Les Crêtes Brûlées
Kravallig, kreativ och francophone folkpunk
https://www.yiny.org/c/les_cretes_brulees/videosOpen linkView original on aggregatet.orgKravallig, kreativ och francophone folkpunk
https://www.yiny.org/c/les_cretes_brulees/videosOpen linkView original on aggregatet.orgPå yiny.org finns en Peertube instans för punk och fri kultur. Där återfinns Les Fossoyers Septik och denna svängiga bit.
https://www.yiny.org/w/tYAyecFQcW8PTQ4wrHG9NSOpen linkView original on aggregatet.orgJag ska strax lyssna på denna en gång till. Skramlig indie om allienation och löneslaveri. Toppen en måndag :D
Vad borde ett valprogram för ett parti i en medelstor kommun innehålla? (utgår från Sollefteå där jag bor)
Besparingar och lokala arbetstillfällen genom att gå över på öppna lösningar där det lönar sig bäst.
Dataskydd genom att inte förlita sig på tredje part från tredje land. Utan satsa på egendriftade FOSS-lösningar eller lokala leverantörer.
Egen utvecklad kod i samverkan genom kommunalförbund istället för att hyra tjänster som från IT-jättar som måste bytas ut nästa mandatperiod?
Jag skriver in till några politiker som den senaste tiden använt X för att prata om rättstillämpningen i Sexualbrottsmål. Jag skrev såhär:
"Hej! Det verkar som att det sker ett visst uppvaknande kring beroendet av stora amerikanska tech-företag. Dessa agerar som monopol eller oligopol där de kan agera utan rättsligt överinseende. Inte minst inom EU har flera viktiga initiativ tagits mot digitalt självbestämmande. Nyligen uppmärksammades hur plattformen X använts för spridande av AI-genererad hämnd- och barnporr. X ägare anklagas för att ha gjort hitlerhälsning under ett politiskt möte i USA. Han anklagas också för sexuella trakasserier mot kvinnor som använder X och har vid ett flertal tillfällen lagt sig i Europeiska val, bland annat genom att ge sitt stöd till den ryskfinansierade högerextremisten Tommy Robinsson. Bland många andra röster har IT-säkerhetsexperten Carl Heath påpekat det olämpliga i att svenska makthavare och politiker flyttar ut det politiska samtalet på den stängda plattformen X. Utifrån denna bakgrundskunskap tycker jag att det är oansvarigt att du använder plattformen X för att kommunicera kring rättsskipningen kring sexualbrott. Jag hoppas att du kan inse den mörka ironin i att använda just plattformen X för detta ändamål. Vill du kommunicera direkt och ocensurerat med väljarna rekommenderar jag att du exempelvis startar en blogg eller att dit parti startar en Mastodoninstans. Att använda X är ett ovärdigt agerande och jag känner inte att jag med gott samvete kan rösta på kandidater som använder X i valet 2026. Mvh Jonathan Lange"
The EU Commission is calling for evidence for a EU open source framework. I wrote a reply and hope more people will do so :) As an example this is what I wrote:
Public Administration and the Case for Open Source Software
I work in education and public administration, following Swedish public sector initiatives in open source software such as Nosad. A recurring issue is the use of cloud-based proprietary software, which often leaves us without recourse when problems arise. Without access to source code or the ability to modify system behavior, we are forced to implement unsafe workarounds due to lack of interoperability. This creates inefficiencies and security risks, diverting resources from citizen services.
Student information systems exemplify this problem. Municipalities use incompatible, closed systems, with essential features locked behind expensive proprietary plugins. The result is suboptimal use of tax funds, reduced productivity, and rising administrative costs—resources that could otherwise improve public services.
An EU push for open source could enhance software quality by enabling public entities to build, redesign, fork, or refine existing tools instead of purchasing new solutions when old software becomes obsolete. The forced scrapping of millions of computers due to the Windows 11 transition illustrates how closed software can lead to unnecessary waste of capital and electronic products.
Rather than perpetuating closed platforms and digital monopolies, software companies could compete for public investments by contributing development time—fixes, updates, and improvements—to publicly owned, open code. This approach would generate more productive business for European companies, fostering innovation that benefits the common good instead of reinforcing rent-seeking models in public procurement.
BankID serves as another example: a closed, costly standard for secure authentication that could be replaced by open alternatives like FIDO2.
From a security and long-term productivity perspective, the EU’s push for open source digital independence is strategically sound. It shifts spending from licensing fees to actual development, rewarding productive work over rent extraction. Additionally, EU-backed open source solutions could support third countries trading with the EU and help less-digitized member states avoid common pitfalls, further boosting productivity.
Reducing reliance on energy-intensive American data centers would also align with climate goals, supporting a greener, more circular economy.
Några rader om ’Fediverse punk month’ höra i senaste Döda katten. Här är vad som skickades in:
’Fediverse punk month’ är en kampanj som uppmanar punkare att testa fediversum under Januari månad 2026 från the Counter force. Bakgrund är att mycket information om evenemang, musiksläpp eller nya band släpps främst i kommersiella och stängda plattformar som ägs av Big Tech företag från USA. T.ex. Instagram eller Discord. Det här är övervakningsplattformar som berikar miljardärer och fångar oss i beroendeframkallande algoritmer. Fediversum är ett alternativ till stängda sociala medier som drivs i linje med punkens kärnvärden: Det är öppen, autonomt, decentraliserat och drivs DIY utan att kunna ägas av en enda person eller företag. Eftersom det inte finns beroendeframkallande algoritmer är det också mer hälsosamt. Kampanjen uppmanar dig inte att säga upp ditt Instagramkonto eller stänga ner Discord idag, även om vissa av oss redan gjort det. Istället uppmanar den till att testa Fediversum. Social media vi gör själva gör vi också tillsammans, därför uppmanas punkare att ta med sina vänner in i de öppna rummen på internet. Några bra ingångar för punkare kan vara: Kamratdataföreningen Konstellationens Mastodoninstans Spejset eller anarkistiska kolektiva.social Forumet Punken är död – Länge leve punken aggregatet.org/c/punk Konstellationens Zine Kamratdata
Jag har funderat en del på det här med makthavare som använder X och funderade på om det går att få ut vad de skrivit på X. Jag vände mig därför till riksdagens registrator för att begära ut handlingar. Jag fick detta svar:
Begäran om allmän handling Du har begärt att få ta del av samtliga riksdagsledamöters inlägg på X under de senaste tolv månaderna.
Det utgör en förutsättning för att handlingar ska kunna lämnas ut att myndigheten kan identifiera dem. Den som önskar ta del av en handling måste därför kunna precisera vilken handling som avses eller i vart fall lämna så detaljerade upplysningar om handlingen och dess innehåll att den kan identifieras. Myndigheten är inte skyldig att bedriva någon mer omfattande efterforskning av om det finns en viss eller vissa handlingar som motsvarar en allmänt hållen beskrivning, se bl.a. RÅ 1979 Ab 6, RÅ 1991 ref 50, RÅ 1993 not. 689, NJA 1998 s. 559 och JO1994/95 s. 571. Jag bedömer att ett framtagande av samtliga riksdagsledamöters inlägg på X under de senaste tolv månaderna där handlingarna är allmänna kräver en mer omfattande efterforskning än vad en myndighet kan anses vara skyldig att bedriva. Min bedömning är därför att din begäran i dess nuvarande form är för oprecis. För att Riksdagsförvaltningen ska kunna ta fram eventuella e-postmeddelanden måste begäran preciseras.
Om du inte är nöjd med detta besked kan du begära att Riksdagsförvaltningen prövar frågan. Vid en sådan prövning fattas ett formellt myndighetsbeslut, vilket krävs för att du ska kunna överklaga beslutet. En sådan begäran kan du ställa till [email protected].
Jag är inte säker på att den här frågan är värd att grotta ner sig i, eller att det här är rätt sätt. Men den är principiellt viktig utifrån ett öppet eller stängt demokratiskt samtal och digital suveränitet. Jag kanske återvänder till detta eller så är det nån annan som tar tråden vidare men jag lämnar den här så länge oavsett.
F.ö. har jag lärt mig av Chaos Computer Club att den korrekta termen för att göra ett inlägg på X är att prutta på X. Låter rimligt i mina öron.
Under januari 2026 uppmanas punkare att testa Fediversum. Kampanjen Fediverse Punk Month drivs av The Counterforce och ifrågasätter varför punkkulturen fortfarande är fast i centraliserade, kapitalistiska sociala medier.
The Counterforce beskriver hur Fediversum är punk: Självbestämmande, samarbete och frihet från kommersiella intressen står i centrum.
Counterforce tipsar om instansen Counterforce.social som fokuserar på punk och andra näraliggande instanser. De tipsar också om att en kan använda nätverket för att sprida musik, organisera gig och hålla kontakt med andra punkare – utan mellanhänder.
Fediversum är redan hem för punkscener, anarkister och artister som vill ha kontroll över sina egna kanaler. Kampanjen handlar om att visa att det finns alternativ – och att de fungerar.
Konstellationens forum Punken är död - länge leve Punken, Organisera.org eller Konstellationens Zine är andra bra tips för punkare i Fediversum.
Chat control 2.0 skulle inte bidra till en tryggare tillvaro för barn och unga på nätet. Det finns mycket annat som går att göra:
Vad tänker du om analysen och förslagen som texten handlar om? Hur tror du att olika samhällsaktörer bäst kan agera för att motverka sexuell exploatering av barn och grooming på nätet?
ETC vill svara på SD och Timbros 132 förslag för Sverige med 132 egna reformförslag. Alla gillar vi ett call to action. Låt oss hjälpa ETC med 132 reformförslag från Konstellationen!
https://www.etc.se/ledare/hjaelp-oss-ta-fram-132-reformer-foer-ett-baettre-sverigeOpen linkView original on aggregatet.orgSpanska Patrol har släppt en EP och gör inte mycket väsen av sig på nätet. Musiken gör detta till trots stort intryck. Jag hoppas på mycket mer i samma stil. Riktigt härligt tryck i dessa visor!
https://patrolpatrolpatrol.bandcamp.com/album/patrol-epOpen linkView original on aggregatet.orgDe flesta har begränsat utrymme för förkultivering och då kan stödbelysning vara ett bra komplement. Speciellt för att få ljus som kommer mer ovanifrån. Jag skaffade några enkla växtlampor och har satt in dem i begagnade socklar. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Tidigare har jag testat med vanlig LED med god kvalitet (ra90+) men växtbelysningen känns faktiskt bättre.
Inom projektet Beredda byar diskuterade vi tillgång till vatten i fall av en större samhällskris. En idé som nämndes var att återstarta det kommunala vattnet med hjälp av ett traktor-elverk men att vi i så fall skulle behöva veta vart det kommunala vattnet hämtas. Jag hörde av mig till kommunen och fick detta svar:
"Om man blir utan vatten kan man kontakta kommunväxeln. Skulle avbrottet bli längre kommer vattentank att placeras ut."
Information om vattentäkter är sekretessbelagda och kan utifrån det såklart inte lämnas ut. Samtidigt är det tydligt att tjänstepersonen som skrev detta inte tänkt in en mer omfattande krissituation likt den vi vill ta höjd för i projektet.
Är det en rimlig slutsats att dra att vi inte kan räkna in de kommunala vattentäkterna som en lösning eller går det att gå runt problemet på något sätt. Vad tänker du?
Vart kom mothugget ifrån och vart har de varit hela mitt liv!?
https://mothugget.com/Open linkView original on aggregatet.orgSnöar just nu på Kardborrebandet, trallvänlig punk från Falköping
Runåbergs fröer anger drivbänk som alternativ till förkultivering. Sådana användes ofta förr i handelsträdgårdar och dyl. Ofta uppvärmda med t.ex. hästgödsel eller kompost.
Har någon testat drivbänk? Har någon tips på en bra design?
Jag skrev en text på Prepp om BOL för arbetssäljare. I korta drag så har jag en tanke om att det vore klokt att bilda nätverk för tillflyktsorter i kristider. Flykt bör vara plan B, men det finns tillfällen där flykt är enda alternativet.
Hur tänker du kring behovet av en tillflyktsort i kristider? Hur kan vi skapa goda samarbeten som stärker motståndskraften över tid och framförallt rum?
Behöver arbetssäljare en BOL?
https://prepp.fritext.org/blog/prepp/en-egen-hobbit-hala-eller-den-problematiska-bolen/Open linkView original on aggregatet.orgNytt inlägg på prepp.fritext.org om Skogsträdgårdsodling. Under våren blir det skogsträdgårdskurs och då tycker jag det passar att lyfta hur skogsträdgårdsodling kan bidra till både stärkt beredskap, att lindra effekterna av klimatförändringar, och att fly från skattmasen.
Hur ser du på om skogsträdgårdar kan bidra till stärkt motståndskraft?