Spyke

Posts

teknologi·TeknologibyMarand

Hvilken distro kører i?

Det er sikkert blevet spurgt om før herinde, men hvilken linux distro er i endt på, dem som bruger linux?

Jeg distrohopper for tiden og har lige prøvet Kubuntu, som jeg faktisk er ret imponeret over. Især defaults er gode for en som er vant til Windows, fx. meta(windowstast)+shift+S er snipping tool, meta+L låser skærmen, der er en god clipboard manager out of the box med historik og søgning, alt+space har en launcher man kan lave regnestykker i ligesom Powertoys launcheren, mm.

Jeg nævnte i en anden tråd at jeg savnede en distro som man kunne pege folk som kun har brugt Windows hele deres liv hen imod hvor de oplever minimal styresystem kulturchock, og det er faktisk Kubuntu som er nærmest det jeg har fundet, så det er nice.

Men vi må selvfølgelig se hvad jeg mener om en måneds tid når jeg er stødt i nogle hårde linux kanter.

View original on feddit.dk
aalborg·AalborgbyMarand

lille mobilvenlig webapp til begivenheder i Aalborg

Vel mødt mine venner i ål. Jeg keder mig og kan godt lide at tage til spontane events, så har lavet Aalborg Events, en lille mobilvenlig webapp hvor man hurtigt kan se hvad der sker på diverse scener i Aalborg. Jeg har den "installeret" på min mobil frontskærm.

beskrivelserne for begivenheder kan godt være lidt mærkelige, jeg har mest fokuseret på at tidspunkterne er korrekte og at det er hurtigt at kunne gå ind og læse om begivenheden og gå tilbage igen.

Lige nu har jeg data fra følgende scener:

  • 1000Fryd
  • Huset
  • Musikkens Hus
  • Skråen (inklusiv skovdalen, fredagsfest)
  • Studenterhuset
  • Comedy Club

Jeg modtager gerne feedback. Hvis en scene skal tilføjes så skal der være en offentlig hjemmeside jeg kan scrape.

Det er open source og kildekoden er Her, hvis nogen har lyst til at lave PR eller en fork. Hvis nogen har lyst til at se sqlite filen fra i dag kan den hentes Her.

Som jo så ofte sker når man laver noget så fandt jeg bandsintown da jeg var færdig, som jeg nok ikke kan slå contentmæssigt, men jeg ber dig trods alt ikke logge ind, så der er det.

View original on feddit.dk
fedditdk·Feddit.dkbyMarand

De små energilyspunkter

Så er der krig i Mellemøsten atter en gang og atter en gang er vores energi dyr pga. Beslutninger taget på den anden side af verden. Men i det mindste er strømmen tæt på gratis lidt af i dag pga. Vedvarende energi. Et scenarie som forhåbentlig bliver hyppigere som vi fortsætter udbygningen af vedvarende energi og lagring og power-to-x. Lad os blive ved med at arbejde hen mod en verden hvor vi ikke konstant behøver at grave/suge ting op af jorden og brænde det af, og ikke bliver så påvirket af despoters magtkampe. God weekend venner <3

View original on feddit.dk
asklemmy·AsklemmybyMarand

Question about price discovery and competition in american capitalism

I've been listening to Aquired recently (podcast about company origin stories) and when talking about privately owned companies (for instance, the recently Mars Inc. episode) they always do back of napkin estimated earnings because the company is private, which apparantly means they don't have to disclose earnings.

But in my country, Denmark, every company earning above 50.000 DKK (=7853 USD) has to disclose earnings. I believe this is for price discovery purposes, so that other entrepreneurs can see how much margin companies have and try to compete if they earn too much money, which is an important part of capitalism, right?

How come this is not required in USA, the "home" of capitalism? If I'm not mistaken of course, my apologies if so.

View original on feddit.dk
nyheder·NyhederbyMarand

Nyt supersygehus i Odense bliver to år forsinket - og 985 millioner kroner dyrere

Når man tror man læser endnu en historie om supersygehuset i Aalborg, men det faktisk er supersygehuset i Odense denne gang. Ved ikke om jeg skal være glad eller ked af at det ikke kun er her den er gal. RIP, mine odenske brødre og søstre, vi kender det oppe i Aalborg.

Nyt supersygehus i Odense bliver to år forsinket - og 985 millioner kroner dyrerehttps://www.dr.dk/nyheder/indland/nyt-supersygehus-i-odense-bliver-aar-forsinket-og-985-millioner-dyrereOpen linkView original on feddit.dk
sport·SportbyMarand

Hvad skal i se til OL?

Så er der 8 dage til OL starter. Hvad regner i med at følge med i? Det bliver primært Klatring og Badminton for mig, da det er mine primære sportsgrene lige nu. Badminton er især spændende da vi har en del topspillere. Det bliver spændende at se hvilken Viktor Axelsen der møder op, da han har været plaget af skader i løbet af året, men han prøver helt sikkert at ramme sin topform til OL.

View original on feddit.dk
konspirationsteorier·KonspirationsteorierbyMarand

Hvilke konspirationsteorier tror i mest på?

Jeg er ikke personligt til konspirationsteorier, men siden det er et nyt sub vil jeg gerne lige gøre mit til at få det i gang.

Hvilke konspirationsteorier synes i er mest plausible?

Personligt tror jeg på meget få (og med "tror" mener jeg at jeg ser det som mest sandsynligt at occams razor er i spil, dvs. at historien basalt set er som det ser ud, fx. at Lee Harvey Oswald bare var en taber som handlede alene da han skød Kennedy fordi han ville i historiebøgerne), men noget jeg tror mere på at er at der i nogle sektorer af industrien foregår stiltiende priskonspirationer hvor topledere vælger ikke at konkurere på nogle punkter hvor der er plads til optimering til forbrugerens fordel, fordi de alle tjener gode penge på det, som ville blive konkureret væk hvis nogen begyndte at fokusere på det. Jeg tror på det fordi der er økonomisk incitament til det, samt at der er meget lille risiko involveret. De har aldrig været i rum sammen og talt om det, men de er bare oplært med samme teori så de behøver ikke engang tale om det for at tage beslutninger der ender i den situation. Hvis nogen anklager dem kan de altid bare trække inkompetence kortet, dvs. der er ingen risiko for at blive taget, da man ikke kan bevise hensigt og de aldrig har talt om det.

View original on feddit.dk
teknologi·TeknologibyMarand

Andelsboligvurdering "vinderne"

REDIGERING: Udskiftet resultater. Det er nok også derfor der var så mange A og B. Jeg havde kun sorteret på første side. Undskyld gutter 😅

Jeg læste i dag https://www.dr.dk/nyheder/penge/se-kortet-nye-vurderinger-tordner-op-saerligt-en-boligtype, som er interessant da jeg lige har købt andelsbolig (Min forening er steget 520% i grundværdi, fedt).

Jeg så i network tab at der lå en fin csv fil med de nye vurderinger så jeg tænkte at jeg ville læse det i en sqlite og spørge efter hvem i Danmark der er blevet mest bollet i denne omgang.

Efter genberegning er den store "vinder" Dannebrogsgade 48, 1660 Kobenhavn V som er steget 18711%. RIP.

Top 20 er herunder (casts er fordi jeg fik det læst ind som tekst og ikke gad læse det ind igen :P )

View original on feddit.dk
spoergsmaal_og_svar·Spørgsmål og SvarbyMarand

Arveafgift på 0% for nærmeste familie.

Så en deling af dette borgerforslag på fjæsbogen, så jeg blev nysgerrig til hvad feddit.dk mener om arveafgift?

Googlede mig lige frem til at arveafgiften i 2023 er følgende (kilde):

  • Ægtefæller: 0 %.
  • Børn, børnebørn, samlevende, forældre: 15 %.
  • Alle andre arvinger: 36,25 %.
  • I 2023 er bundfradraget 321.700 kroner. (Sats 2022 var 312.500 kroner.)

Min personlige mening er at arveafgiften rigtig nok er "unfair" fordi pengene allerede er beskattet men den er et nødvendigt onde hvis man ikke vil have dynastier i samfundet (hvor nogle familier ejer alt, da det er nemmere i kapitalisme at tjene penge hvis du har mange penge pga. renters rente). Jeg synes dog at bundfradraget er lidt lavt. Det kunne godt være et par millioner, så børnene ikke skal have så travlt med evt. at sælge et dødsbo for at betale arveafgiften. Ud over det kunne afgiften godt være progressiv, så hvis du står til at arve en milliard skal du betale mere af de sidste penge.

Arveafgift på 0% for nærmeste familie.https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-15332Open linkView original on feddit.dk

You reached the end