Så længe det virker. Det Nationalbanken siger, er at der er tale om en boble, og at markedet i højere grad er præget af spekulation. Men ja, dybt uretfærdigt. Både mht. dem der tjener 2,4 mio skattefrit, og mht. dem der evt. vil købe en bolig, der pludselig vil være 2,4 mio mindre værd...
Du har ikke "råd" til at lade være.
De boliger bliver købt for at tjene penge, ikke for at bo der. Det presser markedet op, betaler du 500 000 til 1 million mere end de 6 millioner, har du stadig tjent 1.4 efter 2 år...
Det er stadig mere end medianindkomsten er i Danmark over de to år.
Håber godt nok de boligskatter kommer til at fungere snart.
Det er ikke alle som spekulerer men alligevel har fået en bolig som er blevet mere værd. Det er selvfølgelig meget rart i modsætning til at tabe værdi, men hvis man gerne vil forblive boende, så er den ekstra værdi ikke brugbar, medmindre man låner i friværdien. Og hvis boligskatten stiger og ens løn ikke følger med, kan man ende med at blive tvunget til at skære ned på andre ting eller flytte (eller stiger boligskatten kun for de næste ejere?).
Boligskatten stiger også for de nuværende ejere. Det er sådan set en del af kritikken med de nuværende stigninger på boligpriserne. Priserne stiger simpelthen så meget og så hurtigt at den boligskat (der normalt justeres efterhånden) slet ikke kan følge med.
Det problem ville man ikke have hvis vi bare beskattede fortjeneste ved køb/salg.
Tak for yderligere information. Tager de også højde for at prisstigningen skyldes renovation/udvidelse af bolig? Tænker hvis man har smidt en million i at udvide sit hus, sælger det for en million mere end hvad man købte det for, får man så et skattesmæk som gør at man rent faktisk taber penge på et salg?
Men du renoverer vel dit hus fordi det skal være federe at bo i, ikke for at tjene penge? Og hvis det er med profit for øje, så er det vel rimeligt nok at man beskatter det?
Jeg tror det jeg ville frem til at det ikke er alle som har råd til at betale skattesmækket. Vi brugte friværdi til at forbedre vores hus. Vi blev desværre nød til at sælge pga. faktorer vi ikke kunne styre. Lad os sige at vi på papiret “tjente” 2 millioner, men havde brugt 1 million på renovering. Skal fortjenesten beskattes på samme måde et andet hus som er gået 2 millioner op i værdi, bare fordi tiden er gået?
Bonus: Skal et hus som er steget 2 millioner i værdi over 10 år, beskattes på samme måde som et hus som har gjort det samme på bare 2 år? Eller skal der ske “afskrivning” af beskatningen over tid? 2 million for 10 år siden er jo ikke det samme som 2 million i dag - skal der så betales mindre i skat, da 2 million var meget mere værd den gang og fortjenesten i nudags kroner kun er 1,5 millioner?
Det gør alting mere kompliceret når private skal til at betale som om det er investering. Hvis du køber bolig nummer 2, så skal man i mine øjne betragtes som en virksomhed, men en familie som blot ønsker at bo og så måske flytte på et tidspunkt, er anderledes. Det vil i hvert fald få flere folk til at tænke sig en ekstra gang før man renoverer, om man har råd til at flytte senere - planlagt eller ej.
Født ind i den forkerte familie, til at kunne tjene penge på bolig i de "rigtige" områder. Tilgengæld bor jeg i det rigtige område, til at der er en del huse til under 500.000 kr.
Jeg bor også i den rigtige del af landet til at der findes billige huse. Til gengæld nægter banken at låne penge til dem fordi de mener det er for risikabel en investering ¯\(ツ)/¯
Løsningen i området, hvor jeg bor. Er at mange bare sparer op, låner af familien eller køber private i mellem via pantebrev ved de huse bankerne ikke vil være med. Selvom der i nogle tilfælde, er snak om er huse i pris kategori 150.000-300.000 kr.
2
Boligmarkedet i hovedstaden får Nationalbanken til at hæve alarmniveauet | Spyke
Bare lige sådan for dummies
Du køber en bolig til 6 millioner.
2 år senere har du tjent 2.4 millioner skattefrit.
Så længe det virker. Det Nationalbanken siger, er at der er tale om en boble, og at markedet i højere grad er præget af spekulation. Men ja, dybt uretfærdigt. Både mht. dem der tjener 2,4 mio skattefrit, og mht. dem der evt. vil købe en bolig, der pludselig vil være 2,4 mio mindre værd...
Det er netop spekulation.
Du har ikke "råd" til at lade være. De boliger bliver købt for at tjene penge, ikke for at bo der. Det presser markedet op, betaler du 500 000 til 1 million mere end de 6 millioner, har du stadig tjent 1.4 efter 2 år...
Det er stadig mere end medianindkomsten er i Danmark over de to år.
Håber godt nok de boligskatter kommer til at fungere snart.
Det er ikke alle som spekulerer men alligevel har fået en bolig som er blevet mere værd. Det er selvfølgelig meget rart i modsætning til at tabe værdi, men hvis man gerne vil forblive boende, så er den ekstra værdi ikke brugbar, medmindre man låner i friværdien. Og hvis boligskatten stiger og ens løn ikke følger med, kan man ende med at blive tvunget til at skære ned på andre ting eller flytte (eller stiger boligskatten kun for de næste ejere?).
Boligskatten stiger også for de nuværende ejere. Det er sådan set en del af kritikken med de nuværende stigninger på boligpriserne. Priserne stiger simpelthen så meget og så hurtigt at den boligskat (der normalt justeres efterhånden) slet ikke kan følge med.
Det problem ville man ikke have hvis vi bare beskattede fortjeneste ved køb/salg.
Tak for yderligere information. Tager de også højde for at prisstigningen skyldes renovation/udvidelse af bolig? Tænker hvis man har smidt en million i at udvide sit hus, sælger det for en million mere end hvad man købte det for, får man så et skattesmæk som gør at man rent faktisk taber penge på et salg?
Men du renoverer vel dit hus fordi det skal være federe at bo i, ikke for at tjene penge? Og hvis det er med profit for øje, så er det vel rimeligt nok at man beskatter det?
Jeg tror det jeg ville frem til at det ikke er alle som har råd til at betale skattesmækket. Vi brugte friværdi til at forbedre vores hus. Vi blev desværre nød til at sælge pga. faktorer vi ikke kunne styre. Lad os sige at vi på papiret “tjente” 2 millioner, men havde brugt 1 million på renovering. Skal fortjenesten beskattes på samme måde et andet hus som er gået 2 millioner op i værdi, bare fordi tiden er gået? Bonus: Skal et hus som er steget 2 millioner i værdi over 10 år, beskattes på samme måde som et hus som har gjort det samme på bare 2 år? Eller skal der ske “afskrivning” af beskatningen over tid? 2 million for 10 år siden er jo ikke det samme som 2 million i dag - skal der så betales mindre i skat, da 2 million var meget mere værd den gang og fortjenesten i nudags kroner kun er 1,5 millioner?
Det gør alting mere kompliceret når private skal til at betale som om det er investering. Hvis du køber bolig nummer 2, så skal man i mine øjne betragtes som en virksomhed, men en familie som blot ønsker at bo og så måske flytte på et tidspunkt, er anderledes. Det vil i hvert fald få flere folk til at tænke sig en ekstra gang før man renoverer, om man har råd til at flytte senere - planlagt eller ej.
Det ved jeg faktisk ikke, men tænker ikke umiddelbart at der er noget fradrag der?
Født ind i den forkerte familie, til at kunne tjene penge på bolig i de "rigtige" områder. Tilgengæld bor jeg i det rigtige område, til at der er en del huse til under 500.000 kr.
Jeg bor også i den rigtige del af landet til at der findes billige huse. Til gengæld nægter banken at låne penge til dem fordi de mener det er for risikabel en investering ¯\(ツ)/¯
Boligmarkedet er så sygt
Løsningen i området, hvor jeg bor. Er at mange bare sparer op, låner af familien eller køber private i mellem via pantebrev ved de huse bankerne ikke vil være med. Selvom der i nogle tilfælde, er snak om er huse i pris kategori 150.000-300.000 kr.