Spyke
det_mentale_barometer·Det Mentale BarometerbyAutoMod

[2026-02-22] Hvordan går det og hvordan har din uge været?

Endnu en uge er gået og søndag er derfor en god dag hvor man kan reflektere over sit mentale helbred og dele sine tanker og på den måde afrunde den forgangne uge.

Hvordan har du haft det? Er der noget, der har fyldt meget, gjort dig glad, eller måske været udfordrende?

Del så meget eller så lidt, som du har lyst til.

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver søndag kl 06.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @[email protected] .

View original on feddit.dk

Er godt nok også ved at være klar. Er ofte udenfor fire til seks timer om dagen på arbejde, og mit hus ligger langt ude på landet flere km fra gadelys. Så vinteren mærkes virkelig. Til gengæld er følelsen af blomstrende forårseufori også tilsvarende større, hvilket nærmest gør det det hele værd :)

6
feddit.dk

Jeg sad i går med et glas 12 års Macallan og bestilte nyt cykeltøj. Så glæder jeg mig bare til at det kommer, så jeg igen kan komme ud og køre cykelstierne tynde!

6
feddit.dk

Der røg muligvis også en ny cykelcomputer i kurven, så ja, det blev muligvis en smådyr aften. Men hvis det hjælper mig til at komme ud på cyklen og faktisk få rørt mig, så er det gode penge givet ud. Og nu har jeg lige startet i første job efter studiet, så jeg har omkring 15.000 kr efter de faste udgifter er betalt hver måned. Jeg har snildt råd til at forkæle mig selv lidt en gang i mellem!

6
feddit.dk

Har arbejdet hele ugen og weekenden med for at nå endnu en umulig deadline, men det føles faktisk meget rart at være i gang igen.

Sneen er smeltet og vintergækkerne blomstrer stædigt i mosset.

Bone Tomahawk er lige så fed som jeg huskede den. Velskrevede og elskværdige figurer, som man bliver ret så øm om. Brutaliteten er overraskende kortvarig sammenlignet med hvordan jeg huskede den.

Vi så Ladyhawke i dag og jeg flæbede som en tøs fordi den stadig er lige så fed som jeg huskede den og jeg elsker bare kærlighedshistorien mellem Navarre og Isabeau. Soundtracket er også stadig fedt. Kæreste havde ikke set den før og var meget begejstret over den.

Jeg tror vi skal se Time Bandits til aftensmaden. Den har kæreste nemlig heller ikke set og jeg har bare glædet mig så meget til at se hans reaktion på den.

Tror jeg må lede efter endnu flere 80er og 90 eventyrfilm. Det er en uddød genre i dag og jeg hungrer helt vildt efter at se disse små beskedne eventyr-fortællinger som ikke er en ringenes herre klon, men uden skyggen af sjæl og charme. Bare små eventyr med simple historier, der føles magiske og handler om noget universelt i stedet for altid at være allegorisk for nutidens politiske klima. Trænger bare til noget eskapisme.

5
SorteKaninreply
feddit.dk

Hvis du ikke allerede har set dem, så prøv Willow og Stardust

3

Den er også hyggelig. Har også overvejet Labyrinth (1986) og Legend (1985). Mener at Legend var Tom Cruise's første film eller sådan noget.

3

De er på listen over film vi skal have fat i. Stardust især, er en af min kærestes yndlingsfilm. ❤️

3
feddit.dk

Jeg har haft en dårlig uge, jeg er irriteret og deprimeret over udsigten til en verden hvor såkaldt AI bare ukritisk implementeres alle steder og vidensarbejde foragtes i en sådan grad som det åbenbart gør. Hvor halvdelen af de studerende ukritisk bruger det som en form for orakel, og hvor man er åbentlyst ligeglad med de økonomiske, kognitive, og miljømæssige implikationer.

Hvis AI er en boble, så fint nok. Det går over. Men hvis det ikke er, så er det katastrofalt for hele vores samfundsmodel og for vores arbejdsmarked - millioner af mennesker vil miste deres arbejde, og hvilken uddannelse skal jeg råde mine børn til at tage?

Jeg bliver dagligt irriteret af folk der begejstres over at gøre sig selv og deres kolleger overflødige ved hjælp af værktøjer bygget på stjålet data, mens de gladeligt betaler tusindvis af kroner der i sidste ende bare ender i lommen på amerikanske tech-baroner. De har stjålet alt vores intellektuelle arbejde og bruger det nu til at afskedige os - og folk synes åbenbart det er fedt??

Det er bizart at føle sig som den eneste der ser det som et problem, og at blive mødt med 'du er bare bange for at blive fyret' når man italesætter de større perspektiver. Tænk dog lige lidt videre end jeres egen næsetip og se det i et større perspektiv.

Så kan man sige, jeg kan jo skifte job til noget udenfor tech og så forsøge at ignorere det. Men hvilke jobs kan man lave som akademiker hvor man ikke bliver tvunget til at medvirke til sin egen undergang eller smider penge i lommerne på dem, der arbejder for at ødelægge vores demokrati og vores samfundsmodel?

3

Hvis AI er en boble, så fint nok. Det går over. Men hvis det ikke er, så er det katastrofalt for hele vores samfundsmodel og for vores arbejdsmarked - millioner af mennesker vil miste deres arbejde, og hvilken uddannelse skal jeg råde mine børn til at tage?

Det ene udelukker desværre ikke det andet. Det kan være en boble og samtidig være katastrofalt for hele vores samfundsmodel.

Men hvilke jobs kan man lave som akademiker hvor man ikke bliver tvunget til at medvirke til sin egen undergang eller smider penge i lommerne på dem, der arbejder for at ødelægge vores demokrati og vores samfundsmodel?

Det er nu nok accelereret de sidste par år, men har det næsten ikke altid været sådan? Man må tage de jobs man kan få, uanset hvilke moralske skrupler ens chef har, og arbejdsgivere har altid været interesseret i at prøve at udskifte dyre arbejdere med automatisering.

Det er måske ikke super opmuntrende... men det er måske bare for at sige at verden i sidste ende ikke er fundamentalt anderledes på det punkt.

2

You reached the end

[2026-02-22] Hvordan går det og hvordan har din uge været? | Spyke