"Trods en stigning på i alt 78 procent er der dog fortsat lande, hvor antallet af henrettelser falder.
For eksempel i Europa er det første gang, siden Aleksandr Lukasjenko blev præsident i Belarus tilbage i 90'erne, at der ikke er blevet givet en dødsstraf eller gennemført en henrettelse. Og det er jo virkelig glædeligt, fortæller Vibe Klarup.
Rapporten peger også på lande som Nigeria og Libanon, hvor der i 2025 blev fremsat lovforslag om at afskaffe dødsstraf, mens Kirgisistans forfatningsdomstol erklærede et forsøg på at genindføre dødsstraffen for forfatningsstridig."
Det her er tilgengæld vildt positivt. :)
"mens den anden halvdel ( af henrettelser ) relaterede sig til det, som det iranske styre kategoriserer som forbrydelser mod Gud"
Vi er en underlig dyreart.