Trods tandproblemer og ildelugtende betændelser går et stigende antal danskere ikke til tandlæge. Ekspert lufter idé om helt ny model
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE17875857/danskere-gaar-ikke-til-tandlaege-selv-om-de-burde-det-sker-nu-jaevnligt-at-en-patient-beder-om-at-faa-sin-tand-trukket-ud-i-stedet-for-at-faa-den-behandlet/Open linkView original on feddit.dk
KAN DET VÆRE FORDI DET ER PISSE DYRT
subscribe for mere utrolig indsigt
Og tandlægernes løsning er, at de selv skal have lov til at prissætte "standard behandlinger" som nu er fastsat af staten, fordi de taber penge med de satser som staten sætter (påstår de) og de derfor gør andre behandlinger ekstra dyre for at indhente tabet...for det er jo helt utænkeligt at de bare hæver prisen på standard behandlinger uden at sænke den på andre behandlinger, de lovede det jo!
Kommer du her, og påstår at kapitalisterne ikke prioriterer mine interesser over deres egne????? Ej nu har jeg da aldrig!
Jeg ved ikke hvem det er ved kapitalisternes interesseorganisationer der stadig mener at danskerne er for dumme til at se igennem deres bullshit, men jeg kan love dig for at danskerne nok skal bevise at de har ret til næste valg!
Edit. Bonus video
Godt ord igen 😂
Betalingsmur Kort referat:
Skal jeg være ærlig så er jeg træt af at høre på tandlæger pive. Tandlæger tjener virkeligt mange penge.
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13797022/cepos-sa-meget-tjener-man-i-forskellige-jobs?publisherId=90650&lang=da
Set i forhold til hvad deres funktion i samfundet reelt er værd, synes jeg det er fuldstændig tåbeligt de skal have den slags penge.
Oven i det er der mange private klinikker, lad os bare sige ejerne af dem ikke kører Fiat punto...
Jeg anerkender at op til en hvis grænse er tandpleje med til at hæve folkesundheden.
Kunne man tænke sig at man havde den basale tandpleje under det offentlige? Tandrens, fyldning, og lignende betalt af staten og så en grænse for hvornår det bærer præg af noget kosmetisk og koster.
Vi betaler alle for folk der bliver syge af dårlig livsstil og skateboards. Hvorfor skulle vi ikke kunne gøre det samme med tænder?
Det er fordi tandlæger kommer fra en anden tradition som smede og håndværk, mens læger kommer fra Universiteter. Den slags traditioner kan man ikke bare sådan lige lave om på i et snuptag. Det er trods alt kun et par hundrede år det drejer sig om.
/s
Der er virkelig mange følgesygdomme af dårlige tænder der bruges ressourcer på at behandle i det offentlige.
Se fx her: https://newsroom.au.dk/nyheder/vis/artikel/debat-daarlige-taender-er-en-alvorlig-sygdom/
"
For et par år siden viste en undersøgelse fra omsorgstandplejen i Københavns Kommune, at dårlig tandhygiejne hos ældre koster samfundet 20-25 millioner kroner alene i hospitalsindlæggelser, og at 100-200 ældre hvert år dør som følge af lungebetændelse, de pådrager sig på grund af mangelfuld tandbørstning.
"
Og
"
Et hullet tandsæt og dårlig vedligeholdelse af tænder har ikke blot kosmetisk og social betydning. Det er forbundet med risiko for alvorlige lidelser som kræft, hjertesygdom og diabetes, hvis man eksempelvis går rundt med kroniske betændelsestilstande i munden. Bakterier fra betændelse i tænder kan blive ført med blodet til hjertet, hvor de kan forårsage til betændelse i hjerteklapperne. For diabetikere kan det være livstruende at få paradentose, som de desuden er meget mere udsatte for end raske.
"
Aah, så de vil bare have lov til at stramme den finansielle skruetvinge på deres patienter, så de tager en dyrere behandling...jamen så fuck da jer 🖕
Den er bag en betalingsmur, hvilken ny model foreslår de?
De mit skriv nedenfor. De foreslår reelt ikke noget, vil have lov til selv at bestemme priser
der pives oftest fra venste side af når man taler om regulationer af hensyn til handelsbalancen og konkurrenceevne. men om ikke andet så burde det da kun bringe flere "kunder" tilbage fra behadlinger i udlandet at det blev rullet ind under den samlede sundhedssektor.
ikkerelateret anekdote. min tandlæge har en sekundær klinik som kun åbnes når kundegrundlaget i det område skal til tandrensning et par gange om året, de planlægger dem samlet så de kan åbne den adresse i et par uger. Den er vurderet til 3,5