Spyke
feddit.dk

Vi sorterer til tre skraldespande udendørs med i alt fem rum + farligt gods. Ikke svært. Fungerer fint.

Det er tilfredsstillende, at især madaffaldet sorteres for sig.

4
Klorofylreply
feddit.dk

Synes det irriterende er alle kategorierne inde i køkkenet

4
farsinucereply
feddit.dk

Jeg forstår, at det er en ting. Min oplevelse af sorteringen er bare som noget tilfredsstillende fremfor et irritationsmoment. Inde i huset har vi små rum under vasken til hver kategori - pånær metal og glas, som vi smider ud hver aften. Skraldet sorteres og bæres ud, som hvert rum trænger.

Det føles godt, ikke at kyle alt i samme spand, og at affaldet overdrages ordentligt til skraldemændene og genbrugsanlægget.

3

Jeg har bare én stor spand indenfor til plast, metal, glas, papir, pap og pant. Alt det som ikke er klamt kommer i samme spand.

Så sorterer jeg det først i de rigtige kategorier udenfor.

Under vasken har jeg så en lille til madrester og en alm. på lågen til restaffald.

2

Vi har mad, rest, plastik og pap/papir under køkkenvasken.

Metal, stort pap osv. smider vi direkte ud i skraldespandene udenfor. Glas samler vi sammen og kører på genbrugspladsen en gang hver 2. eller 3. uge.

Det fungerer ret fint.

1
feddit.dk

Jeg forstår ikke at man ikke kan lave eller købe et system som sorterer det meste ude på lossepladsen. Jeg kan jo se at de fleste i min forening ikke sorterer alligevel. Det må give bedre sortering og mindre bøvl. Samtidig er det sgu en vindersag rent politisk. Alle ville blive glade.

3

Nogle fraktioner skal der værre - tænk fx på hvordan madaffald ødelægger papir/pap. Men ja der kan være færre fraktione rved større investeringer i centralsortering - dog kommer det på bekostning af hvor meget og effektivt vi genanvender mange materialerfraktioner. Det begrænser også til hvad vi kan genanvende nogle fraktioner til. Så politisk en vindersag - men miljømæssigt problematisk hvis man følger misinformationen i fx 1spand.nu..

5
SorteKaninreply
feddit.dk

Det kan man måske nok også, men det kræver budget og planlægning og sådan.

Meget "billigere" og simplere at tvinge alle borgere til at lave det her arbejde i deres fritid, for så er det jo "gratis". Med det mener jeg, det ender ikke på kommunens budget, men vi skal da ikke tro at det gør det gratis for samfundet. Det er en masse spild af tid for alle mennesker. Måske endnu vigtigere, så er det meget dyre ekstra kvadratmeter til bolig man har brug for, og det er dyrt, især i København.

Et automatisk system ville nok også passe godt til en mere samlet affaldshåndtering, men så vidt jeg forstår er det jo hver kommune der beslutter sin egen affaldssortering, hvilket også er grunden til at man nogen steder skal sortere forskelligt fra andre steder. Det er mildest talt dumt og forvirrende, og er endnu et slags tidsspilde da hver kommune skal finde ud af en løsning i stedet for at vi får en samlet løsning på landsplan. Så for at indføre et automatisk system skulle du jo kæmpe i hvert enkel kommune for at opnå det. Det virker svært og bøvlet.

2

You reached the end

Hvor mange skraldespande er for mange, når vi skal sortere vores affald? [DF, V, LA I KBH foreslår at gå fra 7 til 4] | Spyke