Spyke

Replies

suomi

Comment on

Professori: Huolena on, että Purran rasististen kirjoitusten kuittaaminen pelkällä pahoittelulla oikeuttaa vihapuheeseen myös jatkossa

Tämä epämääräinen hyväksynnäntapanen Purran puheille kyllä huolestuttaa. Ja se, kun tuollaisen puheen tuomitseminen maalataan vaan puoluepolitikoinniksi tai muuksi härvellykseks. Kun ei tässä kyse ole (toivoakseni) siitä, että persut vaan vituttaa tai että apuuva, mitä meistä aatellaan tuolla muualla. Mua huolestuttaa muunmuassa just toi, että hirvittävän vihamielisen ja halveksuvan puheen kynnys madaltuu madaltumistaan, ja sen vaikutukset ihmisten ajatusmaailmaan ja sitä kautta tekoihin voi olla jotain, mitä kukaan ei täällä halua.

suomi

Comment on

Marialla oli miesystävä ja valta päättää omista asioistaan – sitten vanhempien huoli vei häneltä vapauden

Mä luin tän aamukahvilla ja olin kans järkyttynyt. Tämä on aivan vinksahtanutta, hirveän monella tapaa. Tässä on ihmisen liikkumisvapautta rajoitettu todella, todella rankalla tavalla ilmeisesti tosiaan lähinnä vanhempien väitteiden perusteella - mitkä on vieläpä jätetty tutkimatta, esimerkiksi tuon kihlatun ex-tyttöystävän tiimoilta.

Tästä tuli mieleen, kun turhan usein näkee vaikka kommentteja uutisten tms.yhteydessä, miten pakkokeinoja pitäisi käyttää helpommin mielenterveysongelmaisten tai päihderiippuvaisten tapauksissa nimenomaan läheisten mielipiteen perusteella. Toki monessa tapauksessa varmaankin läheisten huoli ohitetaan liiankin helposti, mut mun mielestä nyt tämäkin tapaus vahvistaa, miks pakkokeinojen käytössä ja niiden jatkamisessa nimenomaan lääkärin mielipiteen pitäisi olla määräävä, eikä vaikka vanhempien. Ja siis niin todella pitäisi olla myös vammaisen ihmisen kohdalla.

suomi

Comment on

Vihreät, vasemmistoliitto ja SDP esittivät epäluottamusta elinkeinoministeri Junnilan epäiltyjen natsisympatioiden takia – suora lähetys eduskuntakeskustelusta

Huh! Kun tästä luin , ajattelin että jos tää herranjestas menee vain ns.kohuna ohitse ja tyyppi saa jatkaa ministerinä niin sitten mua ihan oikeasti alkaa pelottamaan tämä nykyinen hallituskausi. Toivottavasti myös hallituspuolueissa löydetään kykyä tuomita natseilu ja ymmärtää, ettei tuollainen tyyppi ministerinä sovi millään tavalla.

suomi

Comment on

Hallitusohjelma on valmis – kaikilta leikataan paitsi eläkeläisiltä

No mut hei, lääkkeiden arvonlisävero nousee, että kyllä eläkeläisetkin pääsee vähän kärsimään. Toki tuo osuu muihinkin, mutta eläkeläiset varmaan keskimäärin eniten lääkkeitä kuluttaa. Mietin myös, miten nyt vaikkapa tuo lisää luokkaeroja terveyden suhteen, varsinkin kun vissiin Kela-korvausta nostetaan yksityislääkäriasemilla käynneistä. Kun oikeasti pienituloiselle yksityisellä käynti ei ole varsinainen vaihtoehto, ellei korvaus nousisi niiku todella,todella reippaasti.

suomi

Comment on

”Provinssissa nähtiin moraalipörhistelyä” – politiikan tutkija Hanna Wassin mielestä Juha Mäenpään poistaminen festivaaleilta oli ylilyönti

Niin, aikalailla samaa mieltä. Mäenpää on julkisuuteen vuosien varrella tuonut mielipiteitään ihan (mielestäni enemmän kuin) riittävästi, sen kolumnin sisällön ei pitäs mikään ylläri olla. Ja Hesarissa Provinssista ilmaistiin myös, että Mäenpää kyllä voi tulevina vuosina taas tulla. Että musta tuntuu nyt vaan jotenkin ärsyyntyneeltä koska tulkitsin tuon poistamisen vaikka nyt sit "moraalipörhistelyksi" - kun just festareiden aikana tuli tää kolumni, niin siitä sai tuollaisen paljon julkisuutta keräävän tapauksen aikaan. Tylsää.

suomi

Comment on

”On keksitty, että työpäivä voidaan perua sateen vuoksi, jos on kevytyrittäjä”, sanoo juristi – huolestuttava ilmiö näkyy nuorten kesätöissä

Silloin kun minä olin nuori, sadepäiviltä peruttiin vuoro ja palkka ihan ilman tommossia kommervenkkejä! No joo, inhottavaa kieroilua sekin oli tietenkin, olisi voinut itsekin olla skarpimpi.

Toivottavasti nuoret nykyään sitten ovat skarpimpia, ja varautuvat siihen että heitä yritetään huijata. Minä en tosiaan tajunnut asiaa ollenkaan, ja myöhemmissäkin työsuhteissa taisin vain olettaa, että eiköhän asiat ihan tarpeeksi oikein suju, ja olin liian arka ja laiska selvittääkseni tarkemmin. Inhottavaa että tuollaista vilunkia harrastetaan, mutta himskatin hyvä että näistä myös uutisoidaan ettei nuoret vaan kohauttele olkiaan epäkohtien edessä tietämättömyyden vuoksi.

suomi

Comment on

Nyt on laskettu ihmisarvoisen elämän hinta – lähes joka kymmenennen tulot eivät riitä siihen

Kokeilin tuota laskuria, ja hämmensi hirveästi kun eläkeläiselle laskettiin pienemmät terveydenhuoltokulut kuin aikuiselle, mutta ei niin kovin yllättäen, selkenihän se kun artikkelin luki. Tutkija kertookin että laskurin oletuksena on, että henkilö ja perheenjäsenet ovat terveitä ja eläkeläisellä luultavasti on huomattavasti suuremmat terveydenhuoltomenot kuin laskurissa on huomioitu.

Mutta mielenkiintoinen artikkeli kuitenkin, ja laskurin avulla on jännä katsella, millaisia asioita pidetään ihmisarvoiseen elämään kuuluvana.

suomi

Comment on

Julia Thurénin kolumni: Mökkivieras, pyytämättä annettu neuvo on lahja

Mä oon kyllä hirmu tyytyväinen, etten ikinä oo mökille joutunut. Kesäsin varsinkin pukkaa näitä juttuja niin maan penteleesti, kuinka kamalaa siellä onkaan, yhtä työleiriä ja raatamista ja itikoita ja vieraat tulee kutsumatta ja ovat ihan yks heinäsirkkalauma tuhovimmassaan ja muutenkin ärsyttäviä, eikä millekään asialle voi edes tehdä yhtään mitään, niiku vaikka keskustella asianosaisten kanssa.

suomi

Comment on

Kesälukemista - suosituksia?

Jos Maria Adolfssonin Doggerland-sarjaa et oo vielä lukenut, niin sitä kantsii ainakin kokeilla. Jussi Adler-Olsenin Ryhmä Q-sarjasta semmonen puolisuositus - siinä on paljon hyvää, mutta ne skenaariot on niin villin monimutkaisen mielikuvituksellisia, ettei niitä kovin montaa jaksa lukea.

Ja suomalainen sotien jälkeiseen Helsinkiin sijoittuva "Lili Loimola ratkaisee - Kuolema Kulosaaressa" (kirj.Laura Andersson) oli kovinkin viihdyttävä, tosi kevyttä kylläkin! Toka osa ei niin napannut, mutten osaa sanoa johtuiko se kirjasta vai mielentilastani.

suomi

Comment on

Juhannusviikonloppulqnka - 22.6. - 25.6.

Jussia en kummemmin vietä, tai siis ollenkaan, eikä viikonloput yleesäkään eroa normiarjestani laisinkaan. Taidan vain viettää aikani kiitollisena siitä, että toi ulkolämpötila ny laski ees muutaman asteen, ni ehkä siellä jaksais käydä haahuilemassakin ilman pelkoa tuupertumisesta. Sisätekemistäkin vaikee keksiä, kun Black Mirrorin uuden kaudenkin katsoin jo(ja olipa se pettymys).

You reached the end