Spyke

Replies

Comment on

160.000 springer dagligt hovedmåltider over på grund af økonomi

Reply in thread

Fattige mennesker er ikke automatisk alkoholikere. Det er umenneskeliggørende at tale om misbrug, når nyheden er, at folk ikke har råd til mad. Misbrug findes i alle samfundslag, men ja, når man intet har i livet, der giver glæde eller kærlighed, så er det lettere at falde i fælden og indtage noget, der giver et lille lys, men som skader kroppen. Det er bare ikke det, dette her handler om. Fattige skal vel have lige så meget råd til misbrug og mad, som rygende rødvinsalkoholikere i parcelhuskvarterer. At man ikke har råd til mad skal ikke automatisk drejes over på “nåh, det er nok deres egen skyld alligevel. De skulle bare have prioriteret hårdere, med de 600 kr, de har til overs efter faste udgifter. De drikker og ryger sikkert, det skulle de bare lade være med jo”. Det er fattigmobning igen igen. “Djævlens advokat” min bare.

Comment on

Morning coffee (wawawiwacomics)

Because you’re addicted to the point that you’re physically dependent on caffeine to be able to function. As an experiment try going three days without it and see if you can endure the withdrawal symptoms. It takes around a week to get over the worst part, around a month to get over the worst cravings, three months to feel better and around a year for your body to reach a new baseline. The advantage is feeling well when you wake up, having stable energy throughout the day until you go to bed, better sleep and feeling more relaxed and present in your surroundings.

Comment on

160.000 springer dagligt hovedmåltider over på grund af økonomi

Reply in thread

Folk har ikke råd til mad -> har nogen tjekket, om de er alkoholikere? Det er sgu da en underlig konklusion. Måske var det en bedre idé at kigge på, om ydelsessystemet og overførselsindkomsterne egentlig sørger for at holde hånden under folk. Men enhver med øjne og ører vil vel vide, at ydelserne systematisk bliver beskåret med reformer, eller står stille, på trods af massive prisstigninger. At rettigheder til økonomisk hjælp under sygdom lige er blevet forringet, så man må æde sine mursten, hvis man bliver syg, før man kan få den sulteydelse, der er kontanthjælp. Osv. Men tobakken, lad os tale om den.

Comment on

160.000 springer dagligt hovedmåltider over på grund af økonomi

Reply in thread

Hjælpen burde jo være en indkomst, man kan leve for.

Når det så er indført, så kunne man (helt gaga-drømmeagtigt i det nuværende politiske klima med de diskurser og værdier, vi som samfund turer rundt med) håbe, vi som samfund kunne bidrage med hjælp og støtte til udvikling, evt. behandling, der ikke er nedværdigende, mistænkeliggørende, kontrollerende og krævende. Og som ikke trykker folk længere ned, udhuler deres identitet eller sender dem ud over kanten.

Men altså, måske bare en indkomst, man kan leve for, så man ikke skal stå med hatten i hånden foran kfum? Det er vel ikke for meget at forlange i et af verdens rigeste lande, eller hur? Er folk bange for, der går ud over deres skiferier eller en opgradering bilen/telefonen/indsæt selv meningsløst statussymbol?

Comment on

Beskidte badegæster koster tusindvis af kroner

Jeg har i et par uger haft planer om at gå i svømmeren - i dag skulle det være! Havde endda fundet det hele frem. Kan nok godt holde det ud alligevel, men er lidt træt af at det offentlige rum skal ødelægges af, at folk er så.. ja, uopdragne? Er stoppet med at gå i biffen, fordi filmen alt for ofte blev ødelagt af andre biografgæster, der talte med almindelig stemmen on/off gennem hele filmen. Suk.

Comment on

Meta's latest subscription move is an attempt to offset its AI bets

Reply in thread

If anyone wants to talk to me, they’ll have to use one of the myriad ways to keep in touch that don’t involve Meta. I refuse to continue to be their product and help them keep the idea alive that they should somehow be unavoidable. Meta relies entirely on the relational networks of people, so I removed my node from their system and made their product a little worse for anybody interested in engaging with me. Life is better without Meta dopamin/rage addiction anyway.

nyheder

Comment on

Fortæl os din løn, din familiestatus og din bopæl. Så fortæller vi, hvad regeringen vil med dig

Reply in thread

Vel ikke så rimeligt, når man ikke kan tage realkreditlån men er nødt til at benytte banklån. Vil helst ikke oplyse for mange detaljer om min situation, men mellem vedligeholdelsesplan for ejendommen, stigende renter og nu en mulig stor månedlig udgift til skat kan jeg meget vel ende med at gå fra hus og hjem. Lever på en sten og er kronisk syg.

Comment on

160.000 springer dagligt hovedmåltider over på grund af økonomi

Reply in thread

Ift. dit link, så skrev jeg sådan set det i min første kommentar. Det jeg opponerer imod er at kalde fattige mennesker alkoholikere, når der er en nyhed om, at de ikke har råd til mad. Det har ikke noget med fravalg at gøre. Se på de nye ydelsessatser og overvej, om du selv ville kunne klare det. Ydelsessystemet ser i øvrigt bort fra gæld, og man kan ikke få gældssanering, hvis man fx er syg og på kontanthjælp, så afdrag kan yderligere udhule livsgrundlaget. Det handler om penge, ikke om misbrug. Men det ville da være fedt, hvis vi efter at have reguleret ydelserne op, så man kan få dækket bunden af Maslows behovspyramide, også ville gøre noget for folks livskvalitet. Det er bare ikke lige der, vi er politisk i Folketinget. Men hvis man vil forsvare status quo og bidrage til stigmatisering, mistænkeliggørelse og marginalisering, som da er økonomisk men bestemt også socialt betinget, så skal vi da bare kalde dem misbrugere, når de sulter.

Edit: I øvrigt missede jeg vist den pointe, der ligger i, at en korrelation ikke siger noget om kausalitet. Måske er økonomisk stress med til at øge andelen af misbrugere? Ikke den mest langt ude hypotese. Økonomisk pres forværrer psykisk sygdom.