Spyke

Replies

Comment on

Feddit.nu's förhållande till Threads/Meta

Reply in thread

or by allowing Threads users to follow you or interact with your content

Hah, det där är ju en smått olustig formulering. Det är ju inte som att man som användare kan göra mycket åt den saken (om man inte faktiskt har kontroll över den instans man sitter på och kan defererera då). Nästan lite gamla tv-avgiften över det när de försökte hävda att man skylle bli skyldig att betala för att de gjorde sitt innehåll tillgängligt på nätet.

nyheter

Comment on

Här är de nya lagarna som träder ikraft idag (1/7)

Reply in thread

Jag kan ju förstå att man lägger visst fokus på det, även om man skulle ignorera sweddits gräsfascination, då det skulle kunna tolkas ganska brett vad som rälnas som förberedelse. Har också svårt att se hur det skulle vara vidare effektivt sätt att få bort drogmissbruk och är lite rädd för att det i praktiken blir mer något som nyttjas när polis vill jävlas med någon.

sweden

Comment on

E-handelssiffran: Svenskarna returnerade 23 miljoner varor förra året

Jag hade gärna sett någon statistik över hur fördelningen av returer ser ut. Är det liksom så att några få står för en stor andel av returerna, eller är det relativt jämnt mellan konsumenter? Är det en viss typ av konsument som är troligare att returnera (förstagångsköpare vs de som handlat hos försäljaren tidigare t.ex. Eller skillnad mellan de som köper dyrare märken vs de som jagar lågpris)?

chatt

Comment on

Frittsnack fredag - 2023-07-07

Reply in thread

Det skall skickas ett svar från deras instans på din prenumeration. Detta svar kan ibland bli fördröjt eller utebli verkar det som (speciellt från belastade instanser). Oftast har prenumerationen gått igenom och funkar rent praktiskt ändå. Man kan ibland komma förbi det genom att avprenumerera och prenumerera på nytt, men är de fortfarande belastade så går det ju gärna fel igen. Lemmy.ml tror jag det är som jag har ett gäng prenumerationer som stpr i "pending" men fungerar ändå.

Gällande hur "uppdaterad" en community från en annan instans är så KAN det bero på voöken vy/sortering du använder. Verkar t.ex som "active" inte funkar så bra och "hot" hade också någon bugg tror jag. Brukar mest använda kombinationer av "new" och "top" (låg gräns, som t.ex senaste 6 tim) personligen.

spel

Comment on

Baldur's Gate 3 preview från Gamesradar

Har med flit hållit mig borta från både early access och även förhandstittar etc. Det här är något jag vill gå in relativt blind i Ser framför mig att jag kommer lägga många timmar i det spelet, speciellt eftersom jag är notorisk kataktärsskapare så kommer ju börja om flera gånger om innan jag lyckas ta mig igenom spelet för första gången ><

chatt

Comment on

Frittsnack fredag - 2023-07-07

Reply in thread

Haha, så kan det gå. Menade inte att dryga mig utan mer som ett skämt, men det gick ju lite förbi när enda betydelsen du tänkte på var den ovanliga.

Ser smidigheten av 1 ord istället för 2, men tycker nog personligen att risken för missförstånd väger tyngre.

Nu blir det en tangent här, men lite på samma tema så är överanvändande av förkortningar en sak jag kan störa mig mycket på. När det går till den nivån att förkortningen förbryllar så att andra frågar om den och sedan löggs mer energi på att förklara den än det hade gjort att bara skriva ut ordet i sin helhet till att börja med. Eller personer som råkat ut för att ha behövt förklara sina förkortningar lite för många gånger så de skriver förklaringen till sin förkortnimg inom parentes på direlten, vilket såklart HELT tar bort poängen om man inte skall skriva en längre text där förkortningen är återkommande.

politik

Comment on

Piratpartiet

Gillar dem och håller med dem i det mesta. Framförallt tycker jag de hade varit viktiga att få in på ett hörn (både i Sverige och på EU-nivå, även om det finns/funnits lite pirater med på EU-nivå) för att få till ett skifte i hur övriga partier tänker; Lite på samma sätt som MP varit viktiga i början mer i hur deras existens tvingade fram miljötänk hos de övriga partierna snarar än deras direkta påverkan med sina röster i riksdagen (där jag personligen många gånger inte håller med om deras lösningar).

sweden

Comment on

det här med kontantfritt samhälle, är det något som påverkar er?

Jsg har någon enstaka gång råkat på att ett ställe inte kunnat ta betalt med kort på grund av problem med tekniken. En lunchrestaurang i en företsgspark en gång, där skrev de helt enkelt upp dig på en lista så man kunde lösa betalning senare istället.

Jag skulle nog säga att överlag medför kontanter mer problem än kontantlöst, men det behöver ju helt klart finnas en plan för hur man hanterar ett potentiellt IT-haveri (då menar jag att det behöver finnas på nationell nivå, inte att vi ska förlita oss på att enskilda säljare hittar på något för att lösa just deras situation temporärt).

sweden

Comment on

E-handelssiffran: Svenskarna returnerade 23 miljoner varor förra året

Reply in thread

Mjo, är ju ändå rimligt att det blir returer när man ändå beställer en del, speciellt när det kommer till kläder (här måste det ju gå att förbättra med storlekstabeller som är lite utföröigare med instruktioner för vilka mått som gäller för olika storlekar, även om det aldrig kan bli perfekt så är det ju sjukt hur mycket samma storlek kan variera på olika plagg ibland).