Spyke
feddit.dk

De gange der er lavet brugerundersøgelser herinde, har Enhedslisten været ret godt repræsenteret procentmæssigt, så mon ikke der er en del, som ligger solidt til venstre for SocDem?

Jeg er personligt ikke superglad for labels, fordi de oftest bliver brugt nedladende og/eller binært, men er absolut interesseret i en demokratisk omfordeling af midlerne i DK. Vi har brug for en ansvarlig økonomisk politik i DK efter 25 + år med udhulning af velfærdsstaten via skattelettelser til de rigeste og en forherligelse af (statsunderetøttede) privatiseringer.

14
drktreply
scribe.disroot.org

Måske vi snart skulle have en ny brugerundersøgelse, med alle de nye brugere!

8
SorteKaninreply
feddit.dk

Den kommer hvert år på nogenlunde samme tidspunkt - det giver mening at have dem regelmæssigt for at sammenligne gennem tiden :)

8
scribe.disroot.org

Jeg hæfter mig selv som anarkist i en verden hvor jeg skal stemme socialist eller slet ikke. Jeg er pragmatisk nok til at forstå, at den verden jeg gerne ville have, ikke kommer til at ske i min levetid, eller nogensinde. Socialisme er filosofisk tættere på Anarkisme, end det neoliberale helvede, vi har nu. Jeg synes dog heller ikke at Enhedslisten er rød nok. Der er ingen socialistiske partier i Danmark. I bedste tilfælde har vi velfærd+(økonomisk)neoliberalisme. Mit synspunkt kunne ændre sig, hvis SF/EL/ALT kig i regering sammen og lavede den velfærdsstat, de bliver ved med at snakke om. Jeg stoler bare ikke på dem, mere. Alt for mange af deres kandidater går imod partiernes kerne-værdier.

Du må gerne kalde mig socialist.

11
feddit.dk

Som jeg forstår ordet socialist, så er det afgørende om man mener at produktionsmidlerne skal ejes af arbejderne. Hvis man mener det er man socialist.

Det ved jeg ikke om der er nogle danske partier der har som politik, muligvis godt gemt i Øs partiprogram?

Jeg ved ikke om jeg efter den definition er socialist, måske? Synes efterhånden kapitalismen har vist sit sande ansigt og sit end state som er fascisme....

10
8oow3291dreply
feddit.dk

IIRC så står det i Enhedslisten program, ja, men jeg kan ikke genkende det i deres valgkamp eller lovforslag.

3
feddit.dk

OP er amerikansk, for kontekst.

Danskere og amerikanere har meget forskellige koncepter omkring hvad der kvalificerer som "socialist". Jeg tror også USA har en større tendens til at bruge kategorier som "socialist" hvor danskere nok i højere grad snakker om det parti de stemmer på. Der er jo mange partier, så det parti du stemmer på siger meget om dit politiske ståsted. Den metode duer ikke i USA når der kun er 2 partier.

Så i Danmark ville man nok ikke sige man er socialist, man ville bare sige "Jeg stemmer SF" eller "Jeg stemmer Ø" eller "Jeg er socialdemokrat" (underforstået: stemmer på Socialdemokratiet). Så brugen af et term som "socialist" er noget anderledes end i USA.

8

Årh i den forstand, som min amerikanske familie plejer, st sige...

"Du må være kommunist når du ligger til venstre (mere socialistisk), end Bernie Sanders". 😅

5

Jeg har set rigtig mange Amerikanere bruge ordet "socialist", men jeg tror aldrig jeg set dem definere begrebet konsistent og præcist.

Den implicitte underliggende definition brugt i USA er så vidt jeg kan se alt omfordeling - hver gang der er et nyt program som skal hjælpe de fattige via skatter på de rige, så kalder Republikanerne det "socialism". Men populære eksisterende programmer fra e.g. Lyndon B. Johnson's Great Society, så som "Social Security", ville selvsamme Republikanere aldrig kalde socialism.

Så "socialism" i USA ender med at blive synonym for "double-plus-ungood", ligesom "DEI" eller "woke". Se for eksempel "Conservative author struggles to define “woke” ".

4
feddit.dk

Hvis jeg skulle putte et egentligt ord på mine holdninger, er det nok demokratisk socialist.

Hvad jeg mener med det er, at jeg elsker demokratiet, og vi skal for alt i verden værne om det, da det er den mest direkte repræsentation befolkningen kan have. Jeg så som sådan gerne at vi udvider det, så demokratiet fungerer endnu mere direkte, og vi alle vil kunne stemme på lovforslag i stedet for et repræsentativt demokrati.

Samtidig går jeg ind for at staten skal eje produktion, igennem så mange industrier som muligt. Uanset om det er håndværk, energiproduktion, software udvikling, banker, arkitekter, ingeniører, bilforhandlere etc. Det er den mest direkte måde jeg kan se at arbejderne ejer deres egen arbejdskraft, ved at de ejer staten, og staten ejer produktionen. I mine øjne må staten hellere end gerne konkurrere med kapitalisterne. Hvis kapitalisterne mener at deres løsning er bedre og mere effektiv, så må det også være nemt at vinde den konkurrence.

8

Jeg er helt enig i at staten burde eje alle de største industrier og infrastruktur. Det er langt billigere for staten at ansætte vejarbejderne direkte i stedet for at lave udbud til private som altid ender med at være enten for dyre eller dårlige til prisen. Dette er ikke engang en kritik af de private, det er bare resultatet af udbudssystemet.

Mindre lokale arbejdspladser som institutioner er dermed bedre egnet til privat drift. Der er et ekstremt bureaukrati fra den enkelte ansatte i en institution, gennem flere ledelseslag, op til borgmesteren og folketinget, som alle udfører ligegyldigt ledelse. Selvejende institutioner kan gøre det meget billigere med en flad struktur, som også gør ledelsen mere relevant tilpasset til de lokale situationer. Staten bør stadigvæk have en kontrollerende funktion, så vi sikrer at reglerne og dokumentationskrav overholdes for de ydelser som er betalt af staten. Men driften skal altså ikke være politisk styret. Det virker ikke når de skifter retning ved hvert valg og beslutningerne tages af tilfældigt folkevalgte som ikke aner noget om fagene.

Den risiko er der altid i andre brancher også, men tager vi f.eks. landbruget, så er det tydeligt at det heller ikke fungerer i privat regi. Der ville det give rigtig god mening at staten tog over og skabte de stordriftsfordele, som de enkelte bønder ikke kan finde ud af. Det er direkte pinligt at størstedelen af vores landbrug hverken giver overskud eller skaber fødevarer til danskerne. Selvom vores politikere heller ikke er landbrugseksperter, så ville det give mening at målet med landbruget var direkte politisk styret og ikke bare drevet af profit fra eksport.

3

Det eneste tidspunkt, jeg har stemt på andet end SF, Alternativet og Enhedslisten. Har været til regionsvalget, hvor jeg har stemt på psykiatri listen. Så tænker jeg er en svingende miljø og socialistisk stemme. Dertil altid sagt at vis jeg vinder i lotto, så køber jeg jord til at havde min egen lille bær og frugt skov. Som alle må komme og plukke i til eget forbrug.

5
feddit.dk

Altså SF står jo for Socialistisk Folkeparti, og da de repræsenterer godt 10-13% af den voksne danske befolkning kan vi nok godt regne med at der ud af de 130 bruger her inde realistisk i hvert fald er 10-15 socialister.

5
SorteKaninreply
feddit.dk

Brugerundersøgelser på Feddit.dk viser at brugerne herinde er langt, langt rødere end den gennemsnitslige dansker 😅

6
drktreply
scribe.disroot.org

Jeg ved (for jeg har set dem, desværre) at der også er Amerikansk-Konservative instancer i vores Lemmyverse men at de meget hurtigt bliver lukket inde i et ekkokammer, når resten af Lemmyverse lukker døren for dem.

Er der et bedre navn for vores del af fediverset? Lemmy er jo kun en frontend, og jeg synes at spliden imellem os, Friendica or Mastodon er stor nok, til at navngive de dele for sig selv.

4

Nogle folk kalder det threadiverse, tror jeg. Jeg vil måske ikke kalde det en splid men bare forskellige fremgangsmåder. Det hele er fediverset.

4

You reached the end

Er der nogen her, der er socialist eller noget i den stil? | Spyke