Det var en så komplex process att alla jag känner i gruppen har behövt advokatens hjälp för att kunna fylla i alla papper och ansökningar rätt. Det kräver också att företagen jobbar och skickar korrekta uppgifter till myndigheterna. Minsta fel i något av detta och plötsligt kan familj och person utvisas. Detta kostar definitivt pengar. Det är inte gratis med en expert så att det inte blir fel på något papper. Myndigheterna har också visat sig tolka snävt och snårigt.
Just nu räddas företagen av att ekonomin är så himla usel att vi inte behöver personal ändå, så ja, det är kanske tur i oturen att det är så hög arbetslöshetsgrad för duktiga IT-folk. Det är nästan bara försvarsindustrin som har några pengar att anställa med.
Singalen man vill skicka och den man skickar är inte helt desamma. Ingen som varit i en process för att få medborgare skulle kalla det en flingpaketsprocess. Den beskrivningen passar mig som politisk propaganda. Det får slita med advokater och omöjliga brev och krav från Migrationsverket.
Signalen att vi inte vill ha invandring är dock tydlig.