Spyke

Replies

Comment on

[2025-04-04] Fri snak fredag

Jeg prøver at komme op på hesten igen, efter at have sagt op på et studiejob efter 6 arbejdsdage, hvor de ikke ville anerkende at jeg var studerende, og maks kunne arbejde 20 timer ved siden af studiet.

Derudover forventede de at jeg som tidligere murer, nu datamatiker studerende, og arbejdende som tekniker ned 3 dages erfaring kunne trække internet kabler på tværs af en lagerhal, igennem en produktionsbygning, og afsluttes i et AP i produktionen.

Har da fået lavet 4 ansøgninger so far

Comment on

[2023-07-21] Fri snak fredag

Så sidder man på færgen, på vej hjem fra krondiamantbryllup på bornholm, og sidste weekend i ferien, og tænker over.

Hvad er den rigtige kotyme når man lokker en opskrift ud af kokken på en restaurant? Fik nemlig efter rigelige mængder uddybende spørgsmål, lokket opskriften på en vegansk risotto bøf - himmelsk, hvis jeg selv skal sige det - ud af ham, og straks var min fætter forbi for liiige at se opskriften også. Må man dele den eller er det forbudt?

nyheder

Comment on

Mette Frederiksen i nyt angreb på svigtende arbejdsmoral i Danmark

Reply in thread

Synes selv det er svært at holde fast i arbejdsmoralrn, når at der hele tiden sker innovationer, som skal lette arbejdsbyrden og give arbejdstageren mere tid på hænderne... og alle de innovationer blot bliver brugt som invitatipner til at lægge endnu flere byrder på skuldrene af den individuelle.

Flere og flere går ned med stress, fordi at hjulene skal køre hurtigere og hurtigere, uden at se sig tilbage og kigge hvordan man kører, så for mig er det ikke mærkeligt at vi ser klimaforandringer, stres, faldende fødselstal og så videre. Maskinen kører ufortrødent videre, og så må vi hjælpe løbende hvis nogle får fingrene klemt i tandhjulene

Comment on

[2025-04-04] Fri snak fredag

Reply in thread

"Jamen er du ikke faglært murer? Er du ikke håndværker? Så kan du snildt også finde ud af at trække kabler... så svært er det ikke"

Og når man så kommer hjem til fruen, som er tidligere elektriker lærling, og forklarer omfanget af opgaven, taber hun kæben og siger, at det en 2 personers opgave, selv for erfarne elektriker svende 😅

Comment on

Resultater for Feddit.dk Brugerundersøgelse 2023

Reply in thread

Som kronisk lurker, så er en forklaring på fænomenet i mit tilfælde nok opdragelsen om, at hvis du ikke har noget klogt at sige, så lad være med at sige det.

Blandet med en generel daglig aktivitet der nedprioriterer foraer og sociale medier til noget mn bare lige bruger til at koble af, og søge igennem.

Her synes jeg faktisk det er rart at det er så småt her på multiverset, gør nemlig at det er knap så "tillokkende", fordi der er højst sandsynligt stadigvæk det samme som du scrollede igennem for en time siden. Reddit skulle man passe på at den der 5 minutters scrolling ikke blev til 30 minutters, 40 gange om dagen

Comment on

Alle elsker velfærdsstaten – ingen gider arbejde der

Reply in thread

Som en der efter gymnasiet tog en håndværksfaglig uddannelse, og har lagt en 10-15 år af mit liv på det, og nu skal til at skifte branche inden diverse skavanker bliver permanente.

Så har mig og fruen flere gange snakket om at alle burde komme ud og arbejde i velfærdsfagene, håndværksbranchen eller industrien... generelt i hvad der får hjulene til at dreje rundt, og så man satte ind på uddannelsesstøtten til folk i deres 30'ere til at videreuddanne sig, når de har faldet til ro i tilværelsen, fået ungdommens dumhed ud af kroppen, og fundet ud af hvad de vil. Istedet for den nuværende situation, hvor man klmper gennem folkeskolen, efterskole, gymnasiet, og så pludselig kastes ud på det dybe vand, og så må håbe at du finder den rette redningsflåde at kravle op på

Comment on

[2025-04-04] Fri snak fredag

Reply in thread

Det var det godt nok også, men er pisse ergerligt, for var vildt fedt arbejde... trak både internet og fiber, rodede med servere og alt muligt.

Duer bare ikke, når de ikke lærer en ordentligt op, eller lever op til, at de selv havde slået stillingen op på 16 timer, men kræver 30

Comment on

Anmodning om hjælp til 4. semester projekt

Reply in thread

Rigtig mange tak, er også selv ret hooked på det :)

Men har faktisk ikke tænkt over at arbejde videre på en eksisterende kodebase. Har primært set på det som, at vi starter fra bunden af og arbejder derfra, da det primære formål med projektet er, at skabe rammer for at afprøve den viden, vi skal tilegne os i løbet af semestret. Her er der allerede overvejelser om specialer som:

  • Backend arkitektur.
  • CI/CD Pipeline.
  • React til Frontend
  • IT-Sikkerhed

Men jeg ser også lidt ulempen i at fortsætte på en eksisterende kodebase, at der er en hel masse arkitektur og kode at sætte sig ind i, og potentielt i et sprog vi ikke har kendskab til (er på en .NET basseret uddannelse, så har primært arbejdet i c#)

Comment on

Alle elsker velfærdsstaten – ingen gider arbejde der

Reply in thread

Både det, men det giver også nogle basis færdigheder som alle burde have.

Jeg har arbejdet som murer i 9 snart 10 år, men derfor har jeg stadig en forståelse for hvad tømrere, malere, gartnere og entreprenører laver.

Ikke at jeg kan erstatte dem på en byggeplads, men jeg har nok forståelse til at jeg kan udføre mindre opgaver hjemme hos mig selv.

Jeg havde engang en nabo som havde boet i huset ved siden af os i over et år, før hun ringede til elektrikeren for at få sat loftslamper op i huset. Alle burde kunne installere en loftslampe, hænge et billede op, eller en hylde - men faktisk overraskende mange der ikke kan

Comment on

Eventuel youtube kanal

Reply in thread

Æhm... it verdenens pandang til bonderøven.

Hvordan renser du computeren, sparker liv i den, og eventuelt opgraderer den, så udtjente komponenter kan udskiftes med nye og bedre, og på den måde bygges ud efter egne behov.

Synes virkelig der er meget nyt IT der kyles ud, fordi det ikke har det nyeste grafikkort, eller den nyeste processor.

Min brors piger har netop fået flikket en gamercomputer sammen af container guf, hvilket mange ikke ved er en mulighed