Spyke

Replies

Comment on

Hvor mange skraldespande er for mange, når vi skal sortere vores affald? [DF, V, LA I KBH foreslår at gå fra 7 til 4]

Reply in thread

Nogle fraktioner skal der værre - tænk fx på hvordan madaffald ødelægger papir/pap. Men ja der kan være færre fraktione rved større investeringer i centralsortering - dog kommer det på bekostning af hvor meget og effektivt vi genanvender mange materialerfraktioner. Det begrænser også til hvad vi kan genanvende nogle fraktioner til. Så politisk en vindersag - men miljømæssigt problematisk hvis man følger misinformationen i fx 1spand.nu..

nyheder

Comment on

I Amsterdam er det blevet forbudt at reklamere for bacon og benzinbiler

Så riv dog plasteret af og anderkend at reklamering er usundt for samfundet... Så må vi finde ud af hvordan vi kan lave informationskampagner om gode ting bagefter, fx. om at husek cykelhjelmen, at stemme og mange andre gode ting.

måske også nogle plakater om hvornår porrer og andrre grøntsager er i sæson, se det er meningsfyldt beskæftigelse for alle dem vi tvinger ud af arbjede ;)

nyheder

Comment on

EU siger endegyldigt farvel til russisk gas fra 2027

Nu arbejder jeg med udvikling af nye energiløsninger - særligt lagring. Uden at komme det for meget nærmere ift. mit privatliv, så vil jeg slå et godt slag for at vi reelt set så også tilgodeser og udvikler de løsninger der muliggør det.

Der bruges væsneltige mænger af gas i opvarmning af hjem - det skal stoppes hurtigst muligt, løsningerne er fjernvarme og hvis det har for lange udsigter, varmepumper. Soltermi kan spille i det, sammenspil med vamepumpe.

Ift. industrien, er der ingen undskyldning for gasforbruget, der mangler simpelthen ordentligt incentiver for at skifte. Gas er unødigt i mange sammenhænge, og der er elektriske elektrificeringsløsninger for næsten alt under 1000 C... Der mangler ba rerigtigt incentiver til at folk ikke venter på biogas eller andre 'grønne gasser'. Derudover mangler der risikovillig kapital til at gennemføre projekterne, da alt der er højtemperatur termisk lagring, åbebnart har for meget iboende teknisk risiko.....

Vi har løsningerne til det her - vi skal bare mene det...

Politik

Comment on

Lars Westergaard stemte ja til solceller og vindmøller – nu er han fortid i Danmarksdemokraterne

Reply in thread

Ja det kan det - men det er jo ikke fordi at vi mangler landbrugsjord, eller skal bruge særligt meget til solpaneler. Se fx: https://ingenioer.au.dk/en/current/news/view/artikel/double-harvest-vertical-solar-panels-and-crops-thrive-side-by-side

Det er lidt et problem der blæses op at folk der bord tæt på, olie lobbister og landmænd.... Desuden kan en del biodiversitet (langt fra alt) sagtens gavne af solceller særligt ifht. meget af det over fx mark. samtænkning af natur, energi og landbrug har nogle gode synergier, som smukt kortlagt af Klimarådte igennem flere rapporter.

nyheder

Comment on

Østrigsk ko overrasker forskere [Koen bruger redskaber til at kløe sig med]

Reply in thread

Det er det industrielle i produktionen vi ikke ville acceptere og anse dybt anderledes. Ja selvøflgelig har størstedelen altid spist dyr, og der er ingen grundlæggende dilemmaer i det. Men fra jagt til fritgående, til moderne indsutrielt landbrug er der meget langt i levekvalitet, livsudsigter mm. for dyrene - som vi reelt ikke forholder os særligt videnstungt til.

Ja jeg kan intet problem se ved jagt og spisning - da dyret er frit, nogle lever hele livet, osv. - alt det naturlige. Selv hvis de er intelligente kan jeg ikke se problemet.

Men et svin fjernet fra sin mor så den ikke kvases, med ingen udsigt til at leve tæt på halvdelen af sit natulrige liv - avlet til formålet osv. er jo på ingen måde det samme - slet ikke hvis dyret har en større intelligens end vi har vidensakbeligt vist.