Spyke

Replies

Comment on

leve uden smartphone

Nokia 100, MitID som kodeviser, evt. plus tablet. Jeg har undværet i over 10 år. Har i en periode haft en tablet til at læse pdf-filer, studere kort, mobilepay, tilgå familiechatten, høre lydbøger under transport osv. Den er stor nok til at man ikke kan have den i lommen, men let at finde frem fra tasken, holder strøm bedre end en laptop. Som nævnt andre steder kan alt kritisk tilgås via pc, og de fleste sidder trods alt ved en computer et par gange i løbet af en dag. Det væsentligste du giver afkald på er let tilgængelig kalenderfunktion. Hvis du er typen der ikke vil acceptere dårligt/ikke-krypteret chat via SMS, findes der nogle få mindre klaptelefoner med android hvor du kan bruge et alternativ.

Comment on

Svar fra Sigrid Friiss assistent omkring chat kontrol

Jeg har fået samme mail! Ligeledes svar fra SF fra Kira Peter Hansen:

Mange tak for din mail, og for at dele din bekymring om EU-Kommissionens Child Sexual Abuse Material-forslag, hvori "chatkontrol" er en af værktøjerne.

Lad med starte med at slå fast, at vi mener, at formålet med CSAM er vigtigt: At bekæmpe og forebygge seksuelt misbrug af børn online.  Vi mener dog samtidig, at metoden i CSAM er problematisk, og vi mener ikke, at løsningen bør indebære masseovervågning.   Du har nemlig helt ret i, at forslaget risikerer at have vidtrækkende konsekvenser for vores alles ret til privatliv. Jeg kan også se fra min indbakke, at mange er dybt imod det. 

Det er også baggrunden for, at vi i SF og vores europæiske gruppe, Greens/EFA, har været kritiske hele vejen igennem forhandlingerne, og at vi stemte imod CSAM-forordningen, da det var til afstemning i Europa-Parlamentet.

Uden at være ekspert på loven, så forstår jeg, at processen nu er den, at der er nogle midlertidige foranstaltninger i gang frem til april 2026, og at Kommissionen håber, at man kan lande en endelig aftale inden da.  Se her for process: https://www.europarl.europa.eu/legislative-train/spotlight-JD22/file-combating-child-sexual-abuse-online%C2%A0og%C2%A0https://www.consilium.europa.eu/en/policies/prevent-child-sexual-abuse-online/

I den process, vil SFog Greens/EFA fortsat arbejde for, at privatlivsrettigheder bliver beskyttet, og at forordningen rettes markant til. Jeg kan desuden anbefale dig at følge MEP Marketa Gregorova, der forhandler loven pva. Greens/EFA. 

Tak igen for at skrive og for at engagere dig i debatten. Det betyder noget, at borgere holder øje – og siger fra.

De bedste hilsner, Kira Marie Peter-Hansen På vegne af SF i Europa-Parlamentet

Comment on

Brok omkring skoler, IT, og Microsoft

Til alle dem der spørger om hvad WordMat er: Det er et open source plugin til Word der oversætter frem og tilbage mellem matematiksyntaksen i Word (en eller anden xml-ting?) og et gammelt CAS-program på 3 bogstaver (jeg kan ikke huske det lige nu). Det er skrevet af en dansk gymnasielærer.

Motivationen var at det skulle føles mindre intimiderende at bruge CAS på computeren og føles mindre som programmering.

Det var hamrende ustabilt da jeg blev tvunget til at bruge det på uni for længe siden til en enkelt eksamen. Argumentet var at man ikke måtte bruge et avanceret CAS-program. Det blev forbudt da jeg påpegede at at beregningerne blev udført af et eksternt program. Jeg havde nok naivt håbet at min argumentation ville have resulteret i at man måtte bruge et arbitrært CAS-program.

Det er nok meget med om man kan få hjælp til den 'tekniske' del af underviseren. Maple er et CAS-program der har været brugt mange steder, så hvis man er heldig har et andet gymnasium en vejledning. Det kan man også skrive sine afleveringer direkte i. Hvis det er bundet op på at man på et tidspunkt skal til eksamen og skal have et overvågningsprogram kørende, kan det være begrænsningen har noget med det at gøre.

Comment on

Hvilke medlemslande og partier i EU er for eller imod masseovervågning for at opsnappe CSAM? En makker har lavet en hjemmeside, der gør det tydeligt.

Tak for linket. Og tak til OP på Reddit. Det stykke forarbejde har gjort jeg rent faktisk har sendt en mail til de danske medlemmer. Jeg har brugt værktøjet på hjemmesiden til at få et struktureret udgangspunkt og derefter brugt halvanden time på at forfatte en tekstmur i håbet om at det gør en forskel.

Jeg er spændt på om der kommer svar.

Comment on

Chatkontrol, svar fra MEP Morten Løkkegaard

Reply in thread

Som SorteKanin nævner er fightchatcontrol et godt sted at starte og finde kontaktoplysninger. Jeg vil lige overveje om jeg deler min oprindelige mail, for så sidder der i princippet nogle nøglemedarbejdere og 15 politikere og kan kæde min 'anonyme' onlineidentitet direkte sammen med mit navn uden at skulle gætte og formode. Ikke at jeg er paranoid og i praksis er jeg ligeglad lige nu, men det virker fjollet at opgive privatliv når vi netop diskuterer retten til privatliv. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om de mailsvar jeg allerede har delt herinde indeholder individualiseret tegnsætning eller lignende. Jeg vil dog også gerne dele mine tanker og realitetsteste min argumentation. Det kan være at svar følger når jeg kommer hjem :)

Comment on

Det går ned ad bakke for danske skoleelevers digitale kompetencer

Reply in thread

Det er spændende om det er den manglende IT-forståelse der er årsag til den dårlige kritiske sans ift. falske produkter og influencere. Det ikke at kunne foretage en systematisk akademisk litteratursøgning er jo ikke det samme som at være dårlig til at lave en grafisk præsentation med et arbitrært program (læs: Microsoft Powerpoint). Det er igen ikke det samme at vide hvor funktionerne man vil bruge er placeret i programmets GUI som at have forståelse for programmering, filsystem, systemkerne, netværk, kryptering og autentificering, low lewel interaktion mellem software og hardware og endelig logiske kredsløb. Og det er heller ikke det samme som at mangle et bullshit-meter. Man kunne jo også støde ind i en gadesælger eller blive ringet op af en telefonsvindler. Og hvor er det vildt at nogle elever bruger 3 timer af skoletiden på en skærm uden relation til indholdet i undervisningen.

Comment on

IDLJ: Pendlerkort er betinget af smartphone

Det passer altså ikke helt. Jeg har et personligt rejsekort som jeg tilkøber pendlerstrækning til. Det er samme pris som det grønne pendlerkort. Og når de udfaser rejsekortet helt kommer der et kort der hedder 'basiskort' eller sådan noget for dem der ikke kan bruge eller vil være afhængige af en smartphone. Ønske om anonymitet står angivet som en begrundelse for produktet, så det er da i det mindste et skridt i den rigtige retning.

Edit: Flere har allerede skrevet samme kommentar, kan jeg se. Deres FAQ er også lidt sjov hvor de svarer på forhånd på hvordan man kan vide at kortet kun bruges af dem der har brug for det. Altså bare det at de har spørgsmålet i deres FAQ. Ja, bare tænk hvordan det kan misbruges.

nyheder

Comment on

750 kroner for en lægetid: Politikere vil have undersøgt [om] koncept[et er overenskomststridigt]

Reply in thread

Det er en meget lille gruppe der går til lægen for at hygge sig. Hvis der kommer nogen der er bekymrede over noget du som fagperson ikke er, er det en del af dit ansvar og arbejde som læge at informere på et individuelt tilpasset niveau. Måske kan man endda vende det ene besøg til en stærk alliance i fremtiden og give retningslinjer for hvornår man skal henvende sig med noget lignende.

Jeg kunne faktisk forestille mig det omvendte, nemlig at 'nu har jeg betalt, så jeg har krav på din tid', uanset om du kun kom for at få klippet et generende skin tag af (som tager 1-3 minutter). Uanset om du er 'bagefter' fordi du har prioriteret professionelt og brugt 40 minutter på første samtale med en svært deprimeret patient der endelig har slæbt sig selv ud ad døren.

Jeg har ikke i princippet noget i mod at nogen sælger deres tid og viden til 50 eller 750 eller 3000 kroner i timen. Det må bare ikke blive et krav at skulle betale ved point-of-use for at få en kvalificeret vurdering.

Comment on

I need help troubleshooting slow wireguard tunnel (VPS to home network)

Reply in thread

Thanks! I had not read the manpage close enough, I guess.
When specifying the bandwidth, I can saturate the connection using UDP to around 15 Mbits/s. (That this speed is much much lower than the 300-500 Mbits my connection and the VPS is capable of is a problem for a different time, I think).

What I also realized is, that I had not put the iperf server in UDP-mode, so my results reported in another comment are wrong.
I read the results from the client, but the server did not respond.
When running the iperf server in UDP-mode, I get 15 Mbits/s outside the wireguard tunnel and 180 Kbits/s inside the tunnel. With TCP-mode I get 10-15 Mbits/s outside the thunnel and 250 Kbits/s inside the tunnel.