Spyke
suomi·Suomibysham1

Instagramille, Whatsappille ja X:lle on tarjolla paljon vaihtoehtoja – listasimme kiinnostavimmat [Mastodon mainittu]

Kerrankin YLE mainitsi muutakin kuin pelkän BlueSky'n. Tietysti siitä oli vain kappaleellinen tekstiä, mutta verrattuna yleiseen, tämä on jo oikein hyvä!

Ja no, onhan BlueSky Twitteriä parempi, siihen kun kuitenkin saa siltauksen Mastodonin välille.

Instagramille, Whatsappille ja X:lle on tarjolla paljon vaihtoehtoja – listasimme kiinnostavimmat [Mastodon mainittu]https://yle.fi/a/74-20140346Open linkView original on sopuli.xyz

Friendica on siten erityinen somealusta, että sen kautta voi lähettää päivityksiä ja viestejä myös muille somealustoille, kuten X:ään, Instagramiin ja Facebookiin. Yhteydenpidosta tuttaviin muilla somealustoilla ei siten pidä luopua, vaikka itse lopettaisikin näiden palveluiden käytön.

Tässä on aika räikeä asiavirhe, Friendicahan kuuluu fediversumiin joten se voi toimia yhdessä muiden fediversumin alustojen kanssa.

5
sham1reply
sopuli.xyz

Vois varmaan lähettää YLE:lle juttuoikaisun tästä. Tämä on kuitenkin aika oleellinen juttu, että jos tuon saa väärin niin se on aika huono.

3

Ehdinkin kommentoida juttua Ylen puolella, mutta oikaisupyyntö olisi varmasti tehokkaampi vaihtoehto.

4
sopuli.xyz

Pixelfedi oli kans mainittu! En oo tosin ite ikinä instagramiakaa käyttäny, mut pixelfedi kuuluu olevan ihan onnistunut versio.

Signalista tossa puhuessa, mää oon edelleen niitä muumoita jotka toivois et XMPP:n päälle rakennettais joku nykyaikane pikaviestinsysteemi, mut siinä hommassa ei oikein raha liiku siihen malliin et tulis järjestelmällistä toteuttajaa ja noi nykyiset on vähän aneemisia.

3
sopuli.xyz

XMPP:n sijasta samankaltainen protokolla Matrix on ottanut viime aikoina jalansijaa. Saksan hallituksen sisällä taidettiin ottaa käyttöön samoin kuin Ubuntun kehittäjien keskuudessa.

5
ananasreply
sopuli.xyz

Oon Matrixiserveriä pyörittänyt nelisen vuotta ja Saksassa käytetään joo. Oon vaan aika vakaasti sitä mieltä että XMPP on vaan kaikin puolin (paitsi kerätyltä rahotukselta) parempi vaihtoehto ku Matrix, sikäli ku ne on vertailukelpoisia.

3
ananasreply
sopuli.xyz

Näin lyhyesti: Matrixi on suunniteltu s.e. chattihuoneiden omistajuus on jaettu. Se aiheuttaa kohtuullisen paljon ongelmia moderoinnin, speksin kompleksisuuden, sen määrän resursseja mitä federoitu Matrixiserveri vaatii koneelta, yksityisyydensuojan, ja spämmin kanssa.

On kans vähän avoin kysymys kuinka GDPR-kompliantti koko protokolla on. Tietty Matrixin tyypit väittää et se on, mutta aika harmaalla vyöhykkeellä se on. En ole varma onko tuota oikeudessa pohdittu Euroopassa tähän mennessä.

2

mää oon edelleen niitä muumoita jotka toivois et XMPP:n päälle rakennettais joku nykyaikane pikaviestinsysteemi

WhatsApp? Juoksee pois

Vitsit sikseen, onhan tuo tietysti totta että tällaisesta järjestelmästä on aika vaikea tehdä tuottoisaa. Mutta toisaalta sen takia se onkin hyvä että just esim. XMPP tai Matrix ovat federoituja. Vähän OMEMOa ja carbon copy yms. niin XMPP tekee just mitä tarvii. Ja onhan sitä aina IRC, jos sille päälle jaksaa, tosin se ei tietysti ole federoitu.

4
lemmy.world

Venäläiset trollit on jo kuulemma löytäneet Blueskyn isolla kädellä.

Lisäsin padiin ”Fediverse” kansion. Siellä on Voyager (josta nyt kirjoitan), Mastodon, Peertube ja Pixelfed. Kolmeen viimeiseen en ole vielä kirjautunut ja ilmeisesti joudun jokaiseen oman tilin tekemään erikseen?

3
sopuli.xyz

Ehei, sinun pitäisi pystyä seuraamaan Mastodonin kautta vaikkapa Pixelfed- ja Peertube -tilejä. Ja tietysti Pixelfedin kautta pystyy seuraamaan Mastodon-käyttäjiä.

4
Lootboblinreply
lemmy.world

joo tuon tiesinkin, mutta tuskinpa niihin kaikkiin pääsee yhdellä ”tilillä” sisäänkirjautumaan. Täytyy aloittaa tuosta mastodonista noiden opiskelu.

1
sopuli.xyz

Ei se idea olekaan, että voisit kirjautua yhdellä tilillä kaikkiin noihin palveluihin.

4

Kiitokset tuosta videosta! Selkeytti hyvin tän Fediversen toiminnan

3
lemmy.world

Ainakin Pixelfed kehittäjän puheiden perusteella fediverse kaipaisi kyllä joko operointi kustannusten vääntämistä minimiin tai sitten jotain tukevampia rahoitusmalleja. Eiköhän kohta saada myös jotain kaupallisia tai muuten vaan maksullisia instansseja tai premium tilejä myös fediverseen (ellei näitä ole jo).

Varmaan ainakin isompien instanssien kohdalla olisi tuota kuormaa jotenkin hyvä saada vähän jaettua jollain tapaa.

3

Ymmärrettävää, mutta jos algoritmit, mainokset yms bullshit saapuu yhteenkään fediversen alustaan. I’m out.

1

mastodon virallista ios appia olen tässä kokeillut ipadilla ja harmittaa kun ei voi ui:ta muokata ollenkaan. textiäkään et saa isommaksi ja oikealla olevia random posteja et saa piiloon. Settings osio on todella basic, jos vertaa esim. lemmyn voyageriin. Ivoryn myös latasin, mutta deletoin kun on vain 1v ilmainen käyttö ja sit pitäis alkaa maksamaan. Joten se jäi siihen. edit. ja peertuben sovellus on tehty vain puhelimille, ei löydy padille landscape moodia. Aika karvalakkitouhua nämä appit on, mutta jäädään odottelemaan jos ne vielä muuttuu paremmiksi.

1

You reached the end