Spyke

Posts

det_mentale_barometer·Det Mentale BarometerbySommerhaven

Forældre

Hey fedheadz parents - og andre kloge hoveder 😅

Vi har det lidt udfordrende herhjemme efter den lille ny er kommet. De to store børn på 2 og 4 år reagerer begge kraftigt.

Den 2-årige er, som 2-årige jo ofte er, med skrigen, et stort behov for mor og en generelt mere voldsom adfærd. Det kræver, at vi er meget opmærksomme på timing, tæt kontakt, leg og ro omkring ham.

Den 4-årige reagerer endnu stærkere. Hun er begyndt at regressere: Hun sutte tommelfinger, klude og bamser, laver lyde og bruger ikke længere sproget til at forklare sig. Derudover magter hun næsten ingen krav eller forventninger, hun kan hverken håndtere spørgsmål eller valgmuligheder.

Jeg ville gerne høre, hvordan I andre har håndteret lignende situationer med søskende, og hvordan I har fundet tid til at sikre, at moderrollen ikke bliver det altoverskyggende. Jeg vil rigtig gerne give hende mulighed for at være kone og sig selv, men det er svært. På den ene side har hun svært ved at give slip, og på den anden side er den lille ny meget afhængig af hendes mælk.

En helt vildt træt far 💛

View original on feddit.dk
spoergsmaal_og_svar·Spørgsmål og SvarbySommerhaven

E-reader køb/tips?

Godt folk! Hilfe!

Alt det arbejde omkring haven, huset og høns mm. Kræver, at jeg også slapper af en gang i mellem.

Jeg er blevet et år ældre (nævner ingen tal, men 40 er tættere på efterhånden), og konen vil gerne forære mig et stykke digitalt produkt, der kan bruges til læsning. Altså en e-reader, som jeg kan have med på vandring, i haven, under putning, gerne brugt, for bæredygtighedens skyld.

Ide-kravliste:

  • Skal kunne håndtere e-reolen.
  • Skal være robust nok til at overleve en tur i rygsækken eller en lur i græsset.
  • Gerne en skærm, der ikke gør mine øjne trætte efter to kapitler.
  • Bonuspoint, hvis den kan håndtere tegneserier, men det er ikke et must.

Hvad jeg har fundet brugt indtil nu:

  • Kobo Libra h2o
  • Onyx Boox (ikke yderlig udspecificering)

Spørgsmål til jer:

  • Hvad har I af erfaringer med de forskellige mærker?
  • Er der nogen, I fraråder på det kraftigste?
  • Skal jeg gå efter e-ink, eller kan en tablet med mat skærm gøre det?
  • Er der nogen, der har prøvet at købe brugt – hvad skal man være opmærksom på?
  • Er det noget i bruger overhovedet, eller bare en fancy tech ide?

Tak på forhånd ✨

View original on feddit.dk

Google og Meta dømt i retssag om afhængighed af sociale medier | Nyheder | DR

fra DR.DK: "I den amerikanske storby Los Angeles har en jury afgjort, at tech-giganterne Google og Meta, der blandt andet står bag Facebook og Instagram, er ansvarlige i en principiel retssag om afhængighed af sociale medier. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

De to selskaber skal betale en erstatning på tre millioner dollar i sagen, der er anlagt af en nu 20-årig kvinde og hendes mor. De mener, at sagsøgeren allerede som mindreårig blev gjort afhængig af sociale medier, og at det har skadet hendes mentale helbred.

Juryen har afgjort, at Meta skal betale 70 procent af erstatningen og Google resten.

Til Reuters siger en talsperson for Meta, at virksomheden er uenig i dommen og nu overvejer det næste skridt."

Google og Meta dømt i retssag om afhængighed af sociale medier | Nyheder | DRhttps://www.dr.dk/nyheder/seneste/google-og-meta-doemt-i-retssag-om-afhaengighed-af-sociale-medierOpen linkView original on feddit.dk

Mangel på flæsk?

Jeg ved godt valgkampe ofte bliver lidt… møj’ flæsk. Masser af store, grandiøse værdier, mundhuggeri og ting der alligevel ikke ændrer sig ret meget. Plus den obligatoriske runde med at finde en gruppe mennesker, der kan få skylden for det hele – og som helst ikke skulle have været her.

Så hvis jeg bare må håbe lidt, savner jeg fx:

  • Socialområdet, handicap/psykiatrien og retssikkerhed
  • Retssikkerhed for os alle egentlig, kunne vi snakke lidt telelogning?
  • Stress, arbejdsliv og helt almindelige livsvilkår
  • Social ulighed i sundhed
  • Børn og unges trivsel

Og så noget vi næsten slet ikke taler om politisk:

  • AI og hvad det gør ved arbejde og uddannelse
  • Tech-giganters magt over offentlig debat
  • Digital suverænitet (hvor afhængige vi er af amerikanske platforme)
  • Hvad digitaliseringen egentlig gør ved staten og borgerne

Altså… de ting der faktisk påvirker min hverdagen ret voldsomt.

Har jeg misset en debat, eller snak, smid gerne et link eller tre :)

Hvad synes I mangler i valgkampen indtil videre?

View original on feddit.dk
fedditdk·Feddit.dkbySommerhaven

At blive hjemmegående.

Mest til de som har prøvet, allerede gør eller dem som har tanker ind i.

Vi overvejer, at lade den ene gå hjemme med ungerne et års tid, imens den anden er på barsel og måske lidt længere (ca. Et godt års tid). Kommunen har lige hævet godtgørelsen så det kan godt svare sig for vores økonomi.

Men hvad skal vi have af overvejelser ind i det? Jeg tænker selv, pension, sygeforsikring, opsparing, legegrupper med andre hjemmegående og en dialog med daginstitutionen.

View original on feddit.dk