Spyke
fedditdk·Feddit.dkbySorteKanin

Velkommen Reddit flygtninge!

Hej til alle de nye! @[email protected], @[email protected], @[email protected], @[email protected], @[email protected], @[email protected], @[email protected] og @[email protected]

Jeg går ud fra det er Reddits API politik der får mange til at flygte nu om dage. Hvordan fandt i dog frem til feddit.dk?

I må endelig gerne fortælle andre på /r/Denmark omkring siden da jeg ikke selv kan gøre det, da det betragtes som selvpromovering.

EDIT2: Det lader til at /r/Denmark mods fjerner posts om Feddit.dk (men ikke kommentarer?), selvom de ikke er fra mig.

EDIT: Hvis du ikke får en velkomst-besked her inden for 24 timer betyder det at din ansøgning er blevet afvist. Du kan kontakte mig på Reddit hvis du har spørgsmål.

View original on feddit.dk
breezeereply
feddit.dk

Tak! Glæder mig til at se hvad Feddit kan.

Kan vi evt få en megapost med lidt mere info om dig? Hvem er du, hvorfor har du valgt at starte denne instance, hvad er dine fremtidsplaner for den og os? Glæder mig til at lære mere om stedet her!

Og et spørgsmål: Hvad betyder den lille flerfarvede graf-pentagon ved siden af næsten alle kommentarer?

2
SorteKaninreply
feddit.dk

Jeg er ikke nogen speciel person - bare en person der er tilstrækkelig nørdet til at vide hvordan jeg kunne sætte en Lemmy instans op, tilstrækkelig idealistisk til at synes at /r/Denmark burde migrere til Fediverset og åbenbart tilstrækkelig på forkant til at starte den her instans en lille måned før det her API protest gik alt for meget amok.

Jeg prøvede at poste på /r/Denmark om siden for en måned siden og der fik jeg cirka 3 sign ups inden mods fjernede posten for selvpromovering og posten blev desuden ret hæftigt downvoted.

Jeg har startet instansen for to primære årsager. For det første fordi jeg principielt mener at sociale medier ikke skal være profitbaserede. For det andet fordi jeg mener indhold på /r/Denmark er for besværligt at filtrere. Det er uhensigtsmæssigt at alt dansk indhold lander i et subreddit. Det burde deles mere op men det er meget svært for man kan ikke se alle de danske subreddits samlet noget sted. Det problem løser Feddit.dk.

I forhold til fremtidsplaner: Der er ingen konkret "plan". Planen er at skabe et alternativ til /r/Denmark. Håbet er at det bliver et bedre alternativ. Både i forhold til funktionalitet, men også i forhold til kultur. Jeg tror mange kan blive skræmt væk fra /r/Denmark pga. tonen som (sjældent heldigvis) kan være hård. Men det er kun er håb indtil videre, det er svært at forudsige og påvirke den slags.

Den farvede femkant er et symbol for Fediverset fra https://fediverse.to/. Hvis du klikker på den fra en post fra en anden instans kan du se posten fra den instans.

8

Tak for uddybende svar. Jeg kan lide din ambition, og er især enig i at Feddit.dk kan løse problemet med at r/Denmark blev til en dansk catch-all subreddit. Jeg kan godt lide Lemmy-ideen med at jeg både kan se opslag fra alle communities på denne instans, eller de communities fra forskellige instanser som jeg har abonneret på.

4

Og et spørgsmål: Hvad betyder den lille flerfarvede graf-pentagon ved siden af næsten alle kommentarer?

Som @SorteKanin nævner kan du klikke på den for at se en post fra en anden server (instans) på den server. Ofte er det mere brugbart at klikke på det lille kæde-symbol ved siden af, som viser samme post uden at forlade feddit.dk (så du stadig er logget ind og kan kommentere osv).

4
SorteKaninreply
feddit.dk

Ja, det overrasker mig ikke. Du må meget gerne markere den som ikke-spam. Forhåbentlig lærer de forskellige email-services efterhånden at det ikke er spam.

1

Er gjort 🙆‍♂️. Det er desværre sådan det er for små tjenester 🤷‍♂️

1
feddit.dk

Mange tak! Glæder mig til st blive klogere på feddit, lemmy og alle de andre ting. Håber det bliver et super sted.

1
SorteKaninreply
feddit.dk

Fedt :D

Så du den bare i oversigten eller skiftede du sproget til Dansk og så den som anbefalet?

2

Jeg tror da vidst at jeg har fået sat dig på arbejde her til aften med min post på /r/Denmark

3
TDCNreply
feddit.dk

Mange tak. Ser frem til et godt fora. fyi hvis ens adgangskode er for lang når man ansøger hænger siden bare og kommer ikke videre. bruger en password manager og generede (uden at tænke over det) en 72 karaktere lang kode og det kunne den altså ikke lide. Ved ikke hvad maximum er, men måske værd at lave en advarsel hvis koden er for lang. Det tog mig lidt tid at finde ud af hvorfor jeg ikke kunne komme ind.

3

Ja jeg mener der er en maks på 60 tegn, hvilket ikke er optimalt. Mener allerede der er en feature request for at fjerne grænsen.

5
RedFoxDKreply
feddit.dk

Tak for lad os komme på - så hvornår er der intro fest? :D

2
RedFoxDKreply
feddit.dk

Jeg stemmer mere fordi vi drager imod Sverige og tage Skåne tilbage og smider svenskerne ud

1
Andreasreply
feddit.dk

Nej, vill ni ha Skåne måste ni också ta alla därinne. No refunds.

(Det är inte jag som nedröstar er förresten. Dansk styre över hela Sverige låter inte så dåligt när man ser på vår regering)

2
RedFoxDKreply
feddit.dk

okay, men så kun hvis de kan bestå vores sprog og kultur test. Ellers bliver de sendt til nord Sverige. De bliver nød til at vise, at de gerne ville være statsborger.

Det är inte jag som nedröstar er förresten. Hvem end som har gjort det, det må de om. Jeg forsætte livet som ingen ting var sket

1

Nä nä, tar ni landet måste ni också ta allt inuti, på gott och ont. Vill du upp till norra Sverige måste ni komma hit och ta över oss också.

1
feddit.dk

Den här tråden är inte längre fastnålad på toppen av /c/fedditdk, är det ett misstag?

3
SorteKaninreply
feddit.dk

Jeg tænkte den havde siddet længe nok og nye brugere bliver jo alligevel ført hertil når jeg @'er dem. Så de ser jo posten alligevel. Synes du den burde forblive fastgjort?

3
Andreasreply
feddit.dk

Jag tänkte det kan bli ett problem för användare som inte angav e-posten med registrering, eftersom de inte får ett meddelande när kontot skapas och måste kolla välkomsttråden. Notisen syns bara när de redan är inloggade. Det finns också info om nekade konton i posten som inte finns någon annanstans på forumet. Jag tror trådens titel kan ändras till att inte nämna Reddit om det är titeln som är inaktuell.

2
Max
feddit.dk

Nu skal vi se at få gang i lønsedlerne, tarteletterne, prisskiltene og kæresterådene. /r/Denmark er død, længe leve Feddit.dk!

3
feddit.dk

Hej @[email protected]

Er der mulighed for at du kan lave et opslag, hvor du fortæller lidt om din opsætning, omkostninger i drift, måske lidt om hvornår du kan være nødsaget til at opgradere hardware (eventuelt links til donationsmuligheder). Det kunne også være interessant at høre lidt mere om backup, redundans og sikkerhedsstrategier.

Derudover kunne det være spændende med nogle tanker omkring, hvordan du forestiller dig der bliver udviddet, om du tænker der vil være mulighed for at oprette communities, om du får brug for hjælp til at moderere og acceptere nye brugere. Åbenhed overfor blokering af instances kunne også være relevant, måske en løbende tråd med årsager beskrevet ud fra (med mindre det sker automatisk, er stadig ikke helt inde i opsætningen her på lemmy)

Jeg ved at @[email protected] har gjort et godt stykke arbejde ud af at være så åben som muligt omkring udvidelse, sikkerhed og opsætning. Er klar over at mastodon er en mindre anonym platform end reddit plejede at være, men tror stadig på at åbenhed er rigtig sundt.

Hilsen Kresten

3
SorteKaninreply
feddit.dk

Se evt. denne tråd og denne kommentar.

eventuelt links til donationsmuligheder

Jeg synes det er lidt for tidligt at snakke om når der stadig er så få brugere. Det introducerer en interessekonflikt som jeg synes skal vente lidt. Lad mig bare sige at det ikke koster særlig meget at køre Feddit.dk. Hvis jeg skal til at tage imod donationer skal jeg nok være mere åben omkring udgifterne.

nogle tanker omkring, hvordan du forestiller dig der bliver udviddet

Der er ikke nogen specifik "plan". Jeg tænker at folk der vil oprette sig ansøger og hvis det naturligt bliver større, så ser vi på hvad der skal se på det tidspunkt.

Jeg vil også understrege at det ikke er et mål i sig selv at blive større og udvide. Kvaliteten af siden er vigtigere. Selvfølgelig er der nogle fordele ved at blive større, men det skal ikke gå ud over kvalitet.

backup, redundans og sikkerhedsstrategier

Lige nu bliver der taget backup ugentligt. Jeg har også sat Cloudflare på foran for at beskytte mod det værste spam, selvom det ikke burde være et problem med ansøgningen.

mulighed for at oprette communities

Lige nu er der så få brugere at det giver mest mening at samle mest indhold i /c/fedditdk. Efterhånden som noget content bliver postet meget kan det splittes op i andre fællesskaber (fx ser det allerede ud til at /c/nyheder måske snart skal tages i brug).

hjælp til at moderere og acceptere nye brugere

Jeg skal nok sige til. Lige nu kan jeg sagtens følge med selv.

Åbenhed overfor blokering af instances

Lige nu er der ikke tænkt sindssygt meget over blokerede instances. Jeg tog en sammenfatning af de blokerede instances fra andre store instances. Hvis du mener en instance bør blokeres (eller ej) så skriv endelig til mig. Blokering sker ikke automatisk.

3
Andreasreply
feddit.dk

Blockeringslistan finns här: https://feddit.dk/instances

Gillar personligen inte "Fediblock"-trenden på Mastodon men så länge blockeringar är öppna för diskussion är det okej i min åsikt.

2

Lige præcis min holdning også. For nyligt var der nogen på GitHub der ønskede at communities kunne blokere hinanden, det var jeg slet ikke fan af.

1
feddit.dk

Tak for det! Gammel redditbruger helt ny til feddit/Lemmy/hvad dælen det her er.

Venter på at boost for Lemmy kommer op at køre, hvad bruger i andre af apps til browsing?

1
blaamejsenreply
feddit.dk

Vildt @blååmejse Er det mig der har lavet en fejl eller er det en anden bruger ?

1
Cassandrosreply
feddit.dk

Jeg ved ikke om vi ligefrem kommer væltende ind over grænserne, men vi bliver nok ikke de sidste i dag. Btw jeg kan ikke få Jerboa til at virke, den siger vores version er for lav.

1

Tak -tænker det er fint med flere brugere på forskellige instanser, speciels så overbelastet som lemmy.world er lige nu!

2

Takker (: Der var godt nok nogle problemer med passwordet, da der var 64 karakterer langt. Det virker så, hvis man fjerner de 4 sidste karakterer.

Bliver godt at komme i gang (:

2

Ja tusinde tak - glæder mig til en frisk start og nogle gode snakke. :)

2

Jeg takker for velkomsten! Vil glæde mig til at udforske stedet!

1
feddit.dk

Det var behandlingen af Mods og Apollo udvikleren der fik mig til at tænke en ekstra gang over om jeg ville fortsætte på Reddit.

Way back, så brugte jeg Google's "Søg i forum" funktion, men den fjernede de. Her oprettede jeg mig så på de forskellige fora som interagerede med. Så kom Reddit og også Facebook Grupper, som aggregerede det hele.

Da det her så skete, så var der flere der nævnede Lemmy.World, som jeg så prøvede. Jeg fatter ikke hele Fediverse konceptet, men det virker til at man opretter en bruger på ét instans/website, og så kan man interagere med dem alle. Så enhver kan hoste en instans, så det må på en måde være decentralt. Hvilket jo så betyder at der ikke er én person der kan ødelægge det for alle andre.

Anyways - Der var nogle inde fra /r/denmark som nævnte feddit.dk, som jeg så også oprettede mig på. Tak fordi jeg må være med :)

Men er Reddit og Spez så... "onde"? Det er jeg ikke helt sikker på. De må have en kæmpe regning på administration, data og trafik på at køre Reddit. De har tilføjet reklamer, ja. Men er der nogen der overhovedet ved om de giver overskud eller underskud? Når der er højkonjunktur, så bliver der nogle gange bare hældt oceaner af penge i IT virksomheder med mange brugere, mange interaktioner. Jeg har også læst et sted, at det her move, er for at sørge for at AI kæmperne rent faktisk betaler for at høste Reddits data. Man kan omvendt set også sige, at Apollo jo netop fjernede reklamerne - Reddits indtægtskilde, ved ikke at betale pr. API kald. Men mindre kunne måske også have gjort det.

Jeg ved ikke om Reddit er grådige eller om de bare har et massivt indtjenings- og kommunikationsproblem. Jeg har på fornemmelsen at den her flugt fra Reddit kunne have været undgået med god kommunikation.

End rant :D

2
SorteKaninreply
feddit.dk

Jeg tror de ville kunne have fået det til at løbe rundt hvis de gik af non-profit vejen, lidt som Wikipedia. Men det er spez nok alt for grådig til overhoved at overveje.

1
Andreasreply
feddit.dk

Jag ser helt ärligt inte varför vi som användare ska bry oss ifall en verksamhet går med vinst (overskud) eller ej. Vill jag att de webbplatser jag använder ska kunna täcka sina driftkostnader? Såklart, men att de gör vinst skiter jag i helt och hållet. Reddit är inte vår vän som sörjer för att ge oss den bästa internet-upplevelsen den kan erbjuda. Det är ett företag som utnyttjar vår data och obetalda bidrag till att tjäna pengar. Vi är inte investerare, vi får ingenting oavsett hur mycket pengar Reddit tjänar.

Tyck inte synd om Reddit. De hade en stabil finansieringsmodell som täckte deras kostnader (användarnas köp av Reddit Gold), men girigheten fick dem till att jaga tillväxten, bli beroende av investerare och förlora pengar på initiativ som NFTs och livestreaming. Nu när räntenivån ökat är investerarna inte lika givmilda längre och vill tjäna tillbaka de pengar de satsade i Reddit. Då får vi som användare ta smällen.

Obligatorisk läsning: The enshittification of social media

1
feddit.dk

Så må simpelthen ikke tjene en øre på at give os de services?

Og du har rigeligt med indsigt i deres forretningsmodel, til at du enhændig kan sige, at de har lavet fejl?

0

Nu skal man lige huske at non-profit jo ikke betyder at man ikke giver en løn til sine medarbejdere osv. Det betyder bare at der ikke er et ønske om at sælge virksomheden på et tidspunkt og at profit ikke bliver taget ud af virksomheden, men investeret eller gemt for fremtidig brug. Så vidt jeg forstår i hvert fald.

1

Tak! Hmm... Der var vist ingen personlig hilsen da jeg joinede Reddit. Det starter godt ;⁠)

3

Tak skal du have for optagelsen. Jeg flygter fra reddits API skandale. Jeg vidste jeg ville til lemmy så jeg gik på join-lemmy og scrollede efter noget spændende. Og under popular var sørme en dk server, så det ville jeg støtte op om.

2

Jeps. Den måde som Apollo (det mest populære iOS app) er blevet behandlet på er super synd, det var så godt et app. Håber at udvikleren af programmet er frisk på at springe over til Lemmy.

1

Jeg tænker nyheden om de tredjeparts-apps der lukker fik flere til at overveje alternativer?

Helt sikkert! Er "kæmpe nyder" (1-2 timer om dagen) af Reddit igennem Boost appen, så er helt klar på at skifte fra Reddit til bedre alternativer.

1

Mange tak og ja, det med 3. parts apps og den generelle stramning af API'en.

Kunne i øvrigt ikke logge på fra jobbets VPN. Er der nogen tricks? (Jeg gætter på at jeg kan lave en statisk rute udenom VPN adaptoren, men der kunne være noget nemmere)

1

Mange tak! Jeg må sige at det ser meget lovende ud, og jeg er vild med tankerne bag - både feddiverse og tankerne om feddit.dk

1
Ben
feddit.dk

Jeg fandt feddit.dk på https://join-lemmy.org/instances. Den virker til at være et godt sted til at få sit fix af danske nyheder.
Reddits nye API politik er godt nok en vild ændring. Jeg så en kommentar på reddit der sagde at 7000/10000 mods (på de mest populære subreddits) bruger 3 parts apps til at moderere.

1

Hold da op, 70%!? Det er jo helt vanvittigt. Måske man kunne håbe på at de laver en general mod-strejke eller noget lignende.

1
oxbechreply
feddit.dk

Takker! Som så mange andre er jeg også Rexxitor på jagt efter et nyt sted at spilde mere tid end hvad godt er. Jeg fandt også feddit.dk via join-lemmy.org. Originalt var jeg på lemmy.world, men jeg tænkte det egentlig gav mere mening at finde et dansk instance.

PS: Det er kan ikke være meningen at du skal bære alle omkostningerne med at drive feddit.dk. Måske der kan blive sat et system op så vi all kan give lidt. Det gør det nok også en smule mere robust :)

4

Du er ikke den eneste der har nævnt omkostninger. Lige nu koster det ikke særlig meget så det er ikke noget problem.

4
feddit.dk

Kan det komme på tale at flytte et link til det andet feature post ind i dette post, for at spare screen real estate for os fer efterhånden føler os godt velkomne 🤔 eventuelt indtil skjul funktionen er implementeret

Edit: Har skiftet mening. Måske det faktisk bare kunne give mening at efterlade guiden, men fjerne denne, da nye brugere bliver pinget herind alligevel :)

1

Så godt tråden bagefter, tænker nok bare stadig at de begge fylder lidt, så kunne man gøre som jeg originalt skrev. Det er dog bare min holdning

1
LiveFromDKreply
feddit.dk

Mange tak - stadig lige i gang med at lære at finde rundt herinde. Men nu ved jeg hvor notifikationer er!

1

Hver gang denne tråd dukker op på toppen af forumet (min defaulte indlægssortering er "nye kommentarer") kigger jeg på siden, der ikke skal nævnes for at se, hvis det blev postet noget, som snakker om vores hemmelige klub igen.

Denne kommentar hævder, at siden, der ikke skal nævnes voksede mere end normalt, på dagen de burde ha mistet brugere. Det overrasker mig ikke, med tanke på at siden fik en artikel på DR igår.

Vi har dog set et ret stort peak og 1. juli fik vi dobbelt så mange nye subscribers som normalt… På en normal dag kommer omkring 300-350 nye subs, men 29. juni var tallet 400, 30. juni 470 og 1. juli fik vi 630 nye subscribers.

Det fik mig at tænke, er der nogen, der søgte sig herhen fordi de læste DR-artikeln og siden en diskussion, som rekommanderer os?

1
SorteKaninreply
feddit.dk

Bedre sent end aldrig! Hvad fik dig til at komme tilbage? (eller har du været her hele tiden og bare lurket?)

1
Grootyreply
feddit.dk

Har for det meste stoppet med at bruge Reddit (som var det eneste sociale medie jeg brugte, udover YouTube/Discord), så stoppede også med at bruge Lemmy. Kom tilfældigvis i tanke om Feddit og loggede ind i min gamle konto

2

Fair nok og velkommen tilbage - jeg forstår udmærket hvis man har brug for en pause fra sociale medier men jeg håber du vil synes godt om din tid her i hvert fald :)

Husk at man også kan blokere fællesskaber eller hele instanser for at styre sit feed, hvis man synes der kommer lidt for meget negativitet eller sådan fra nogle af dem :)

1
Nisreply
feddit.dk

Tak :) Jeg havde store problemer med at finde ud af om jeg overhovedet havde oprettet mig. Nar jeg prøvede at logge ind stod knappen bare og kørte rundt uden nogen tilbagemelding. Det gjorde den både i Firefox, Edge og på min iPhone og både på arbejdet og hjemme. Nu fik jeg resat mit kodeord og kan logge ind.

Tak fordi du kører en instance :)

1
SorteKaninreply
feddit.dk

Prøvede du at logge ind før jeg godkendte dig? For så ville det ikke virke, naturligvis.

1
Nisreply

Jeg kan se du sendte din forrige besked for syv dage siden, og det er først i dag det er lykkedes for mig at komme ind. Det er muligvis fordi jeg brugte et forkert kodeord, men der var bare ingen feedback udover at "Login" knappen snurrede rundt og der ikke skete noget.

1

Tack! Hittade hit via en kommentar i den här tråden från /r/Denmark som nämnde Feddit.dk. Jag använder Reddit endast med tredjepartsappar och vill hellre överge Reddit än genomlida den officiella appen. Jag var (inaktiv) medlem på en nerstängd norsk Lemmy-instans och det är fint att se en skandinavisk instans här igen!

1
Foxreply
feddit.dk

Merci!

Og ja, Reddit-flygtning her.

Og ja, det er pga. deres API changes.

Hvis de tager min Boost for reddit, så mister de også mig.

Desuden virker fediverse til at være fremtidens sociale medier. Man skal jo være med på noderne!

Jeg fandt, som så mange andre, feddit.dk via. join-lemmy.org. Mega fedt at du, @[email protected], har opsat denne instance. Danmark lader til at være nr. 3 i række af internationale lemmy instances, efter Tyskland of Italien. Hvor er svensken? :o)

1
SorteKaninreply
feddit.dk

Det var så lidt.

Jeg bruger selv RIF og ja hvis den forsvinder så bruger jeg nok Reddit en del mindre. Hvis de fjerner old.reddit så er jeg nok helt væk men det snakker de ikke om indtil videre.

Og ja jeg tog bare feddit navnet fra den tyske og italienske instans, det virkede som det mest oplagte navn :D

Det virker som om Reddit er blevet lidt større i Danmark end det har været førhen - det er dog godt nok dårlig timing når Reddit laver det her API-stunt. Håber lidt man kan komme væk fra Reddit og over i fediverse for fremtiden, men nu må vi se. Der er meget lidt opmærksomhed på det i /r/Denmark lader det til. Jeg kan desværre ikke selv fortælle /r/Denmark om denne side da det betragtes som selvpromovering.

1
Foxreply

Jeg er enig i hvad du skriver.

Du virker også som en cool fyr. Det skal nok blive godt med dig som creator.

Udviklingen skal nok komme. Rom blev ikke bygget på én dag. Måske vil vi kigge tilbage på disse beskeder, om nogle år, og grine af hvor langt overgangen er nået. Måske vil vi ikke, men så er det nok fordi der er sket nogle andre store ting i mellemtiden.

Jeg sætter mine penge på at Lemmy er den nye afløser for Reddit.

1
feddit.dk

Mange tak. Jeg havde luret på Lemmy et stykke tid, men for nyligt er det jo blevet ekstra relevant at finde et alternativ. Jeg fandt Feddit.dk via en post på Mastodon.

0

Fedt, det har sgu bredt sig længere end jeg havde regnet med efterhånden! :D

2
feddit.dk

Halløj, og tak. Jeg er her, fordi jeg primært bruger reddit igennem Apollo, og det kan jeg så ikke blive ved med. Hvordan ser det ud med mobilsupport på Lemmy?

0
ledsreply
feddit.dk

Tak, skriver det her med Jerboa appen som jeg har lige installeret fordi den findes på fdroid , jeg nægter simpelthen at bruge google play store. Det er osgå derfor jeg flygtede fra reddit fordi det ser ud at infinity appen vil ikke værre en mulighed længere..

0
Benreply
feddit.dk

Er din telefon helt "degoogled"?
Lemmys PWA er også ret god, det er den jeg bruger indtil jerboa #373 er løst

0
ledsreply
feddit.dk

Ikke helt desvære, kører på lineage OS med google apps , har kun play store app enabled og den for lov til at køre i "work profile" samme med andre apps jeg ikke stoler på. de bliver fryset ned når ikke brugt.

Det virkede ret fint men nu nægter play store at downloade nye apps , den siger bare pending..

0
bobslaedereply
feddit.dk

Har du pihole på dit netværk? Har haft samme problem med apps der står til pending.

0

Had nu installeret Aurora Store , det virker!

2