Spyke
feddit.dk

Jeg har fået ny bil forleden, min første elbil. Indtil videre er jeg ret glad for den, men der går en måned før jeg får en hjemmelader, så jeg skal have fundet et godt sted at lade indtil da.

16
RedAlereply
feddit.dk

Toyota CH-R+. Ikke det mest fancy eller med så meget bling som andre, men når det er Toyota kan man med rimelig forvente at det virker. Det er ihvertfald min oplevelse. :)

7
DaKoTareply
feddit.dk

Gælder det også elbiler? Jeg ved at man skal være påpasselig med deres ikke el, fordi de har et samarbejde med fiat, mener jeg, så du kan købe en japaner men ende med at køre med en italiensk motor. Det giver sku noget bøvl

3

Tja, der var vist Peugeot motorer i nogle volvoer en overgang

2
Meldrikreply
lemmy.wtf

Du kan godt lade med din momorlader, hvis du kan skrue ned for amperene.

6
feddit.dk

Konen er meget gravid og ramt af flere trælse symptomer, så denne uge har vi været på fødeafsnittet 3-4 gange. Men lille mand synes tydeligvis, at det er hyggeligt inde i maven endnu. Det er en vild frustration for mor, og for far er det nærmest umuligt at planlægge en arbejdsdag. Så i går valgte jeg nu at tage fri, uden rigtig at vide, hvad jeg skulle kalde denne slags fri. Det betyder måske heller ikke så meget. Konen er presset, og far er så småt ved at være meget træt. Nu må den lille godt komme ud af mor, når han er klar.

Et lille skud ud til et kritiseret felt: Fødeafsnittet gør et fantastisk stykke arbejde. Vi mærker intet til den kritik, de møder. Og nej, lille mand skal ikke spilles frem af lyrespil når han kommer, sidste hørte vi Birthe Kjær og Elvis for fulde gardiner. Den mindste blev født til Den Røde Gummibåd.

Bagved det hele er der også en række traumer fra tidligere fødsler, der giver lidt avs i æ mavs. Det er sjovt og træls, hvordan kroppen husker lige præcis den situation, man stod i for to år siden… Som jeg selv selvfølgelig havde glemt (eller måske fortrængt, dog bearbejdet).

Foruden ventetiden har vi en næsten 2-årig, der virkelig, virkelig, virkelig har svært ved sine grænser. Han er midt i den fase, hvor han er verdens centrum, og nogle gange er han ret ekstrem især over for mor. F.eks. slår han hende, når hun putter ham, og han "lytter" ikke, uanset om hun er pædagogisk, rolig, skrap eller bestemt. Det er svært ikke at blive skrap selv, når han for 20. gang hopper på mors mave eller åbner fryseren for at tage en is. Eller når han ignorerer alt, hvad vi siger, og bare fortsætter. Jeg prøver at være rolig, til stede og pædagogisk, men ja… nogle gange tager jeg fat i ham og siger "nu er det nok", og så fjerner jeg ham fra situationen. Det hele er selvfølgelig ret forståeligt, han er snart 2, og det er simpelthen bare, hvad 2-årige gør. Men lige her er det en smule hårdt at være far og mand, og det der opdragelse .... Ja ... Måtte stoppe her, da den lille kom med l*** ned af begge ben, som han selvfølgelig også lige havde trådt i.

Men - og det er vigtigt for mig at mærke - så er ungerne glade for den rutine, vi efterhånden har fået. De er med hver morgen ude ved hønsene, så går vi igennem haven og tjekker, om alle forårsplantede planter er okay, og så ud en tur med hundene. Vi laver morgenmad sammen… Jeg kunne blive ved, for jeg fik lige behov for at bekræfte, hvor skønne mine unger er. En lille usikkerhed, der lige tittede frem.

Foruden at være husfar sker der faktisk ikke så meget mere. Jeg forsøger at følge lidt med i verden, men uden at lytte eller læse det vilde. Lige nu handler det om at være her, i det små, og vente på, at den lille beslutter sig for at komme ud, uden lyre spil.

Håber, I alle har det godt herinde.

Rigtig god weekend.

14
feddit.dk

Meget malerisk beskrivelse af livet som småbørnsfamilie, og i kan se frem til at det bliver endnu mere kaotisk med én mere i huset :D Er det nummer 3?

Men det bliver da dejligt at den lille ny kommer ud, så din kone kan være i sin krop, og så i kan komme igang med næste fase. Det er hårdt men også dejligt.

Som min far siger; "Ingen børn er så søde, at forældrene ikke er gladest når de sover".

9
feddit.dk

Tak :)

Yes nr 3, meget mere kaos, 2 er ganske nemt, men 3 tæhæ, det blir spændende og glæder mig helt absurd meget til at have den lille i armene.

Din far har fat i noget 😉

5
feddit.dk

En af mine nærmeste kolleger har 4 unger, den ældste på 6 år. Jeg tror at man kan vende sig til meget ;)

3
feddit.dk

Så er der allerede gået en uge!

Den lille lømmel har det vidst fint 🙂

Fasankokken der er flyttet ind hos hønsene er her stadig, vi har navngivet ham Hanen Henning.

12
Trallereply
feddit.dk

Ja 🙂 konens tulipaner er lige begyndt at springe ud

Nu starter krigen tulipaner vs hvalp 🙃 Sidste hvalp vi havde indledte fuldskala krig mod hendes solsikker, det klarede de ikke.

Hanen Henning er nu en flot fyr

4
feddit.dk

Henning er virkelig flot!!

Hermed oplagt at dele lidt fugl og tulipan, konen har i år fået nogle 'botaniske', glæder mig til at se dem i fuld flor.!

Også det nye crew der lige lignede op til foto-shoot 😂

6
Trallereply
feddit.dk

De der høns, de dropper det ledeste album i år!

4
RedAlereply
feddit.dk

Jeg har fiber gennem Norlys. Sidste jeg undersøgte det understøttede de på ingen måde IPv6.

6
bobslaedereply
feddit.dk

Jeg har igennem Hiper. De understøtter det. Jeg ved dog ikke helt hvad jeg skal bruge det til...
Jeg har en reverse proxy foran mine ting, i Hetzner, og så har jeg en backup 4G forbindelse, som ikke understøtter det.

Edit: I øvrigt er der en fra Vejen som har brugt det telefonnummer som sidder i min 4G router, til at booke tid på borgerservice... Det er lidt spøjst at den router får SMS beskeder...

8
feddit.dk

Jeg har ingen idé om hvad jeg skal bruge det til, jeg kan bare se at det bliver markant sværere for mig at huske IP-addresser...

5
drktreply
scribe.disroot.org

Det bliver ikke meget sværere, hvis du gør det ordentligt. Jeg har et prefix der hedder 2a05:f6c7:8321: og bruger kun den sidste hextet, så alle mine IP addresser er 2a05:f6c7:8321::0xyz. Jeg har valgt at videreføre det samme schema for det sidste hextet, som det var octets i IPv4, så jeg skulle i virkeligheden kun lære mit prefix.

Eksempel: 2a05:f6c7:8321::160 192.168.78.160

4
feddit.dk

Nice. Så mangler jeg bare at forså hvorfor vi skal skifte...

2
VonRepostireply
feddit.dk

For at undgå CGNAT og lokal NAT som besværliggører en del networking. Der er flere IPv4 adresser end der er enheder på nettet enheder på nettet end der er IPv4 adresser, så IPv6 er et must hvis vi ønsker mere P2P forbindelse uden besværlige translation lag.

4
drktreply
scribe.disroot.org

Hvis du ikke laver noget med netværk, så burde du vel ikke skulle tænke over det? Det er din ISP der skal give dig det, som de gav dig IPv4 uden at du skulle gøre noget.

For mig, som har servere i min stue, er IPv6 bare nemmere at arbejde med.

3

Jeg har også servere og så videre I stuen, men oplevet det ikke som svært at arbejde med ipv4. Men jeg skal da nok vænne mig til ipv6 hvis det kommer dertil!

3

Virkelig interessant at forskellen er så stor. Måske på grund af store datacenter firmaer som har hjem i frankring (OVH) og tyskland (Hetzner)? De firmaer har stort incitament til at bruge IPv6 fordi nye adresser ikke koster penge imod IPv4 som koster ca. 1 euro? (har jeg læst på hackernews et sted tror jeg.). Det er mit bedste bud.

3

For første gang i meget lang tid, blev det til en kort fredag på pinden. Rart, at vejret er med os, så vi kan tilbringe nogle afslappende timer i haven med flytning af stauder og afrivning af plænen, inden de daglige indendørs sysler skal ses i øjnene.

5

You reached the end