Spyke

Replies

suomi

Comment on

Hallitusohjelma on valmis – kaikilta leikataan paitsi eläkeläisiltä

No, jos tästä paskasta selvitään romuttamatta mitään peruuttamattomasti niin ehkä me tän jälkeen ollaan taas sen verran kehitysmaan tasolla, että ollaan taas tilanteessa missä eri puolueiden mihin osuvatkaan poliittisella kentällä on pakko tehä sen verran yhteistyötä että päästään oikeasti järkeviin muutoksiin eikä jäätäis tähän ideologiaperseilyyn.

Kun niukkuutta jaetaan ja kepillä patistetaan, eläkeläiset selviävät helpommalla. Alustavien tietojen mukaan leikkaukset eivät kohdistu seniorikansalaisiin, oli kyse sitten asumistuen leikkauksesta tai mahdollisista indeksijäädytyksistä. Petteri Orpo ei halua hermostuttaa puoltatoistamiljoonaa eläkeläistä. He ovat ahkeria äänestäjiä.

Ei erityinen yllätys, mut voi nyt saatana. Nykyinen eläkejärjestelmä ei tuu kestään samanlaisena ikäpaineita ja isojen ikäluokkien poistumista työmarkkinoilta. Mut no, ehkä mekän sukupolvi makselee näitä isojen ikäluokkien eläkkeitä ja sit kun eläkeläiset ei oo enää iso äänestävä porukka niin päästään viimein siihen tilanteesee et kun meikäläisen eläköityy niin eläkkeet o huomattavasti pienemmät, jos niitä ees on nykymuotosena enää.

Talouskuri yltää myös yhteiskunnan maksamiin tukiin. Hallitus haluaa parantaa työn kannustimia eli tukia leikkaamalla patistaa ankarammin työttömiä töihin. Asumistukea leikataan. Ansiosidonnainen työttömyysturva heikkenee, kun työttömyys pitkittyy.

Tää keppi ei oo toiminut koskaan ja oli alunperinkin joku täyspaskottu versio Tanskan mallista. Tanskassa sulla on henkilökohtainen sosiaalityöntekijä jonka ainoo tehtävä o purkaa sun esteet päästä sinne töihin. Mikä mahdollistaa tuommoisen aktiivimallin tapaisen systeemin. Meillä mentiin perse eellä puuhun ja otettiin sieltä vaan kepit ilman sitä mahdollistavaa systeemiä. Yllättäen siitä ei tullut helvettiäkään mut ainakin pääsi kyykyttää niitä joilla menee jo valmiiksi paskasti.

Oikeistohallituksen aikana suhteet ammattiyhdistysliikkeeseen muuttuvat nykyistä jännitteisemmiksi. Aika näyttää, vieläkö ammattiliitot hakevat tukea torikokouksista vaikeisiin keskusteluihin, esimerkiksi työttömyysturvan muutoksiin.

Tiiän ettei AY-liikkeet oo hirveesti muodissa nykyään. (ja epäilen et iso osa syystä siihen on ammattiyhistysliikkeissä itsessään; katon sua PAM) Mutta tosiasia on et ne paikat maailmassa, missä on vahvat ammattiyhdistykset on niitä paikkoja joissa yleisen elintason merkkiluvut on huomattavasti korkeammalla kuin muutoin samassa sarjassa painivilla valtioilla. Se et AY-liikkeen hampaita irrotellaa yksitellen ei oo mun näkökulmasta hyvä juttu, ellei jollain tavalla korvata siitä syntyviä systeemeitä jollain.

Hallitus on sopinut tutkimus-, kehitys- ja innovointirahojen kasvattamisesta neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä. Siihen tarvitaan lisää valtion rahaa ja yksityisiä investointeja.

Hallitusohjelmassa on myös muita toimia talouskasvun vauhdittamiseksi, esimerkiksi teiden, ratojen, vesiväylien tai tiedonsiirron parantamista. Osana kasvupakettia lienee luvassa myös lisärahaa koulutukseen.

Katotaan miten toi koulutuksen lisärahat tapahtuu, kun ideana on ollut jo useammalla tavalla leikata siitä. Mut otan tämmöset valonpilkahdukset vatsaan jos niitä tarjotaan. Mää en vaan oo aivan vakuuttunut et se et leikataa opiskelijoiden tuloista ja avoimesta sivistystyöstä, ja tehään sitten näin on millään tasolla hyvä idea. Tietty mulla ei oo tarkkoja numeroita tiedossa, joten saa nähdä, mutta täs meikän elinaikana on paskottu koulutusta aika huolella sen jälkee ku itse lukiosta ulos pääsin samojen sakkien toimesta, joten on jotenki vaikeaa odottaa muutosta siihen linjaan.

Mulla ei oo hirveen korkealla toiveet tän hallituksen suhteen, mut kattoo nyt tuleeko tästä katastrofi vai ei.

suomi

Comment on

r/Suomi on rajoitetusti auki kunnes jatkosta päätetään

Redditillä ei oo itelle hirveesti itseisarvoa, jos lemmyn puolelle tulee tarpeeks uusia käyttäjiä (esim. jos tää pysyy yhtä aktiivisena ku o ollu nyt pari päivää) niin eipä tuu sitä hirvee ikävä. Oon pitkää funtsinu fediversen puolelle siirtymistä muutenki ku tykkään epäkeskitetyistä vaihtoehdoista muutenkin. Tää koko fiasko oli lähinnä hyvä tekosyy tehä oikeesti mitä oli aikonukki ja siirtyy tälle puolelle.

Sen lisäks tähän mennes täällä o ollu aika paljon parempi henki ku redditin puolella, ja ku ollaan alussa niin päästään toivottavasti luomaan itekki sitä keskustelukulttuuria ilman hirveetä öyhöilyä suuntaa jos toisee.

Lontooksi vois sanoo et "Good riddance".

suomi

Comment on

Professori: Huolena on, että Purran rasististen kirjoitusten kuittaaminen pelkällä pahoittelulla oikeuttaa vihapuheeseen myös jatkossa

Reply in thread

Täähän se on.

Mää en edes jaksa syyttää Perussuomalaisia tästä kaikesta. Kyllähän sitä tiesi että kun laittaa apinoita lavalle niin paska lentää yleisöön. Mutta se että on kolme puoluetta jotka käytännössä toteaa et "joo tää on ok" on aivan käsittämätöntä, ja just sen takia et jos tämmöne "dialogi" politiikas normalisoituu niin aika vaikeeks menee ajaa mitään yhteisiä asioita oikeesti mitenkään ratkaisuperusteisesti eteenpäin.

Mää en tiiä eikö Orpon ylpeys vaan kestä vai mikä tässä on. Miehen käsitys todellisuudesta on joko hapartunut aika rankasti tai sitten virheen myöntäminen on niin kova pala että tehdään käytännössä mitä tahansa että saadaan edes joku vakuutettua siitä et kyllähän ne ohjat vielä omissa käsissä on.

Tyyppi on pääministeri, se on kirjaimellisesti sen työnkuvassa saaha tuo sirkus kuntoon, mutta tämmöistä paskakasaa on vähän vaikea työntää maton alle kun haju tunkee joka paikkaan ja matossa o kohtuullisen epäilyttävä kohouma senkin jälkeen. Ja jostain syystä Orpon repertuaarissa ei tunnu olevan muuta kuin se että yrittää kieltää ongelman olemassaoloa ilman että tekisi sille oikeasti mitään. Kyllähän tää näyttää että Perussuomalaiset vie koko puoluetta ku pässiä narussa.

ukraine

Comment on

How Putin Fooled the Western Left

I have yet to meet a single pro-Russian leftist in my country. Or a tankie. Sure, shit like lemmygrad, r/communism, etc. exists, but you have to go digging pretty deep to find those people.

Most leftists I know, even those who identify as socialists are pretty much in the "yeah, fuck Russia" camp. To the point that they openly advocate financing Ukraine.

This video is blatant propaganda piece, and not even truthful at what it tries to be.

suomi

Comment on

Ukraina ei voi voittaa sotaa, ja siksi Yhdysvaltojen täytyy kehittää ”loppupeli”, sanoo arvostetun ajatushautomon tutkija

Vähän aiheen vierestä, mut tuli nyt otsikosta mieleen.

Nää ajatushautomoiden jutut on aina semmosii mitkä kannattaa ottaa aika ison suolakärryn kans. En nyt lähe haastaan tätä kyseistä tarinaa, mut mainitten ny et ennen kuin nää vaihto nimensä "ajatushautomoiksi" niitä kutsuttiin "propagandatoimistoiksi".

Tää ei tarkoita et ne ois väärässä tai valehtelis, mut se tarkoittaa et niillä on määritelmällisesti agenda mitä ne ajaa taustalla, joten ne on kaukana puolueettomista vaikkeivät mitään yksittäistä puoluetta tai vastaavaa välttämättä suoraan tuekaan niin suosittelen sitä suolakärryä aina kun jossain mainitaan lähteeksi ajatushautomo, riippumatta siitä mitä tai kenen agendaa ajetaan.

suomi

Comment on

Miten Suomen väestö muuttuu? Helsingissä on 100 000 vieraskielistä nykyistä enemmän vuonna 2035

Reply in thread

Voitaisko pitää tämmöset "teiän ryhmä o huonompi ku meiän ryhmä"-nollakommentit redditin ja twitterin puolella. Twitteri on tehty niille, joten ne ois oikeempi paikka.

Tää on kuitenkin keskustelufoorumi, ja tommoiset eetteriin vastakkainasettelun huutamiset lähinnä tappaa järkevää keskustelua. Se on vähän ku menis kaverille kylään paskoakseen keittiön lattialle.

Tää osa lemmyä on uusi alusta kuitenki, ja se et miten täällä keskutellaan vaikuttaa vielä aika paljon keskustelukulttuuriin. Enkä usko että kukaan haluaa että tästäkin tulee twitter-tyylinen "ihmiset huutaa paskaa internettiin", joten jos ei vauhditettais sitä kehitystä hirveästi, kiitos.

suomi

Comment on

Samuli Korhonen jäi opintovapaalle ja siitä alkoivat ongelmat: sai kuukausien ajan turhaan palkkaa ja on nyt työnantajalleen velkaa 19 000 euroa

Pikkusen kyllä pistää taas vihaksi.

Tämmöset keissit pitäis viiä oikeuteen asti, ja kaupungin maksaa puuttuvat tuet korkoineen. Hyvin ikävää ettei asianomistajaa kiinnosta viedä hommaa sinne.

Sen jälkeen sitten voi kaupunki, jossei ole sopimuksiaan kussut, hakea ohjelmiston toimittajalta rahoja oikeusteitse.

Siinä oo mitään päätä eikä häntää et tämmösestä paskasta ei pistetä sekä kaupunkia että toimittajaa tilille.

foss

Comment on

How to start contributing to FOSS projects?

From my own experience:

  1. Start using open source stuff.
  2. Get annoyed by lack of a feature / a bug / something
  3. Fix it, without ever intending to upstream the changes
  4. Notice somebody has made an issue about a thing you already fixed
  5. Send the patches to upstream.
  6. Repeat ad infinitum.

That's pretty much how I've ended up contributing to a plethora of different stuff.

suomi

Comment on

200 hakemusta, 3 haastattelua, 0 työpaikkaa – Suomi huutaa osaajapulaa, mutta vietnamilainen diplomi-insinööri Khoa Vu ei työllisty

Reply in thread

Mää toivoisin et tää "rasismi nimi virtanen" ei ois se automaattireaktio näihin, koska se hyvin harvoin on oikee syy eikä sen toistaminen auta asiaan yhtään. Jos antaa kuvan ulkomaisille työnhakijoille että heidät hylättiin koska nimi tai koska rasismi, se on vähän itseään ruokkiva ennustus koska nämä eivät silloin korjaa juurisyitä miksi eivät päässeet töihin. En väitä ettei se olisi koskaan syynä, mutta hyvin usein se ei ole se juurisyy miksi työllistyminen on vaikeaa.

Otetaanpa tämä artikkelin kaveri esimerkiksi. Selaamalla kaverin LinkedIn-profiiliin huomaa että edellinen homma on loppunut maaliskuussa 2023. IT-alalla valitettavasti ihan syntysuomalaisetkin dippainssit ja FM:t saavat helposti samanlaisia 10kk lukuja aikaan jatkuvasti, koska sisäänheitto (entry-level-hommat näin lontooksi) tälä alalle on käsittämättömän pientä, koska juuri kukaan ei halua opettaa junnuja. Toiseksi seikaksi huomaa nopeasti että kaveri on käyttöliittymäsuunnittelija. Tähän hommaan on tällä hetkellä koko Suomessa 4 avointa työpaikkaa MOL:in ja Duunitorin haut yhdistämällä, ja käyttöliittymäsuunnittelijoita on 13 tusinassa. Näistä neljästä paikasta yksi on harjoittelijan paikka ja kaksi on senioripaikkoja. Viimeinen on mobiiliohjelmoijan paikka UI-suunnitelulla kyljessä.

Oman CV:nsä ja Linkkarinsa mukaan kaveri on pätevä ainoastaan harjoittelijan hommaan näistä avoimista töistä. Kummastakaan ei löydy minkäänlaista näyttöä ohjelmointitaidoista, joita kolme neljästä avoimesta työpaikasta olisi vaatinut. IT-alalla ei yleensäkään hirveän pitkälle pötki jos sanoo olevansa käyttöliittymäsuunnittelija eikä löydy edes javaskriptiä taidoista. CV, portfolio ja Linkkari sinänsä muuten näyttää järkevältä kokonaisuudelta, mutta sieltä puuttuu alan oleellisia taitoja. Tähän ei tartteta edes mitään vuosien lisäkoulutusta, vaan noi taidot voi hankkia itsenäisesti. Mutta aika harvalla firmalla on tarvetta käyttöliittymäsuunnittelijalle joka ei välttämättä pysty toteuttamaan suunnittelemaansa käyttöliittymää.

Mää voin mennä syvemmällekkin tähän ongelmaan artikkelin Khoa Vun ulkopuolelta, ainakin IT-alan osalta. Mää en tiiä mitä HR-puoli rekryssä tekee tarkalleen kun olen itse hoitanut ainoastaan teknistä puolta, mutta sen puolen kokemuksellakin voi kyllä kertoa tarinaa, ja hyvin harvoin se ongelma on nimi tai rasismi.

suomi

Comment on

Hallitus helpottaa irtisanomisia, määräaikaisuuksia ja paikallista sopimista – lakko-oikeutta rajataan.

Reply in thread

Kokoomuksella o Suomen puolueista paras PR-osasto, siitä ei pääse mihinkää.

Toi lakko-oikeuksien rajottaminen on hurjaa, ku se tuntuu olevan se tehokkain tapa saaha asioita läpikin.

Musta on kans jotenkin hullua et laskeskelin joskus et vaikka oon aika hemmetin kaukana pientuloisesta, niin silti ku ei oo sitä vanhaa rahhaa, niin jos taloutta miettii niin ei kannattais Kokkareita äänestää.

climate

Comment on

More people care about climate change than you think | The majority of people in every country support action on climate, but the public consistently underestimates this share.

Reply in thread

I don't think many people have good understanding of what living standard even actually means, which in turn causes fear and anxiety when they are told it would drop. And I think it is much overexaggerated how much this drop would actually affect daily life for majorty of the people around the world.