få mig selv til at gøre sådan noget.
https://open.spotify.com/track/2Foc5Q5nqNiosCNqttzHof
@MBech @SmoothOperator Selvfølgelig er du ønsket, og hvis du er interesseret ved du, at jeg er der, så du kan bare komme. Men jeg vil ikke forstyrre dig, hvis du har gang i noget andet, jo.
Oh the days without kids. Jeg gider ikke engang sætte "vis online" på steam, jeg skal have mine 5 min computerspil alene
Min Steam konto står som invisible som default. Det burde være standard at man ikke "tjekker ind" før man selv har lyst.
Kan relatere.
OG man kan snage 👌🕵️
@farsinuce @SmoothOperator Det må ærligt talt også give en hidtil uhørt FOMO!
Der har været historier om netop denne vinkel tidligere. Især børn kan få det frygteligt dårligt hvis de ser at alle deres nærmeste venner er samlet uden de selv er blevet inviteret.
Kunne godt skrive et eller andet filosofisk, men mon ikke det bare er normen, peer pressure og FOMO?