Analys av Reddits officiella mobilapp pekar på möjligheten att tjäna pengar på ens Reddit-bidrag
Programmet är tillgängligt för US-invånare över 18 år.
Jag postar det här i /c/chatt (missat tillfälle för /c/hatt) eftersom diskussioner om Reddit är snarare skvaller än nyheter.
https://www.techtimes.com/articles/293698/20230712/redditors-earn-real-money-gold-karma-reddit-app-hints-rewarding.htmOpen linkView original on feddit.nu
Reddit: "Vi måste spara på utgifterna och stänga ned de giriga tredjepartsklienterna som utnyttjar vårt API"
Också Reddit: "Vi ska betala användare för det de gjorde gratis för oss i 18 år"
Jag gillar också förslaget att Lemmy/Kbin-användare ska sätta upp repostbottar på Reddit, dra till sig uppröster och utmärkelser, få pengar från Reddit och finansiera Lemmy/Kbin-instanser med inkomsten.
Mjo, som nämnts i de flesta diskussioner jag sett kring detta så kan jag inte se hur detta på något sätt kan leda till annat än ett sämre diskussionsklimat. Det är ju en aktiv förstärkning av redan existerande incitament att bara skriva sådant en majoritet gillar.
Reddit har redan tillräckligt med problem med karmabottar när belöningen är meningslösa internetpoäng (vinster från kontoförsäljning ej inräknad). Om det är pengar som står på spel ser jag en helt botstyrd diskussionsklimat i Reddits framtid, liksom hur sökresultaterna på Google är SEO-optimerade botartiklar.
Det är tråkigt att sociala medier främjar "gör din online-aktivitet till ett jobb" som leder till alltför mer innehåll som skapas för inget annat syfte än att tjäna pengar.
På kort sikt så tror jag inte att reddit bryr sig om kvaliten på deras post då kvantiteten är viktigare för alla API-anrop och sökresultat. Men som du säger så kommer dom få problem på lång sikt.
https://feddit.nu/post/119733?scrollToComments=true
Med tanke på de senaste nyheterna, undrar om de kommer betala användare i NFT/crypto lol?
Använder den här som Reddit-megatråd så gemenskapen inte blir spammad av Reddit.
2023-07-13: Reddit meddelar nedläggningen av utmärkelser och Reddit Coins. Från och med idag är köp av Reddit Coins otillgängligt, men befintliga utmärkelser och Reddit Coins kan användas fram tills den 12:e september.
Någon i en av Reddit-trådarna la märke till ett utbetalningsprogram som under 2021 testats på ett fåtal kryptosubreddits och /r/Fortnite, innan Reddit tyst övergav det. De utvalda subredditerna fick varsin Ethereum-blockkedja och finansierades med medlemmarnas köp och sälj av tokens. En moderator hävdats att ha tjänat US$10,000 på programmet.
::: spoiler Reddits officiella meddelande
Tack för uppdateringen! Jag tvivlar på att det här kommer att sluta lyckligt.
[20.07.2023] Jag tänkte dela med mig av nya uppdateringar med vad som händer på reddit för tillfället:
Reddit startar r/place igen
Reddit admin försöker skapa diskussioner med deras mods
Spontant känns det som halvhjärtade försök till att inte bara försöka ignorera det som har hänt, utan även försöka få användarna att glömma vad som har hänt.