[2026-05-01] Fri snak fredag
Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.
Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.
Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @[email protected] .
God weekend!
Lille status, blev far for tredje gang for nogle dage siden. Årh jeg er i himlen over ham. 💛 (intet religiøs vækkelse!) ✨ han er så mega lækker, også er de andre pludselig meget, meget store.🥲 Det er også hårdt, det var en forfærdelig fødsel som vi forventede, men heldigvis tog fødeafdelingen historikken seriøs, så alt gled virkelig professionelt på trods.
Jeg er godt træt, ramt af en frygtelig migræne, huset rodet lidt og jeg er bagud med alt 🤘
Nu er jeg pludselig blevet stor putteren her, den mellemste har været meget mor afhængig, men det kan han jo af (uforstående grunde for ham) af gode grunde ikke være på samme måde, da mor er optaget en del. Men det er simpelthen gået så godt, putning er flyvende for mig og ham, og vi har det helt vildt fedt sammen nu. ✨ så håber jeg bare han bliver lidt mere ude glad snart 😂
9000 % Tillykke ;)
Få noget velfortjent hvile (:
Stort tillykke! Virkelig fedt, at du også er kommet godt i gang med dit nye job som superputter!
Elbiler udgjorde 96 procent af salget til private i april: https://www.kristeligt-dagblad.dk/elbiler-udgjorde-96-procent-af-salget-til-private-i-april
Gad vide hvor længe den afgiftsfritagelse får lov at fortsætte
Den er under udfasning. Der er en tabel på denne side, hvor det kan ses hvordan.
https://bilmagasinet.dk/guides/afgifter-paa-elbil
Man kan så håbe at priserne falder tilsvarende over samme årrække. Brugt markedet er også ved at etablere sig, så det måske kan presse priserne på nye biler lidt ned.
Det er jo kun lige nu og her at det giver mening at give tilskud til at udskifte vognparken. Jeg håber det vil være normaliseret om nogle år, så afgiftersfritagelsen er unødvendig.
Priserne er ihvertfald nødt til at komme ned. Hvis en EV der i dag koster 350k stiger til 500k+, så vil mange ikke have råd, og så er vi tilbage på benzin. Jeg kan dog ikke lige huske hvornår det bliver forbudt at sælge nye benzinbiler, eller om man har droppet det igen?
Det er droppet i den forstand at benzin biler efter 2035 skal bruge co2 neutralt brændstof, ligesom man gør i Formel 1.
Lad os nu se om det kan lade sig gøre at lave i de mængder. Det virker tåbeligt i min optik.
Forbrændingsmotorer er forældet teknologi. Det er ekstremt ineffektivt at bruge strøm på at lave brændstof som så skal brændes af i en ineffektiv motor, når man lige så godt kan bruge strømmen direkte i motoren.
Jeg håber nu bare på at elbilerne når at få rækkevidde nok til at jeg ikke skal spilde mit liv på ladetid men kan nøjes med at spilde det i bilen.
Afgifterne bliver nødt til at komme, indtægterne fra ICE biler forsvinder jo (det er ikke småpenge!)
Når det kommer til elbiler er man nødt til at tænke helt anderledes en fossil. I stedet for at køre til en tankstation (hurtiglader), så lader du hjemme eller på arbejdspladsen - når bilen alligevel er parkeret. Ideelt bør ladetiden ikke have nogen påvirkning når du pendler, men kun når du skal på længere ture. Hvis det på nogen måde kan lade (tøhø) sig gøre at lade hjemme eller på arbejdet, så er ladetiden ved hurtigladning kun et problem når du skal køre længere end 250-300 km eller mere.
Jeg ville også gerne, udgifter til "brændstof" er jo stort set ingen ting.
Bedre rækkevidde ville være rart til lange ture, men jeg tror at udfordringerne med ladetid i det daglige bliver løst lidt af sig selv efterhånden som arbejdspladser og boligforeninger får sat standere op.
Man skal jo slet ikke bruge sin tid på at lade, hvis man altid kan lade der hvor man parkerer.
Vi er nogen der har et kørselsmønster og krav til bil, der bare ikke spiller med de elbiler der er i dag.
Kørte jeg ikke som jeg gjorde så havde jeg uden tvivl købt elbil, men lige nu har jeg ikke råd til de biler der kan.
Og det er noget pis, for vi er tvunget til ny bil (skal have barn)
Tillykke med barn.
Behovet for meget plads til barnevogn osv. varer heldigvis kun nogle få år.
Det er tough luck hvis du vil have en bil der kan det hele. Det kan give mening at have to biler af den årsag.
Uanset hvilken bil du end køber, så skal du ikke regne med at kunne få ret meget for den hvis du vil sælge den igen.
Altså, man har jo børnene hjemme i måske 20 år. Ok, ikke med barnevogn, men alligevel.
Hvad skal elbilen kunne for at være aktuel til jeres liv ?
Gratz med barnet
Have plads til 3 hunde, barnevogn, barnestol og grej. Trække trailer.
Gerne kunne køre 800 km på ét til to stop.
Pendler du rigtig langt eller hvordan?
Vi kører rigtig ofte til hytten i Sverige, det er 800 km. Normalt er det en tur med ét stop til en tissepause når en af os er trængende. Jeg har kørt den tur i en ID4, jeg var ved at blive sindsyg.
Ellers kører jeg rigtig meget efter min hobby, og der er ladning på destinationen nærmest aldrig mulig.
Jeg er hjemme 14 dage og ude 14 dage, konen har arbejdsbil, så den private er det nærmest kun mig der kører i. Vi runder ca 35 - 40k km i den årligt, så kan du selv forestille dig kørselsmønster.
Baby kommer selvfølgelig til at skabe flere stop og mindre kørsel i en periode. Så har svært ved at bedømme hvad vi skal gøre. Ikke mange leasing-aftaler der giver mening når man er oppe i de km.
Kunne jeg ikke bare fortsætte i min caddy van og så smide baby i hundeburet? - det ville være optimalt.
Staten må dog også få ret mange penge ind på moms på benz og diesel nu de er blevet så dyre.
Gad vide hvor længe den afgiftsfritagelse får lov at fortsætte
Hvalpespam
Hjælper til med at hænge solsejl op i hundegården
Udlever sin fase som toaster
Hønsespam Det endte med at hønen Ruby har lagt sig skruk! Rugeæg er lige blevet leveret, ca 21 dage, så skulle der være kyllinger!
Kunne ikke få fat i araucana eller bresse æg, så det blev cream legbar, silveruds blå og maran
Den slags spam måtte der gerne være meget mere af 😀
Det kan ikke være spam når det er godt - jeg tror det så hedder ham! 😀
Ej hvor er det skønt at følge !!
Pindsvinene burde snart vågne, men vi har ikke set noget til "vores" 4 pindsvin endnu.
Har andre set pindsvin?
Ingen 🙁 men har et par mosegrise jeg virkelig gerne ville bytte med hvis det er...
Mener konen har skrevet os op til at modtage pindsvin fra "pindsvinenes venner"
Vil tro vi har ret god biotop til det.
Fun fact: på svensk hedder de igelkott
Fire?! Jeg har pindsvin-envy.
Vi mistede to (formoder det var "vores") til bilerne i efteråret, de lå begge på vejen en dag, håber at se de sidste 3 her snart. Ingen endnu dog
Det kunne ellers være dejligt med en feriedag 😢
Fuck dig, Mette.
Altså, jeg arbejder et sted hvor de fleste har fri i dag. Det er så fordi det er 1. maj...
Så jeg nyder en lang
weekendugensende nu 🙂vikent?
Svensken siger "helg", hvor det ord kommer fra aner jeg ikke.
Men vi kan vel skabet et lign.
"Usende" eller "slue"
Hvad skal du lave i sluen?
Bor i England. Snupper sgu lige en gratis feriedag på mandag. Det er derfor det går af helvede til her i U.K. - den fandens himmelfartsdag!!
Ditto. Desværre er vejret idag (hvor vi er lænket til hamsterhjulet) supergodt, mens vejret på mandag bliver mås
Jeg har da taget fri 😂
Er du CEO?
Desværre ikke. Men havde en del overarbejde.
Er jeg i såfald CEO? Når jeg har fri mere eller mindre hver dag? 😂
Farcen om vores vaskemaskine fortsætter.
Jeg har ikke vasket tøj herhjemme i to uger nu. Vi har undervejs alle haft fnat og derfor enten skullet vaske alt vi ejer på 60 grader eller gemme det væk i en uge i en pose. Så vi er pressede, og det er både på rent tøj og på moralen.
I halvanden uge har jeg nu kommunikeret med Elgiganten, LG og en vaskemaskinereparatør, der har været herude og ikke kunnet finde noget problem med maskinen, på trods af at den slår relæet, hvis der er sat strøm til den. Jeg var helt fuldstændig overbevist om, at han tog fejl, og jeg var egentlig i gang med at oprette en ny garantisag hos LG. Jeg havde pillet vaskemaskinen fra strøm og tændt for dens sikringsgruppe igen, uden at noget slog fra, og jeg følte mig derfor totalt bekræftet i, at det var vaskemaskinen, der var problemet. Men så tændte jeg min ovn, og så slog hfi-relæet fra, og det ville først lade sig tænde igen, når vaskemaskinens sikringsgruppe var slukket. Det er vel at mærke ikke den sikringsgruppe, ovnen er på, og det er i øvrigt en gruppe, der lige nu så vidt jeg ved ikke laver noget som helst, for vaskemaskinen er pillet fra, og tørretumbleren laver af gode grunde ikke noget. Der sidder normalt også et køleskab, men det har vi været nødt til at sætte til et andet sted, fordi strømmen jo hele tiden forsvinder. Altså burde gruppen være totalt uden aktivitet. Så nu har jeg skaffet en elektriker, der forhåbentlig kan komme i næste uge engang og begynde at se på, hvorfor vores strøm åbenbart bare er helt gal.
Jeg bliver sgu træt. Det værste er ikke de penge, det kommer til at koste - selvom de også er trælse. Det værste er bøvlet. Jeg tager mig ikke nødvendigvis så let sammen til at få ordnet ting, og det føles som om, at de sidste to uger er al min tagen-sig-sammen blevet brugt på den vaskemaskine. Og så er det ikke engang den, der er i stykker.
Konklusionen er at det ikke er et apperart der fejler, men en fejl i den faste installation ?
Din ovn og vaskemaskine deler måske 0 leder.
Har du nogen udendørs stik der sidder udsat eller måske mangler beskyttelseskapper?
Er der et udtag et sted der kan få fugt eller damp ?
Hvorfor trækker du ikke en forlængerledning til vaskemaskinen ?
Det er gode spørgsmål :) spørgsmål jeg ikke selv ville starte med at stille. Jeg HAR udendørs stik - ish. Jeg har stik i garagen, som ikke har klapper. Udtag der kan få fugt eller damp - det ved jeg ikke, men det kan jeg jo da tænke over! Mht. forlængerledning har jeg tænkt over det, men vaskemaskinen har ikke stik men ledninger der er sat i samlemuffer i sådan en hvid kasse bag den. Jeg kunne godt sætte et midlertidigt stik på, men så gik jeg i stå da jeg skulle tænke over, om jeg blev nødt til at sørge for, at der var jord med. Jeg skal lige vurdere, om det er en midlertidig løsning, jeg skal eftersætte, hvis nu vi håber, en elektriker kan fikse det ordentligt om nogle få dage. Vi får nemlig faktisk gæster i morgen, og jeg burde bruge min tid på at gøre klar på det i stedet for at køre i Jem & Fix i tide og utide.
Du kan evt også bare samle med muffer i en membrandåse. Og ja jord er slf en god ide :) specielt når maskinen potentielt har udvidet tvivlsom adfærd.
Men ja det letteste er nok bare at smide et stik på den.
Du behøver ikke tage i jem&fix - du kan bare låne et stik fra en anden ledning.
Så får du også testet om maskinen reelt er dum.
Alle har vel en rodekasse med fatninger til lamper, kabelklips, ledninger der er for korte til at gøre gavn, samt alt for mange løse stikpropper, ikke? Ik?
Hvis man har for mange løse stikpropper i sin rodekasse er man klar til at avancere til næste niveau: to rodekasser, hvoraf én er dedikeret til stikpropper!
Er den dedikeret til stikpropper er det vel ikke rigtigt en rodekasse?
Det kan du selvfølgelig have ret i!
Nu er vi for nyligt flyttet, og den store rodekasse med el-dimser var faktisk markeret "Diverse el-dimser", og sammenlignet med de kasser der kun var markeret med mit navn var den virkelig ikke rodet...
Du er ikke alene, bare rolig
Min ledningekasse har mest IT-relaterede ting. Scart-kabler og gamle usb-ledninger og den slags. Strømstik køber jeg mere til en bestemt lejlighed. Så skal det være fordi jeg har haft planer om at samle noget engang, og så har jeg glemt alt om det, og så er det ikke endt i en kasse men ligger i stedet "klar til at blive brugt" et sted, jeg ikke har kigget i halvandet år.
Jeg har også det problem, at da vi flyttede i hus, fik jeg et værksted, og jeg har aldrig fået lavet et ordentlig system for, hvor noget er derude. Jeg ville ELSKE en masse små skuffer, hvor hver ting kunne have sin plads, og så kunne der komme en lille label på skuffen og sådan. I praksis er det et rum hvor der er mulighed for at finde hvad som helst over alt. Sådan noget hvor man TROR, man engang har købt en dims, så man kan jo gå ud i værkstedet og se, om det ligger på bordet under tre lag af andre ting.
Jeg fik ikke tid til at gøre noget ved det over weekenden (den ældste havde fødselsdag, og vi havde huset fyldt med gæster), og da jeg havde en elektriker på besøg til at kigge på det i formiddags viste det sig, at han heldigvis kunne lave en midlertidig løsning med et stik og en forlængerledning på cirka tre minutter, og så er jeg egentlig ok tilfreds med ikke at have brugt et par timer på at rode rundt med at køre efter dimser og sætte det hele sammen :)
Det viste sig i øvrigt, at vi havde en samling et sted mellem vaskemaskinen og eltavlen, der var brændt sammen, så vaskemaskinen var uskyldig!
A Stray SpaceX Rocket Will Smash Into the Moon at Mach 7 in August, Analyst Says: https://gizmodo.com/a-stray-spacex-rocket-will-smash-into-the-moon-at-mach-7-in-august-analyst-says-2000752619
Det giver vist nye huller i osten.
Hvad dælen gik der galt der? Altid noget den tager månen og ikke rammer en eller anden by på jorden
Og den er forhåbentligt ikke stor nok til at det kan blive starten af Neal Stephenson's Seveneves.
Og så begyndte menneskeheden at smide skrald på månen, hva'?
Ja det giver lidt Jules Vernes energi:
Der er desværre allerede skrald på månen:
Er mach angivelse ikke i forhold til det medie man bevæger sig i?
Vakuum gør det vel lidt svært at angive en mach hastighed...
Jeg ville hellere angive hastigheden i R!
Rema har rabarber lige nu, så det betyder selvfølgelig at jeg har købt mig et bundt, som om en times tid bliver til rabarbercrumble. Det er en fantastisk dessert!
Rabarber er noget af det bedste jeg ved.
Ej, jeg fik også lige prøvet nye kartofler og asparges 💛 ganske fornuftigt, men dyrt 😅
Den bette pige har 39.7C i feber og der er 22 grader udenfor. Hals, næse, øre, ris, mave ser ellers helt normal ud. Så vi venter på at immunforsvaret vinder over hvad pokker hun slåsser med.
Hvor sidder ris på et barn?
Er jeg gået glip af noget til fødselsforberedelse/biologi?
Afhængig af barnet alder: alle steder. Specielt hvis i spiser de lidt klistrede jasmin ris ;)
😄
Lol. Aner ikke hvad jeg mente.
Måske "iris", altså øjet ser normalt ud?
Måske du tænkte på aftensmad?
God bedring med bettemusen
Masser af vand og is! Også en masse kærlighed. Håber hun snart får det bedre.
Jeg er på arbejde som personlig hjælper idag, og det meste af dagen bliver brugt på at fiske! Det er en perfekt dag at være på arbejde på trods af 1 maj eller bededag! Ingen fisk endnu dog. Eller rettere sagt så kun en men den var for lille til at tage med
https://youtube.com/shorts/iHVHtwkShZ4?is=RmyKULy_DetUAPYS