Spyke
spoergsmaal_og_svar·Spørgsmål og SvarbySommerhaven

E-reader køb/tips?

Godt folk! Hilfe!

Alt det arbejde omkring haven, huset og høns mm. Kræver, at jeg også slapper af en gang i mellem.

Jeg er blevet et år ældre (nævner ingen tal, men 40 er tættere på efterhånden), og konen vil gerne forære mig et stykke digitalt produkt, der kan bruges til læsning. Altså en e-reader, som jeg kan have med på vandring, i haven, under putning, gerne brugt, for bæredygtighedens skyld.

Ide-kravliste:

  • Skal kunne håndtere e-reolen.
  • Skal være robust nok til at overleve en tur i rygsækken eller en lur i græsset.
  • Gerne en skærm, der ikke gør mine øjne trætte efter to kapitler.
  • Bonuspoint, hvis den kan håndtere tegneserier, men det er ikke et must.

Hvad jeg har fundet brugt indtil nu:

  • Kobo Libra h2o
  • Onyx Boox (ikke yderlig udspecificering)

Spørgsmål til jer:

  • Hvad har I af erfaringer med de forskellige mærker?
  • Er der nogen, I fraråder på det kraftigste?
  • Skal jeg gå efter e-ink, eller kan en tablet med mat skærm gøre det?
  • Er der nogen, der har prøvet at købe brugt – hvad skal man være opmærksom på?
  • Er det noget i bruger overhovedet, eller bare en fancy tech ide?

Tak på forhånd ✨

View original on feddit.dk

Jeg har en boox leaf 2, den er formidabel og reelt åben uden man skal lave workarounds som man eller skal med kobo's modeller. Har kun prøvet meget lidt tegneserier da det ikke rigtig er et medie jeg læser, men det fungerer umiddelbart fint. Min kan ikke vise farver, tegneserier der er i farver ser ikke skide godt ud, men originalt sort/hvid eller gråtone ser godt ud.

Jeg passer ikke godt på min, den ligger bare løst i tasken uden cover, og den har ikke en skramme. Har haft den i omkring 3 år tror jeg (kan ikke lige huske hvornår jeg købte den)

Jeg vil absolut anbefale e-ink hvis du skal læse på den, det er 1:1 lige så afslappendefor øjnene som papirbøger for mig men med den fordel at man har baggrundslys. Min kan styre både farven og styrken i lyset (endda nemt mens man læse), hvilket er virkelig fedt.

Ifht. batterilevetid, så holder min gerne omkring 2 uger med omkring 1.5-2 timers læsning dagligt med baggrundslys tændt på 20-50% styrke.

Edit: nå ja, så er det vidst også den eneste e-bogslæser der er kan bruge ereolens app fordi det i princippet bare er en android tablet med e-ink skærm. Det er virkelig fedt og den primære grund til jeg købte min.

6

Ja, jeg kan forstå e-ink er valget ift skærm. Dertil så om jeg går med googleOS vejen eller noget Open Source.

Tak

2
Nis
feddit.dk

Fra ereolen: "eReolen og eReolen GOs apps er ikke bygget til at understøtte e-bogslæsere, og e-bogsfiler fra vores apps kan ikke downloades til og læses på dedikerede e-bogslæsere."

Jeg er glad for min Kobo Libre 2. Men håndtere selv at putte bæger på den.

4

Har før haft en Kindle, bruge nu en Onyx Boox og er helt tilfreds med den. Uploader mine bøger via USB, og alt virker fint

3
feddit.dk

Jeg ved ikke om den lever op til dit krav (jeg tænker umiddelbart nej, e-reolen kræver vidst en android-baseret enhed?), men jeg er meget godt tilfreds med min Pocketbook Era Color. Jeg har primært bare købt ebøger uden DRM eller læser ting der er fan oversat. At låne bøger kræver vidst at man først henter dem på en PC, fjerner DRM og så overfører til enheden.

Jeg var en del i vildredde da jeg kiggede på hvilken jeg skulle købe, da der er en del at vælge imellem (heldigvis). Jeg endte med Pocketbook da det er et firma baseret i europa og IKKE bruger android som styresystem.

Jeg har cover på min og behandler den pænt, som jeg gør med alt hvad jeg ejer, så holdbarhed kan jeg ikke sige så meget om. Jeg har læst en smule manga på den, og det klarer den også super fint.

Jeg købte den som brugt på Tradera, men den var helt ny, stadig pakket ind i plastik. Derfor jeg har color modellen, det var til en super god pris. Ellers havde jeg nøjes med den almindelig udgave uden farve.

Jeg ville helt sikkert anbefale e-ink. Det er virkelig rart at læse på i forhold til en tablet. Hvis enheden du ender med understøtter det, vil jeg også anbefale at kigge på app'en KOReader, som er en alternativ app til at læse bøgerne med. Den kan en del flere ting end den indbyggede på Pocketbook. Findes også til android og andre.

2

Kiggede Tradera, og der er virkelig mange. Lyder som et større arbejde, at låne bøger når det ikke er android baseret. :) Tak for ideerne, det kigger jeg videre på, hvis jeg ender med en

3
feddit.dk

Den her er måske interessant? Men jeg har bare hørt om den, kender ikke meget til den. Og det er vist stadig bare preorder.

Skal jeg gå efter e-ink, eller kan en tablet med mat skærm gøre det?

Hvis du spørger mig afhænger det af nogle forskellige ting:

  1. Hvor vigtig er farve og billedkvalitet frem for læsekvalitet for dig? Hvis du vil læse og mest se sort-hvid, så e-ink. Ellers normal pixel-skærm.
  2. Hvor meget betyder det for dig at kunne læse i sollys eller andre steder hvor pixelskærme er upraktiske? Hvis det betyder meget, så e-ink, ellers pixel-skærm.
  3. Hvor vigtig er batterilevetid? En e-ink reader kan tit holde strøm i nærmest flere dage, måske ugevis afhængig af hvor meget du læser selvfølgelig. En tablet skal lades langt oftere, men det kan være det ikke gør noget for dig.
  4. Er det vigtigt at det er en mere alsidig enhed eller skal du kun bruge den til at læse? En tablet vil naturligvis kunne en masse ting, ligesom en telefon eller en computer. E-ink readers er noget mere begrænsede med software og er primært bare til læsning. Det kan dog være en fordel også, hvis man nemt distraheres og hellere vil have en dedikeret enhed til at fokusere på læsning.

Svarene på ovenstående er kun noget du kan bestemme, og så ved du om du skal have en normal tablet eller en e-ink reader.

Jeg har selv brugt en gammel kindle engang og det fungerede fint. Det var rigtig praktisk i sengen for man kunne lægge på siden og læse og sætte lyset rigtig rigtig lavt :)

1

Virkelig spændende, e-inl er vidst valget hæhæ.

Så er det ned til valget af styresystem, det er spændene med noget ren Open Source.

2

You reached the end