Spyke
finans·Finansbyfarsinuce

Hvilke europæiske papirer investerer I i?

Jeg har solgt mine ETF'er med amerikanske virksomheder i. Jeg søger nu andre ETF'er og (passivt forvaltede) indeksfonde. Førhen frasorterede jeg virksomheder i våbenindustrien, men jeg er kommet på andre tanker ift. vores europæiske forsvar.

Hvilke europæiske værdipapirer investerer I i?

View original on feddit.dk
feddit.dk

Jeg solgte Rheinmetall i 700 euro for et par måneder siden. Jeg skulle bruge pengene på udbetaling på lejlighed... 😥😥

9
Trallereply
feddit.dk

Av

Jeg investerede i Green Hydrogen Systems for år tilbage. Den gang jeg troede der ville komme et markede for brint. Heldigvis ikke ret meget

5

Ha! Jeg har også en smule i Green Hydrogen, af samme grund som dig. Jeg er overordentlig glad for, at jeg investerede stort.

5
feddit.dk

Overvejer europæisk industri via esin:xetr Tænker der må være potentiale med hul på gælds-loftet i Tyskland. Ellers eunk:xetr Begge er på Skats positivliste.

Ovenstående er selvfølgelig på baggrund af røv og nøgler og er ikke anbefalinger. Er ikke finansmand.

7
feddit.dk

Indtil videre har jeg investeret hvad jeg havde i Alphabet i IONOS i stedet. Jeg aner ikke noget, men har bildt mig selv ind at alle vil have Europæiske servere lige om lidt.

6

IONOS? Tilbyder de samme services som Hetzner (🇩🇪) og OVH (🇫🇷)?

2
feddit.dk

Jeg solgte alle mine ETF'er (mange tech, USA, etc.) og har fordelt det på danske medicinalvirksomheder (Novo, ALK, Ambu, ...) og europæiske forsvarsaktier (Saab, Rheinmetall, BAE, Hensoldt, Kongsberg, ...).

Jeg har ikke længere ETF'er, da gebyrerne er for høje. Jeg finder bare inspiration igennem ETF'erne og køber aktierne selv.

6

og europæiske forsvarsaktier (Saab, Rheinmetall, BAE, Hensoldt, Kongsberg, …).

Tak for disse.

2
feddit.dk

Rheinmetal. Jeg var heldig i sommer og mente at læse skriften på væggen. Er oppe 192 % i dag. Nu ærgrer jeg mig bare over, jeg ikke købte mere.

6

Har lige solgt alt for at lægge ud til bolig så lige nu ingen 🙃, men skal forhåbentlig starte igen på et tidspunkt, så også meget interesseret i hvad andre folk siger!

5

Mest svenska aktier. Just nu har jag en hel del intrum (f.d intrum justitia) - de genomgår en pågående rekapitaliseringsprocess just nu som förväntas klubbas igenom i mitten av april.

5
feddit.dk

Tak for alle inputs'ne.

Jeg har samlet en liste over de ETF'er og indeks, jeg pt selv har inverestet i:

Nogle på listen ligner hinanden. De er fordelt mellem hhv. månedsopsparing, aktiesparekonto og et erhvervsdepot, og ikke alle værdipapirerne kunne handles på hver depottype og vice versa.

Forhenværende, solgte ETF'er (med US virksomheder):

Ansvarsfraskrivelse: Jeg er ikke ekspert.

4
Sort_bananreply
feddit.dk

Kan du anbefale nogle europæiske indexfonde udover Bæredygtige Europa KL?

4
farsinucereply
feddit.dk

Har desværre ikke sat mig ind i andre.

Men hvis du har en profil på Nordnet, så kan du bruge deres screener/filter til at søge med: https://www.nordnet.dk/investeringsforeninger/liste?sortField=fund_raw_sfdr&sortOrder=descending

Indtil nu, er jeg altid gået konsekvent efter fonde med minimum "artikel 8" i bæredygtighed - og helst "artikel 9". Engang blev såkaldt-bæredygtige værdipapirer navngivet som "ESG", men det har vidst mest vist sig at være greenwashing. "Artikel 9" er den relativt mest strikse bæredygtighedsmærkning på aktiemarkedet, mig bekendt.

Og så er Europa-udvalget lidt begrænset (sparindex eller obligationer):

Såh, det kommer vel an på, hvad der er vigtigt for dig. Hvis artikelnumre er irrelevant, så er mulighederne flere.

2
feddit.dk

Hvis 'mig selv' tæller som en europæisk aktie, så kan jeg også være med.

Med det mener jeg, at ved afbetaling af resterende studiegæld, er der da en garanteret rentegevinst på 4%. Eller, 4-ish% i renter som jeg ikke længere skal betale. Og penge sparet, er jo penge tjent.

0
farsinucereply
feddit.dk

Ja, du får aldrig så relativt fordelagtigt et lån igen, som et SU/Slut-lån 😛

3

Looool. Rentesatsen ser helt åndsvag ud, hvis man ser udviklingen. Den var nede i 0,5-ish husker jeg, i 2020. Så et det klart man tænker at det er et fint lån.

Skidt pyt

2

You reached the end

Hvilke europæiske papirer investerer I i? | Spyke