Posts
Forældre
Hey fedheadz parents - og andre kloge hoveder 😅
Vi har det lidt udfordrende herhjemme efter den lille ny er kommet. De to store børn på 2 og 4 år reagerer begge kraftigt.
Den 2-årige er, som 2-årige jo ofte er, med skrigen, et stort behov for mor og en generelt mere voldsom adfærd. Det kræver, at vi er meget opmærksomme på timing, tæt kontakt, leg og ro omkring ham.
Den 4-årige reagerer endnu stærkere. Hun er begyndt at regressere: Hun sutte tommelfinger, klude og bamser, laver lyde og bruger ikke længere sproget til at forklare sig. Derudover magter hun næsten ingen krav eller forventninger, hun kan hverken håndtere spørgsmål eller valgmuligheder.
Jeg ville gerne høre, hvordan I andre har håndteret lignende situationer med søskende, og hvordan I har fundet tid til at sikre, at moderrollen ikke bliver det altoverskyggende. Jeg vil rigtig gerne give hende mulighed for at være kone og sig selv, men det er svært. På den ene side har hun svært ved at give slip, og på den anden side er den lille ny meget afhængig af hendes mælk.
En helt vildt træt far 💛
"Boy I was wrong about the Fediverse"
Jeg kendte ikke til @[email protected], som er til at finde på Mastodon. Men apropros mittokens opslag om Feddit og Mastodon, er her en vinkel i snakken. Og så er han flyttet fra Chicago til DK pga den amerikanske situation. Og fandt noget specielt i fediverset.
https://matduggan.com/boy-i-was-wrong-about-the-fediverse/Open linkView original on feddit.dkEn lille test på hvad du deler.
En lille demonstration af hvilke oplysninger din browser automatisk deler med et website, uden at du giver tilladelse eller udfylder nogen formularer. Den viser, hvordan og selv med et par privatlivs foranstaltninger, websider kan indsamle data om dig blot ved, at du besøger dem.
https://sinceyouarrived.world/takenOpen linkView original on feddit.dkDanske Apps der virker uden Google Play Service.
GrapheneOS, uden Google Play.
Apps hentet igennem Aurora Store.
Jeg gennemgår en gang imellem mit bibliotek og i går fik jeg hentet Zetland, Sundhedskort, Kørekort og Merkur Netbank App på mobilen.
Disse fire har jeg ikke før kunne installere. Og de har været afhængig af Google Play Service.
Filmstriben, DRTV, MobilPay og MitId virker fortsat ikke.
Ny ven i hjemmet 🕷️
Jeg har fået endnu et nyt kæledyr. :) ca. Tommelfinger størrelse.
E-reader køb/tips?
Godt folk! Hilfe!
Alt det arbejde omkring haven, huset og høns mm. Kræver, at jeg også slapper af en gang i mellem.
Jeg er blevet et år ældre (nævner ingen tal, men 40 er tættere på efterhånden), og konen vil gerne forære mig et stykke digitalt produkt, der kan bruges til læsning. Altså en e-reader, som jeg kan have med på vandring, i haven, under putning, gerne brugt, for bæredygtighedens skyld.
Ide-kravliste:
- Skal kunne håndtere e-reolen.
- Skal være robust nok til at overleve en tur i rygsækken eller en lur i græsset.
- Gerne en skærm, der ikke gør mine øjne trætte efter to kapitler.
- Bonuspoint, hvis den kan håndtere tegneserier, men det er ikke et must.
Hvad jeg har fundet brugt indtil nu:
- Kobo Libra h2o
- Onyx Boox (ikke yderlig udspecificering)
Spørgsmål til jer:
- Hvad har I af erfaringer med de forskellige mærker?
- Er der nogen, I fraråder på det kraftigste?
- Skal jeg gå efter e-ink, eller kan en tablet med mat skærm gøre det?
- Er der nogen, der har prøvet at købe brugt – hvad skal man være opmærksom på?
- Er det noget i bruger overhovedet, eller bare en fancy tech ide?
Tak på forhånd ✨
Google og Meta dømt i retssag om afhængighed af sociale medier | Nyheder | DR
fra DR.DK: "I den amerikanske storby Los Angeles har en jury afgjort, at tech-giganterne Google og Meta, der blandt andet står bag Facebook og Instagram, er ansvarlige i en principiel retssag om afhængighed af sociale medier. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
De to selskaber skal betale en erstatning på tre millioner dollar i sagen, der er anlagt af en nu 20-årig kvinde og hendes mor. De mener, at sagsøgeren allerede som mindreårig blev gjort afhængig af sociale medier, og at det har skadet hendes mentale helbred.
Juryen har afgjort, at Meta skal betale 70 procent af erstatningen og Google resten.
Til Reuters siger en talsperson for Meta, at virksomheden er uenig i dommen og nu overvejer det næste skridt."
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/google-og-meta-doemt-i-retssag-om-afhaengighed-af-sociale-medierOpen linkView original on feddit.dkMette Frederiksen med markant forslag: Børneforældre skal have ret til deltid – med lønkompensation
Flere kommer nok til, at læse/se S sidste store udspil i valgkampen idag til middag. Tænkte hvis i vil høre/læse det før udspillet kommer.
Virkelig interresant udspil.
https://www.zetland.dk/historie/scjIbc2H-miOVx28x-8f00dOpen linkView original on feddit.dkDanmark forberedte sig på muligt angreb fra USA: Fløj poser med blod til Grønland og gjorde klar til at sprænge landingsbaner i luften
https://www.dr.dk/nyheder/indland/groenland/danmark-forberedte-sig-paa-muligt-angreb-fra-usa-floej-poser-med-blod-til-groenland-og-gjorde-klarOpen linkView original on feddit.dkMangel på flæsk?
Jeg ved godt valgkampe ofte bliver lidt… møj’ flæsk. Masser af store, grandiøse værdier, mundhuggeri og ting der alligevel ikke ændrer sig ret meget. Plus den obligatoriske runde med at finde en gruppe mennesker, der kan få skylden for det hele – og som helst ikke skulle have været her.
Så hvis jeg bare må håbe lidt, savner jeg fx:
- Socialområdet, handicap/psykiatrien og retssikkerhed
- Retssikkerhed for os alle egentlig, kunne vi snakke lidt telelogning?
- Stress, arbejdsliv og helt almindelige livsvilkår
- Social ulighed i sundhed
- Børn og unges trivsel
Og så noget vi næsten slet ikke taler om politisk:
- AI og hvad det gør ved arbejde og uddannelse
- Tech-giganters magt over offentlig debat
- Digital suverænitet (hvor afhængige vi er af amerikanske platforme)
- Hvad digitaliseringen egentlig gør ved staten og borgerne
Altså… de ting der faktisk påvirker min hverdagen ret voldsomt.
Har jeg misset en debat, eller snak, smid gerne et link eller tre :)
Hvad synes I mangler i valgkampen indtil videre?
At blive hjemmegående.
Mest til de som har prøvet, allerede gør eller dem som har tanker ind i.
Vi overvejer, at lade den ene gå hjemme med ungerne et års tid, imens den anden er på barsel og måske lidt længere (ca. Et godt års tid). Kommunen har lige hævet godtgørelsen så det kan godt svare sig for vores økonomi.
Men hvad skal vi have af overvejelser ind i det? Jeg tænker selv, pension, sygeforsikring, opsparing, legegrupper med andre hjemmegående og en dialog med daginstitutionen.
Ud, ud, ud med jer ;) Titanerne bliver hidkaldt!
Planeterne står på "linje" i nat, det kan ses med det blotte øje mod Sydøst.
I følge Hercules er det der titaner bliver løsladt fra deres fængsel. Lad os håbe det bare er en historie 😅

![Antallet af henrettelser er ifølge Amnesty det højeste i 44 år [i verden]](https://asset.dr.dk/drdk/umbraco-images/m0nj54yl/20260416-131718-7_crop001.jpg?im=AspectCrop%3D%281200%2C675%29%2CxPosition%3D.5%2CyPosition%3D.5%3BResize%3D%281200%2C675%29)


