Spyke

Posts

suomi·Suomibyteekal

Onko r/suomen keskustelu siirtymässä tänne vai r/suomiavoimeen?

Äänestin r/Suomessa protestin puolesta ja totesin, että olen valmis siirtymään keskustelemaan muualle. Ajattelin, että r/Suomen käyttäjät siirtyvät Sopuliin samaan tapaan kuin MuroBBS:n käyttäjät siirtyivät aikanaan TechBBS:ään. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että näin ei ole käymässä ja että r/Suomen korvaajaksi onkin nousemassa Redditin r/suomiavoin. Kyseinen subreddit on aktiivisempi kuin tämä palsta.

En ole sillä tavalla ideologinen, että väkisin käyttäisin Sopulia jos Reddit osoittautuu sittenkin aktiivisemmaksi keskustelupaikaksi; käytänhän minä Facebookiakin kun en pidä realistisena että seuraamieni ryhmien (esim. taloyhtiöni ryhmä) keskustelu siirtyisi muualle. En myöskään usko saavani taivuteltua kaikkia perheenjäseniäni ja tuttujani luopumaan WhatsAppin käytöstä. Twitteriä en sillä tavalla seuraa, mutta esimerkiksi Sauli Niinistö taitaa edelleen postailla sinne Mastodonin sijaan.

Tältä pohjalta kysyn: miten te muut uskotte käyvän ja kuinka aiotte itse toimia?

View original on lemmy.world
suomi·Suomibyteekal

Miten Itä-Suomen käy?

Tuli taas juhannuksena käytyä Itä-Suomessa isän vanhalla kotipaikkakunnalla ja kyllähän se aika kuihtuvaa seutua on. Juhannuksena toki oli tavallista enemmän ihmisiä liikkeellä, luultavasti pääsääntöisesti kesämökkiläisiä.

Kirkonkylällä pisti silmään, että liikennettä oli todella vähän ja ihmisten keski-ikä korkea. Autokannasta voi sanoa sen verran, että Tesloja ei näkynyt ja keskimäärin liikenteessä oli vanhempia autoja kuin pääkaupunkiseudulla. Auto tuolla on kuitenkin pakko omistaa, sillä palveluita ei juuri ole eikä joukkojen puuttuessa joukkoliikennettäkään.

En uskalla luvata alueelle kovinkaan ruusuista tulevaisuutta. Nykyisellä väestönkehityksellä en pitäisi varmana, että edes kirkonkylässä kannattaa jatkossa pitää ruokakauppaa ja alakoulua, jotka sieltä vielä löytyvät. Syrjäisemmistä kylistä viimeisetkin koulut ja kaupat lähtivät 2000-luvun alkupuolella. Itä-Suomessa on vielä erityishaasteena pitkät etäisyydet kasvukeskuksiin ja se, että moni yritystoiminta on ollut enemmän tai vähemmän riippuvainen venäläisistä matkailijoista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009612985.htmlOpen linkView original on lemmy.world

You reached the end