Ny rapport: Europæisk hedebølge var nærmest umulig for 50 år siden
https://www.dr.dk/nyheder/vejret/ny-rapport-europaeisk-hedeboelge-var-naermest-umulig-50-aar-sidenOpen linkView original on feddit.dk
https://www.dr.dk/nyheder/vejret/ny-rapport-europaeisk-hedeboelge-var-naermest-umulig-50-aar-sidenOpen linkView original on feddit.dk
Og antallet af flyrejser fra Kastrup Lufthavn er støt stigende. Folk er idioter.
Put the blame where the blame belongs. Folk der forsøger at leve er ikke de skyldige her. Hvis man vil erstatte flytrafik så må EU træde ind og lave højhastighedstog igennem Europa eller noget tilsvarende.
Og gigantvirksomheder der kører hardcore lobbyisme for at vi bliver ved med at forbruge og forurene skal ned med nakken.
Du behøver ikke flyve for at leve, det er en unødvendig "luksus" og hvis man vælger det til må man også stå på moralsk mål for sit valg. Jeg er enig I, at forbrugeren slet ikke bærer hele ansvaret og at firmaer der pusher (og lever af) overforbrug skal ned med nakken.
Jeg er uenig i at det er en unødvendig luksus. Det er ikke luksus at skulle besøge familien til jul og at vælge den billigste løsning er det vi har besluttet i vores samfund er det bedste.
Man har jo enten selv valgt, eller ens familie har valgt, at bo langt fra hinanden og så må man leve med det valg. Jeg siger ikke du ikke må flyve, men du skal ikke prøve at ligge ansvaret fra dig, du tager aktivt et klimabelastende valg, stå ved det. Eneste formildende omstændighed ville i min optik være flugt fra krig o.l.
“Folk der forsøger at leve er ikke de skyldige her”. Sig det til varmerekorderne, kejserpingvinerne der er ved at uddø af sult osv., hvis du med at leve mener at rejse på ferie med fly.
Forurenerne forurener, og lovgiverne har et ansvar for at stoppe det. Men det ændrer ikke på at forurenerne, hvilket her inkluderer mennesker, der vælger at rejse med fly, har et personligt ansvar så langt deres indflydelse på udkommet rækker.
Man kan i øvrigt udemærket rejse på ferie i Europa med tog på nuværende tidspunkt.
Hvor går grænsen for hvad man skal udskamme individet for, så? Den største enkelte beslutning man som person kan tage ift. klima og miljø er at få børn. Skal folk have på nakken for det?
Det er altid vanskeligt at definere grænserne for moralpoliti, og der er alt for mange nuancer. Skal man udskammes fordi ens chef sender en på messe eller til en kunde i udlandet?
Jeg har det perspektiv at det er bedre at løse problemerne systemisk, ikke ved udskamning. Gør kødfrie alternativer så gode og billige at det er en no-brainer, gør det samme med (tog)transport så folk ikke kører bil/flyver, osv.
Du nævner det at få børn og at blive sendt på forretningsrejse. Det første er vi formentlig enige om ligger i en anden liga end fx ferierejser ift. om det er noget, der er en vis rimelighed i at begrænse. Det andet ligger i nogen grad uden for ens eget bestemmelsesområde. Begge dele lyder som den type logisk fejlslutning, der kaldes appeal to ridicule.
Det virker næsten som om, man skal tro på, at folk i denne her sammenhæng ikke kan tænke selv og ikke har ansvaret for deres handlinger, før der kommer befaling oppefra. Hvorfor mon? Og hvorfor kalde det at påpege den problematiske årsagssammenhæng helt overordnet for udskamning?
Det er ikke svært. Man sætter sig op i flyet og bidrager derved direkte og betydeligt til problemet. Problemet værende at jorden, i den tilstand, der har været grundlaget for vores og andre arters liv, er en route til at gå under. På et tidspunkt overskrider vi grænsen temperaturmæssigt, og så er det lige meget, hvor meget vi prøver at løse problemet. Det vil være for sent.
Grådighed vil være vores undergang. Det at folk ikke evner at begrænse sig selv, fordi de synes, de fortjener det ene, det andet, det tredje, det fjerde. Ligegyldigt konsekvenserne for andre eller andet, der ikke, i hvert fald ikke helt umiddelbart, er dem selv.
Yes. Ligesom man gør når man køber en bil, en argentinsk bøf, en kinesisk smartphone, kosmetik, osv. Hvorfor så ikke udskamme folk for det også?
Min pointe: Løs problemet, men løs det ved at tilbyde bedre løsninger eller regulere de eksisterende, ikke ved at agere sædelighedspoliti.
Man kunne starte med at forbyde privatfly.
Ja, så kan det hele hele jo være lidt lige meget, ing? Ikke rigtigt, nej.
Det handler ikke om udskamning, medmindre man har en interesse i at få det til at handle om det.
Jeg tænker lidt, du har en interesse i at blive ved med at male mit synspunkt op til noget, du kan dæmonisere. “Moralpoliti”, “udskamning”, “sædelighedspoliti”. Det er en uærlig måde at diskutere på. Og vel egentlig at udskamme mit synspunkt, sådan set.
Det må være tilladt at påpege det tumpede i at folk står storsvedende i køen til Thailand, og at antallet af flyrejsende har været støt stigende i årevis, mens gestikulerer vagt omkring sig, uden at man skal kaldes sædelighedspoliti af nogen, der skriger i falsk smerte og råber udskamning, så snart man siger et kvæk.
I øvrigt bliver de gode løsninger og positive reformer næppe født af et manglende pres fra befolkningen, der nyder godt af i stigende grad at rejse på ferie i fly år efter år.
Tal, teori, og statistikker bør man tage seriøst, men det er desværre lettere for folk at afvise. Men når de mærker varmen på egen krop som nu, har jeg meget vanskeligt ved at forestille mig, at nogen kan afvise klimaforandringerne
Problemet er bare, at det næste skridt for den type mennesker er, at de accepterer at klimaet ændrer sig, men så er det en naturlig cyklus I jordens klima og ikke menneskeskabte forandringer vi mærker.
Filmen dont look up
.. og når de så endelig accepterer at det er menneskeskabt, så gør det ingen forskel hvad Danmark gør fordi vi er et lille land.
Den slags typer er tabt. Vi må bare glæde os til de dør en naturlig død og prøve at løse problemerne uden deres hjælp i mellemtiden
Tja, jeg vil jo helst have en overbevisning om, at man kan ræsonnere med og tale fornuft til de fleste. Ofte tror jeg at problemet er, at der ikke er de sociale rammer og rum, hvor det kan lade sig gøre...
Det kunne du nok også godt, hvis det ikke var blevet ekstremt politisk... Det samme ser du, når man debattere planteerstatninger af kødprodukter, eller windows vs. apple, google, facebook, linux osv...