Comment on
Miten Itä-Suomen käy?
Reply in thread
Isoista kaupungeista Lahti ja käsittääkseni Pori, joilla ei ole omaa yliopistoa, ovat jääneet jalkoihin huonommalla sijainnilla oleville yliopistokaupungeille, kuten Kuopiolle ja Jyväskylälle, ja nyt tuota kaulaa pyritään kuromaan umpeen muiden yliopistojen sivuhaaroilla mahdollisimman hyvin. Lisäksi monilla on ollut ties mitä maineenkiillotuskamppista meneillään. Itsekin tuli opiskelujen myötä muutettua pois, ja vaikka aluksi haaveilin pitkään muuttamisesta takaisin kotikaupunkiin ehti aikaa kulua sen verran, että elämä tuli rakennettua lopulta muualle.
Tämä on kyllä hyvä pointti.
Kaakkois-Suomessa huomaa mielestäni myös selkeästi yliopiston vaikutuksen. Yliopistokaupunki Lappeenranta on onnistunut pysymään elinvoimaisena ja väkiluvultaan vakaana kun taas Kymenlaakson suurimpien kaupunkien Kotkan ja Kouvolan, joissa kummassakaan ei ole yliopistoa, väkiluvut ovat romahtaneet.