Spyke
lemmy.world

Jag använder audiable och gillar det. Har inte testat någon annan dock. Min flickvän använder storytell och tycker lika bra om det. Ta bara en tror jag, spelar nog inte jättestor roll vilken du kör

6
Slasktrattreply
lemmy.world

Jag provade audiable men avbröt ganska snabbt när man bara fick en gratis bok i månaden. Är det likadant fortfarande?

5

Japp, förutsatt att du inte har det dyrare abonnemanget.

3

Audible är väl Amazon? De är ju inte kända för att vara särskilt humana mot sina lagerarbetare

2
lemmy.world

Jag använde Storytel. Jag tyckte det funkade bra och hade ett bra urval böcker.

Sen har jag inte provat andra så jag kan inte uttala mig dom

5
Andreasreply
feddit.dk

Din kommentar fick mig att kolla upp deras priser (jag har studentrabatten och är inte så noga med hur mycket det kostar normalt). De nergraderade 179kr-abonnemanget från obegränsat till 100 timmar i månaden och nu kostar det obegransäde 229kr. Är det bara jag som inte förstår hur ljudböcker kan kosta mer än Netflix?

7

Är det bara jag som inte förstår hur ljudböcker kan kosta mer än Netflix?

Jag skulle gissa att det handlar om volymer. För att få ett attraktivt utbud behövs stor volym av olika böcker, vilket medför licenser man behöver betala för. Har man sedan en inte lika stor volym användare, så behöver priset per användare vara högre. Så har man ett sämre förhållande mellan volym licenser man behöver betala för och volym användare som ger intäkter i form av abbonnemang etc då behöver abbonnemangskostnaden bli högre.

7
Slasktrattreply
lemmy.world

Vad i helvete. Har inte haft det på länge så priserna har jag inte koll på. Men om det är så nu så är det ju inget att rekommendera. Jag tror att det kostade 100 när jag skaffade det och jag vill minnas att jag avbröt för att jag gick över mer på poddar och att det blev en onödig kostnad. Hade säkert ökat i pris redan då

3

Studentpriset ligger på 89,50 för obegränsade timmar vilket jag tycker är rimligt men jag tvivlar också på att fortsätta abonnemanget när det löper ut. Det är dock mycket hälsosammare med läsning istället för spel eller TV på fritiden och ännu dyrare att köpa fysiska böcker. Kanske är det marknaden som vill avskräcka folk från att läsa och tänka för mycket.

(Vet inte hur stort bibliotekens utbud är)

3
lemmy.world

Bibliotekets egna, Biblio! Alla böcker finns inte men de allra flesta som jag sökt på. Både e-böcker med text samt ljudböcker finns att låna digitalt, helt gratis.

4

Helt okej och en ricktigt bra start för att se om man tycker om ljudböker och att det funkar för en.

1

Jag hade nog ändå gillat det. Poddar finns ju där, så varför inte böcker.

3

Som utlandssvensk kan jag säga att Nextory funkar finfint om man vill höra svenska böcker... och en del finns ju på spotify (astrid lindgren tex, helmysigt) som iofs suger som ljudboksplattform.

2
lemmy.world

Jag kör Nextory, i kombination med audiobook-dl och Audiobookshelf som delar ut böckerna som RSS flöden så jag kan lyssna i valfri podspelare utan att bli inlåst i någon skitapp.

2

Har hissat svart flagg när det gäller ljudböcker. Böcker jag gillar köper jag om det erbjuds vettiga format.

2

En som är bra om man har tillgång (om du tex är dyslexiker) är legimus. Det är sveriges Biblioteks applikation för talböker. Det finns mycket där.

2

Många svenska bibliotek är anslutna till en tjänst (Libby/Overdrive) där man - när man ha riggat sig med sitt bibliotekskort - kan låna både ljudböcker och e-böcker. Det är en superb tjänst som rekommenderas varmt.

2

You reached the end

Vilken tjänst är bäst för ljudböcker? | Spyke