Spyke

Posts

Blå bloks opførsel

Er det bare mig eller opfører blå blok sig ikke ret barnigt efter at TLP ikke lykkedes med en VLAK regering. De råber og skriger om "KÆMPE TAB" og "gidsletaging af dansk politik" osv... samtidig med at de slet ikke vil gå på nogen form for kompromis for at mødes politisk med andre partier og tværtimod skriger Bissen på og sætter flere krav. De opfører sig som sure små børn der ikke kan få deres vilje og smider sig på gulvet i stedet for at have respekt for andres mening og holdninger. Jeg synes ikke at nogen partier fra rød blok var lige så barnlige da MF ikke lykkedes i første runde... Jeg ved at Feddit generelt er rød, men til jer som stemmer blåt eller lilla hvad tænker i om blå blok opførsel. Er der bare mig som er farvet og ikke objektiv. Jeg er oprigtigt nysgerrig på hvad andre tænker.

Relevante links til blå bloks opførsel

https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/live-regeringsforhandlinger-er-i-gang?focusId=11745463

https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/live-regeringsforhandlinger-er-i-gang?focusId=11743800

View original on feddit.dk
spoergsmaal_og_svar·Spørgsmål og SvarbyTDCN

Hvor går grænsen for at du må kalde noget for det samme produkt hvis der laves ændringer?

Et måske lidt kedeligt hverdagsagtigt problem, men jeg er så træt af lorteficering af produkter uden oplysning. Købte i går en pakke vaskepulver, den samme som jeg altid køber, og opdagede at der er nogle ret signifikante ændringer på produktet. Den første ledetråd jeg så var at der var flere gram i pakken hvilket fik mig til at nærstudere alle forskelle mellem gammel og ny indpakning. En virksomhed putter ikke bare mere i pakken for kundens skyld.

Noterede ændringer:

  • ingrediens liste mangler
  • Alergy certified logo mangler
  • Aktiv ved 30 grader -> aktiv ved 40 grader (jeg skal altså nu vaske varmere end før = dårligere produkt)
  • Det ny produkt viser stadig 30 grader symbol samtidig med aktiv ved 40 grader symbol. Hvilket brude være ulovligt.
  • Dosis er ændret

Så er der overhovedet det samme produkt. Jeg har ingen mulighed for at se ingredienser længere og der er tydeligvis ændret i opskriften for aktive ingredienser da både vægt, dosis og temperatur er ændret. Har altid købt det her vaskepulver grundet allergi problemer ved andre. Det er irriterende at de nu sælger det jeg kun kan antager et et dårligere produkt som det samme uden oplysninger.

Gammel til venstre, ny til højre.

View original on feddit.dk
buyitforlife·Buy it for LifebyTDCN

A repairable automatic soap dispensor in EU

Anyone that can recommend a high quality repairable automatic soap dispensor I can use in the kitchen for dishsoap. It should be automatic such that when i put the brush or sponge under it, it gives a small dose of soap.

I have looked at the simplehuman one, but after watching a video on how to replace the battery I just cannot with good conscious buy it. It is literally designed to not be opened.

I know any pump like this will not last me a lifetime, but I want something that last for as long as possible.

As the title hints, it should be available in EU. Any recommendations i can find online and on reddit are all just useless amazon products and listings of all amazon products. It must be possible to find something better and in EU.

Looking forward to hear if anyone knows about a good product.

View original on feddit.dk
photography·PhotographybyTDCN

Advice on buying a super-compact mirror less camera for travelling

Hi everyone. Sorry for a long post, but I'm looking for various input related to buying a camera, so feel free to just comment on any small bit of it if you feel like it. I don't expect answers to it all, but I'm just so exited to get back into photography after a long break.

The trigger for reviving my passion is that I'm planning a trip to Tokyo this fall 2026. I want to buy a really good camera for the trip to capture everything and finally get back into taking good photos.

I used to own a DSLR Nikon D5200 back in 2013, but over the years I completely stopped using it because it was just too big and bulky to carry so i sold it 2 years ago after not using it for 4 years before that.

Priorities

That's why i for this trip I want something that is much more compact and cameras have come a long way since 2013. My absolute top priority is size. If the camera isn't small and easy to carry, I know that I just simply won't use it enough. Ideally it should almost as easy to bring as my phone.

My next few priorities after size are as follows.

  1. Interchangeable lenses
  2. Excellent video capabilities
  3. Good low light performance
  4. 20-55 mm ish standard lens option to get started
  5. Everything else just needs to be reasonably well balanced
  6. An option for 35mm pancake lens for super compact mode. This is a nice to have addition and the price of it is on top of my budget mentioned below.
  7. Full frame is nice, but i also have to be realistic if i want a super compact body.

What I mean about wanting a camera that is reasonable well balanced is that most cameras are in my opinion pretty good these days so I'll listen to your recommendations to maximize a balanced performance within my budget. I was happy with the performance of my D5200 so it's a good benchmark and should be easy to beat i think.

Where to buy and budget

I consider buying a camera when i first get to Tokyo since prices seems a bit lower there but i don't know for sure yet if that is a good idea so if you have experience there I'd love to hear.

My budget is around 200,000 yen (~1100€) including a decent starter lens. Maybe a bit more if needed or for an additional lens option.

Also if anyone knows of special deals, good Japan-only bundles, or used gear markets that i should consider then I'd love to hear, but it should be pretty easy to get on the first day in Tokyo if it's not the same price here in EU anyway.

Additional info:

For the trip we currently just have our phones which are an iPhone 16 Pro and a Google Pixel 5a 5G that both take pretty decent casual photos. The camera I'm looking for doesn’t need to replace that, but needs to offer significantly better image and video quality.

I really liked the interface on my Nikon and from what I've tried so far, I’m not a big fan of Canon’s interface. No idea about olympus, panasonic etc. never tried them.

Other questions

Does anyone know if there are any language limitations in the camera firmware when buying in Japan? (e.g., Japanese-only menus) ore are there any other region-locked features or restrictions compared to EU models?

I hope to get some input to find the right camera. There are so many options and i feel like it's easy to go waaay over budget for not that much more.

View original on feddit.dk
det_mentale_barometer·Det Mentale BarometerbyTDCN

Hver dag har jeg lyst til at sige mit job op!

[/ tømmer mine tanker.]

... Men det er ikke altid så nemt at finde overskud til det. Har lige haft ferie en hel uge hvor alt har været dejligt afslappende i sommerhus og arbejdet pakket langt væk. Allerede nu kun 2 dage tilbage på arbejde er jeg helt nede i kulkælderen og gider ikke længere. Al min motivation for mit projekt er forsvundet. Mit hjertebarn af et projekt. Det jeg har kæmpet så meget for at få lov til at bygge som nu endelig efter 2-3 år er kommet i gang er blevet skudt helt i stykker for mig og jeg har ikke længere lyst til at komme tilbage og arbejde videre. Sidder og stirrer ind i computerskærmen på mit PLC kode og fatter intet af hvad jeg skriver og jeg plører bare rundt i det uden form eller fornuftigt retning. Føler mig dum og uduelige. Aner ikke hvorfor det skal være så svært. Jo jeg ved det godt... det er jo nok fordi alle resourcer er blevet fjernet og ledelsen skiftet ud igen for 5. Gang.... Mine hjemmearbejdsdage føles som pjækkeri, fyldt med overspringshandlinger, youtube og gå tur med hunden og intet af det føles egentlig rart når jeg hele tiden føler jeg burde arbejde. Men jeg kan bare ikke.

Har skrevet mit cv. Har fundet en stilling jeg gerne vil søge... Der er bare svært at give slip for jeg får næppe chancen for at arbejde med det her igen.

Jeg er bare træt.

View original on feddit.dk
DanskeOrdOgVendinger·Danske ord og vendingerbyTDCN

Forskel på konsekvent og konsistent

Sidder og snakker med min kæreste som skal lære dansk og samtalen faldt på ordet konsistent hvor jeg i farten mente at hun burde sige konsekvent men efter at have slået begge ord op er vi kun blevet mere forvirrede da de engelske betydninger for "consistent" og "consequential" vidst ikke helt stemmer over ens med de danske betydninger. Er der nogle sprog nørder som kan kaste lidt lys over sagen da vi ikke rigtig er blevet klogere af hverken DDO og chatgpt. Hvad er forskellen hvis nogen og hvordan oversættes de til engelske udtryk.

View original on feddit.dk