Spyke
det_mentale_barometer·Det Mentale BarometerbyAutoMod

[2026-06-14] Hvordan går det og hvordan har din uge været?

Endnu en uge er gået og søndag er derfor en god dag hvor man kan reflektere over sit mentale helbred og dele sine tanker og på den måde afrunde den forgangne uge.

Hvordan har du haft det? Er der noget, der har fyldt meget, gjort dig glad, eller måske været udfordrende?

Del så meget eller så lidt, som du har lyst til.

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver søndag kl 06.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @[email protected] .

View original on feddit.dk
feddit.dk

For mig var det her ugen hvor søgemaskinerne på nettet for første gang svigtede fuldstændigt.

Jeg ledte efter aminosyreindholdet i diverse fødevarer, men fandt et bjerg af AI-generet sludder.

Og det er ikke fordi jeg er imod AI sådan principielt, uanset de store moralske, (geo)politiske og praktiske problemer med LLMerne, men når din model ikke kan komme til sagen, og skifter sine "faktuelle" oplysninger tre gange i en artikel, bør søgemaskinen begrave dit skidt aller-, allernederst i bunken.

...

Så nu overvejer jeg at bygge et kartotek, lidt ligesom wikipedia, men med weblinks opdelt efter emne og med en kort beskrivelse af hver site.

14
bobslaedereply
feddit.dk

Jubii! Det er en god ide.

Beklager vittigheden, især hvis den ikke slår igennem.
Det er en god ide med et kartotek.

Jeg oplever at jeg kun kan bruge ai resultaterne til noget hvis jeg selv er i stand til hurtigt at se om det er rigtig eller forkert. F.eks. til fejlsøgning i min computer. Men det er virkelig kun 50% der passer. Resten skal jeg selv stykke sammen, og så er det sværere at finde det rigtige.

7
jens_ereply
feddit.dk

Der var flere end Jubii, men ja, det er en gammel ide.

Det kunne også være det var på tide at genindføre hjemmesider.

Og at spørge sig selv: Hvad bør der ligge på min personlige startside? Eller vil jeg måske hellere have mit hjem på i et kollektiv?

4
bobslaedereply
feddit.dk

Små hjemmesider er så hyggelige. Uden nyhedsbrev popup, og tilmeldings popul osv. Bare små hjørner af nettet man har til sig selv.

Jeg kan godt lide at følge små blogs og linksamlinger som kommer med opdateringer om hvad de selv finder rundt omkring på nettet, og så kan man følge spindelvævet ud og finde andre små hyggelige sider.

4

Ja, ikke.

Men jeg tænkte nu mere tilbage helt til begyndelsen af webbet, i begyndelsen af 90erne, hvor en hjemmeside til at starte med var en side din organisation eller din isp havde lavet til at starte fra. Der var typisk en samling nyttige links, som over tid for isperne voksede til directories.

Og over tid opdagede organisationerne at der kom folk udefra ind på deres hjemmesider og lavede dem om til det kommercielle web vi kender i dag. Og over tid dukkede der små hyggelige, personlige hjemmesider op og de sider havde små hyggelige samlinger af links.

(Og så kom Google.)

Hvis de store søgemaskiner virkelig ikke vil virke for os så har vi noget at gå tilbage til.

5
SorteKaninreply
feddit.dk

kun kan bruge ai resultaterne til noget hvis jeg selv er i stand til hurtigt at se om det er rigtig eller forkert.

Lyder lidt som Gell-Mann amnesia effekten:

Briefly stated, the Gell-Mann Amnesia effect works as follows. You open the newspaper to an article on some subject you know well. In Murray's case, physics. In mine, show business. You read the article and see the journalist has absolutely no understanding of either the facts or the issues. Often, the article is so wrong it actually presents the story backward-reversing cause and effect. I call these the "wet streets cause rain" stories. Paper's full of them. In any case, you read with exasperation or amusement the multiple errors in a story-and then turn the page to national or international affairs, and read with renewed interest as if the rest of the newspaper was somehow more accurate about far-off Palestine than it was about the story you just read. You turn the page, and forget what you know.

For ting hvor du allerede er ekspert og kender svaret vil du tit opleve at AI (eller nyhederne, eller hvad end du ellers læser) tager fejl, men du kan ikke skelne for alle de andre ting du ikke kender så meget til.

3
feddit.dk

Det har på mange måder været en rigtig god uge, men også lidt hård.

Jeg fik lavet et hul ved tandlægen sidst på ugen, hvilket tilsyneladende førte til en mindre infektion, der hvor bedøvelsen blev sprøjtet ind, så det skal jeg lige snakke med dem om i morgen. Så har ikke haft tandpine men ondt I munden hele weekenden.

Og så synes jeg at jeg bliver ved med at få flere og flere opgaver på arbejdet, samtidig med at min chef begynder at falde ind i gamle dårlige vaner, så det er rigtig spændende hvad der kommer til at ske det næste stykke tid.

Tilgengæld har jeg fået læst en bog færdig, set en veninde jeg har savnet og haft en hygge dag med min mor. Og fået nye gardiner, som simpelthen gør mig så glad at se på!

6

Lyder virkelig dejligt, du fandt overskud til bog, veninde og hyggedag. 😊

3

For første gang i min pædagog karriere har vi nu stoppet tilgang for borgere, vi kan simpelthen ikke følge med. Der er ansat em håndfuld nye der starter i august, og indtil da er det bare at have tungen lige i munden og holde ud sommeren over med alt for mange opgaver ift. tid til dem.

Samtidig så rykker det med hjemløse indsatserne, to af de mennesker jeg forsøger st hjælpe har fået betalt bolig og dækket nogle udgifter. Det krævede ikke engang det vilde normale bureaukrati. Hvis vi bare gjorde sådan hver gang, kunne vi virkelig gøre en stor forskel hurtigere. Men det er selvfølgelig kun et etårig projekt (hjemløse strategien) som ikke bliver forlænget er jeg bange for.

3

You reached the end