Vänsterpartiets lösning på bostadsbristen
NABY – En ny nationell bostadspolitik för lägre hyror
Vad tycker ni? De klandrar marknaden för att ha misslyckats och sedan lägger de fram marknaden som lösning... Är det bara jag som inte riktigt greppar vad de håller på med? Staten behöver ta kontroll över hela kedjan, jag tog i min enfaldighet för givet att Vänsterpartiet också tyckte det.
Några tankar:
Jag är villig att hålla med här. Vi behöver inte innovation inom bostadspolitiken, vi behöver se till vad som funkat historiskt sett. I Sverige innebär det att man tittar till Miljonprogrammet, som var fruktansvärt lyckat på att uppnå sitt ändamål. Genom att nyttja standardiserade byggprocesser och stor skala kunde man nå extremt ekonomiskt effektivt byggande och ge för den tiden mycket moderna och bekväma bostäder som gemene man kunde mer än ha råd med - vi spenderade så lite som 1% av våra inkomster på bostadskostnader på den tiden. Glöm aldrig vad de bestulit oss på.
Känns som att V är lite konfunderade när de hoppas att markadens osynliga hand kommer lösa något. Hyresgästerna måste ha nåt jäkulst maktövertag för att hyror ska ner mer än vinst ska upp... typ spöstraff för varje outhyrd lägenhet kombinerat med utbyggnadskrav så uthyrare måste bygga nytt oavsett
Man måste väl börja nånstans och är väl bra argument ha när marknaden tom med det kommer att misslyckas. Jämför de små stegens politik som s och m håller på med när de helt monterar ner välfärden.
Ja sjukt konstig take från deras sida, jag trodde att de var för statskapitalism eller planekonomi?