Spyke
lemmy.dbzer0.com

Det er vel sådan set fint nok. Det der pisser mig af, og har været grunden til at jeg valgte at købe ting på f.eks. aliexpress er, at danske webshops ofte sælger præcist samme vare (med samme "kvalitet") formentlig købt samme sted, bare med en +600% markup. Det er fint de skal tjene lidt også, men det er ofte helt ublu priser de sætter som ikke er rimelige.

Det positive er vel, at jeg bare kommer til at forbruge mindre...at det går ud over mine hobbyer er selvfølgelig nedern.

10
feddit.dk

Det kan være din hobby skal være at lave en europæisk elektronikdimsebutik uden 600% markup :)

11
SorteKaninreply
feddit.dk

Jeg var i Imerco den anden dag. Kiggede på en slibesten hvor der stod noget alla "Produceret i Kina til præcise danske specifikationer". Det virkede godt nok latterligt. Jeg føler mig overbevist om at det var en billig hyldevare som måske lige var blevet piftet op med et logo af den danske distributør. Prisen var givetvis højere end den burde være.

6
Ymerreply
feddit.dk

Det virker måske lidt latterligt, men man skal ikke undervurdere at der trods alt er et dansk firma som (i større eller mindre grad) også står på mål for f.eks. arbejdsvilkår, indhold af giftig kemi etc.

Om det kan retfærdiggøre et markup på flere hundrede procent er nok mere tvivlsomt...

11
ExcessShivreply
lemmy.dbzer0.com

man skal ikke undervurdere at der trods alt er et dansk firma som (i større eller mindre grad) også står på mål for f.eks. arbejdsvilkår, indhold af giftig kemi etc.

Min erfaring med firmaer der benytter private labelling er, at de ikke aner en skid om produktionen eller forholdene, og faktisk er hamrende ligeglade. De vil bare have et stykke papir fra deres leverandør på, at de herre meget gør tingene ordentligt, trust me bro, så de kan benægte at de kendte til det og selvfølgelig ikke ville have brugt dem hvis de vidste det, hvis det kommer frem i lyset.

9

Det der kaldes "The Starmer Defence".

  • Jamen vi spurgte direkte om de gør tingene ordentligt, og det sagde de ja til. Vi kan jo ikke gardere os imod at de lyver for os.
3
feddit.dk

Tolden synes jeg er fint for at udjævne konkurrencen på markedet, men jeg er dødtræt af, at PostNord (og andre) nu har endnu en undskyldning for at fyre en 150+ DKK dummebøde efter forbrugeren fordi de skal fortolde 22 DKK. Vi var næsten blevet fri for det fupnummer takket være IOSS, men nu er vi snart tilbage hvor vi startede.

7
feddit.dk

Hvilken konkurrence? Ift transport eller elektronikproduktion?

4

Noget af det der driver det her er fransk utilfredshed med lavkvalitet modetøj fra blandt andet Temu.

De tager deres mode seriøst nede i Paris, og vil hellere have deres lossepladser fyldt af ordentligt kvalitetsmodetøj.

6
feddit.dk

Et umiddelbart godt tiltag mod ukritisk overforbrug af kinaskrammel.

6
MBechreply
feddit.dk

Ehh, det er det samme skrammel du kan købe i harald nyborg, bilka, computersalg mm. Forskellen er at skramlet fra kina koster 1/10 (indtil videre da) fordi alle mellemmændene er pillet ud af forsyningskæden.

5

Ikke sandt. Harald Nyborg, som er importør/distributør, er én virksomhed, der skal stå til ansvar for de varer, de sælger - varer, der skal være godkendte ift. gældende mærkning og regler.

Temu, derimod, har lettere ved at omgå reglerne, ved at de blot agerer formidler - juridisk set i samme kategori en SoMe platform. Derfor kan de ikke på samme måde stilles til ansvar, og de har ingen pligt til at tjekke varens sikkerhed før salg. Det er langt sværere for myndighederne, at stille "forhandlere" på Temu til ansvar.

Tænk dumpede 30 ud af 38 Temu-varer, og en stikprøve fra Sikkerhedsstyrelsen viste at ~9 ud af 10 varer var ulovlige eller farlige - PFAS, kvælningsfarligt legetøj, opladere der kan give stød, mv.

En del af prisforskellen er altså ikke en "effektivisering", men at Temu springer over de krav, europæiske butikker som Harald Nyborg betaler for at overholde (plus fritagelsen for told, som så forsvinder nu).

3

You reached the end

Ny told fra 1. juli: Sådan bliver dine pakker fra Temu og Shein dyrere | Spyke