Spyke

Posts

maatapitkinmatkustus·Maata pitkin matkustavatbyTuuktuuk

Vuonna 2028 suora juna Oslo–Hampuri

Vuonna 2028 aiotaan aloittaa junaliikenne Oslon ja Hampurin välillä. Juna tullaan ajamaan DB:n uudella Talgo-kalustolla, eli siinä on ravintolavaunu.

Reitti kulkee väistämättä Göteborgin ja Malmön kautta, joten suomalaisilla tullee olemaan vaihtoyhteys tuohon junaan. Lisää vakautta pullonkaulaan siis!

Vuonna 2028 suora juna Oslo–Hampurihttps://jarnvagar.nu/snabbtag-oslo-hamburg-fran-2028/Open linkView original on nord.pub
maatapitkinmatkustus·Maata pitkin matkustavatbyTuuktuuk

Saksan rautatiet välttämään myöhästymisiä Suomen keinoin

cross-posted from: https://discuss.tchncs.de/post/56972504

"Jokergleise" und Puffer sollen die Bahn pünktlicher machen

Tää näyttää aika hyvältä. Tuo, että tehdään asemille laitureita, joita ei käytä mikään aikataulunmukainen juna, kuulostaa vähän hankalalta toteutettavalta tosielämässä, koska junat joutuvat monilla asemilla risteämään raiteiden kanssa vaihtaakseen juuri tuolle laiturille. Mutta sitten tuossa on yksi hyvä ja yksi erinomainen ratkaisu:
Lähtöasemaltaan lähtevät junat valmistellaan aikaisempaa aiemmin, jotta liikkeelle päästään hieman nopeammin. Toivottavasti tuo ei tarkoita, että junan ovet lukitaan minuuttia ennen junan liikkellelähtöä, niin kuin Ranskassa on tapana. Mutta jos ovet pidetään auki ja juna muuten lähtövalmiina, tuo on totta kai parannus.

Ja sitten siihen erinomaiseen: Henkilön oleminen radalla ei enää pakota radan sulkemiseen, vaan tehdään niin kuin Suomessa, että ajetaan paikan ohi alennetulla nopeudella. Samalla mahdollistuu se, että veturinkuljettaja voi todeta radan olevan vapaa esteistä, eikä tarvitse odottaa, että poliisi saapuu paikalle ja kulkee läpi koko riskialueen.

Nykykäytäntöhän on käytännössä, että jos joku ylittää radan luvatta ja tulee nähdyksi, koko rataosuus suljetaan pitkäksi ajaksi. Joskus yli tunniksikin. Vaikka siis se ylittäjä on ollut siinä radalla vain noin kahdeksan sekunnin ajan.

Saksan rautatiet välttämään myöhästymisiä Suomen keinoinhttps://www.tagesschau.de/inland/innenpolitik/deutsche-bahn-massnahmen-puenktlichkeit-100.htmlOpen linkView original on nord.pub
opensuse·openSUSEbyTuuktuuk

N00b cannot find apps to install

Okay, so, last time I used SuSE was with SuSE 8.0, that I eventually upgraded to SuSE 8.2, IIRC, until I started feeling like "nah, this isn't my thing", and moved to Ubuntu when that thing came out. And then it's been mostly Linux Mint since that one came to existence.

And now I'm getting a bit fed up with some stuff about my current Ubuntu installation and, since enough weeks have passed since the previous try, decided to already give SuSE another go.

Anyway, it feels odd how narrow the software catalogue seems to be. For Matrix I only seem to have nheko, and that's it. No Element, no FluffyChat. Just nheko. Might work just fine, but it's butt-ugly. And it took some hunting to even figure out it exists. zypper search matrix didn't find it.

How does one actually properly find programs to install for this thing?

View original on nord.pub
maatapitkinmatkustus·Maata pitkin matkustavatbyTuuktuuk

Suunnitteilla kunnollinen vaihdollinen junayhteys Oulu-Luulaja

Tavoitteena olisi ajaa 15 vuoroa per suunta per viikko, eli noin kaksi junavuoroa per päivä.

Artikkeli puhuu, että tämä ehkä helpottaisi työssäkäyntiä Luulajassa niin, että voisi pysyä asumassa Suomessa, mutta tuollaisella n. 12 tunnin vuorovälillä se ei kuulosta ihan realistiselta.

Toivottavasti tästä muodostuu joku järkevä vaihtoyhteys yöjuniin Ruotsissa, jos tämä joskus todella toteutuu!
Artikkeli sanoo, että aikataulut saadaan kunnolla yhteensovitettua vasta ensi vuoden puolella, eli lähes vuoden päästä, koska päätös liikenteestä on tullut niin myöhään. Ja lisäksi tässä on vielä ilmeisesti peruuntumismahdollisuuskin olemassa koko yhteydelle. Mutta lupaavalta tämä silti maata pitkin matkustamisen kannalta näyttää!

Suunnitteilla kunnollinen vaihdollinen junayhteys Oulu-Luulajahttps://web.archive.org/web/20260217230656/https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/f5732e87-cd03-4f33-98b0-8d422c68f116Open linkView original on nord.pub
solarpunktravel·Solarpunk Travel🚲🚆⛵byTuuktuuk

Interrail tickets again 15% reduced until Mar 31st

Interrail tickets can once again be bought for a reduced price. You do not need to know yet when you will travel: You have 11 months of time to start using the ticket you have bought now. The ticket with reduced price is not cancellable and it cannot be changed for another Interrail ticket product. (Except for the first 7 days after originally buying the ticket)

Interrail tickets again 15% reduced until Mar 31sthttps://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-passOpen linkView original on nord.pub
maatapitkinmatkustus·Maata pitkin matkustavatbyTuuktuuk

Interrail-liput taas alennuksessa 31.3. asti

Titia Schuurman tuolla toisaalla toi esiin, että Interrail-lipuilla on taas alennus, kunhan sen ostaa 31.3. mennessä. Alennus on tällä kertaa suuruudeltaan 15 %. Lipun käyttöönottoaikaa ei tarvitse valita vielä, vaan lipun ostaneella on 11 kuukautta aikaa aloittaa lipun käyttö. Tästä alennuslipusta ei saa rahoja takaisin, eikä sitä voi vaihtaa toisenlaiseksi. (Paitsi ensimmäisen 7 päivän ajan ostohetkestä saa vielä muuttaa mielensä vapaasti!)

Linkki toki aukeaa otsikkoa tökkäämällä, mutta tässä sama linkki uudelleen: https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass

Hauskaa matkustelua!

Interrail-liput taas alennuksessa 31.3. astihttps://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-passOpen linkView original on nord.pub
ilmaisettapahtumat·Ilmaiset tapahtumat HelsingissäbyTuuktuuk

Ti 10.3.2026 17:00 – Urban Dinner

Tervetuloa Urban Dinner -tapahtumaan 10.3. Tällä kertaa me vain kokkaamme, rentoudumme ja syömme.

::: spoiler (Click here for the event description in English)
Join Urban Dinner on 10.3. This time it will be just cooking, chilling and eating.

Schedule:
🧑🏼‍🍳 17–18:45 — Cooking & kombucha making (bring a jar if you want to have a scoby home!)
😋 18:45–20:45 — Dinner
🫧 20:45 — cleaning and sharing of leftover food — bring a container

📍 Dodo’s office, Veturitallinkuja 33, G-entrance, ground floor, Helsinki.

Remember to sign up, latest one hour before the event on Dodo's website!

Please note, due to a construction site, the main route to Turntable and Dodo is via Veturitie. Now also a walking route under the railroad and from the roundabout is open! For more detailed arrival instructions see the accessibility information.
:::

Aikataulu:
🧑🏼‍🍳 17–19 Ruuanlaittoa ja kombuchan valmistusta. Tuo purkki mukanasi, jos haluat scobyn kotiin!
😋 19–20.45 — Illallinen
🫧 20.45 — Lautasten vienti keittiöön/tiskaus/hävikin jakaminen

📍 Dodon toimisto, Veturitallinkuja 33, G-rappu, pohjakerros, Helsinki.
Muista ilmoittautua Dodon nettisivuilla viimeistään tuntia ennen tapahtumaa!

Huom, rakennustyömaan vuoksi Veturitallinkujalle pääsee ensisijaisesti Veturitietä pitkin etelästä. Nyt on avattu myös kävelyreitti rautatien ali ja liikenneympyrästä! Tarkemmat saapumisohjeet esteettömyystiedoissa.

View original on nord.pub
ilmaistapahtumat_hki·Ilmaistapahtumat HelsingissäbyTuuktuuk

Urban dinner

Tervetuloa Urban Dinner -tapahtumaan 10.3. Tällä kertaa me vain kokkaamme, rentoudumme ja syömme.

::: spoiler (Click here for the event description in English)
Join Urban Dinner on 10.3. This time it will be just cooking, chilling and eating.

Schedule:
🧑🏼‍🍳 17–18:45 — Cooking & kombucha making (bring a jar if you want to have a scoby home!)
😋 18:45–20:45 — Dinner
🫧 20:45 — cleaning and sharing of leftover food — bring a container

📍 Dodo’s office, Veturitallinkuja 33, G-entrance, ground floor, Helsinki.

Remember to sign up, latest one hour before the event on Dodo's website!

Please note, due to a construction site, the main route to Turntable and Dodo is via Veturitie. Now also a walking route under the railroad and from the roundabout is open! For more detailed arrival instructions see the accessibility information.
:::

Aikataulu:
🧑🏼‍🍳 17–19 Ruuanlaittoa ja kombuchan valmistusta. Tuo purkki mukanasi, jos haluat scobyn kotiin!
😋 19–20.45 — Illallinen
🫧 20.45 — Lautasten vienti keittiöön/tiskaus/hävikin jakaminen

📍 Dodon toimisto, Veturitallinkuja 33, G-rappu, pohjakerros, Helsinki.
Muista ilmoittautua Dodon nettisivuilla viimeistään tuntia ennen tapahtumaa!

Huom, rakennustyömaan vuoksi Veturitallinkujalle pääsee ensisijaisesti Veturitietä pitkin etelästä. Nyt on avattu myös kävelyreitti rautatien ali ja liikenneympyrästä! Tarkemmat saapumisohjeet esteettömyystiedoissa.

View original on nord.pub
newcommunities·New CommunitiesbyTuuktuuk

Ilmaistapahtumat Helsingissä

![email protected]

Tämä on PieFed-kopio sopuli.xyz:n Ilmaistapahtumat-yhteisöstä.

Tänne voi laittaa tietoa Helsingissä ja lähiseudulla olevista maksuttomista tapahtumista, kuten juhlista, konserteista ja kursseista!

Huom! Aloita otsikko tapahtuman päivämäärällä (ja kellonajalla). Esim. 1.5.2026 klo 15.00 - Aprillijuhla Kiasmassa.

Tänne tapahtumat merkitään PieFedin Tapahtuma-julkaisutyyppiä käyttäen, jota Lemmy ei tue, eli mikään tänne lisätty ei vielä lähivuosina tule näkymään Lemmy-käyttäjille, vaan heidän instansseiltaan katsoen tämä yhteisö näyttää käytännössä tyhjältä. Toistaiseksi kaikki tänne ilmoitettava kannattaa siis ilmoittaa myös sisaryhteisöön Ilmaiset tapahtumat Helsingissä. Näin ne näkyvät aiempaa kätevämmin PieFed-käyttäjille, mutta silti myös perinteiseen tapaan karvalakkifedin puolella.

Ilmaistapahtumat Helsingissähttps://nord.pub/c/ilmaistapahtumat_hkiOpen linkView original on nord.pub
luanti·Luanti (Formerly Minetest)byTuuktuuk

Converting a Minecraft-playing child to a Luanti-player

I have a human child that has created a rather awesome Minecraft world.

Now there are several reasons why it would be good to start using something based on Luanti.
However, the world they have been creating is something we would really not want to miss, even though it's not even one year old.

They are playing in creative mode, and we agreed that it's enough if all of the terrain near the home house, the house itself, plus the tunnels dug into that terrain would be preserved. We are able to rebuild all the minetracks and doors and windows and place new animals, if needed. But at least a skeleton of their world would be important to preserve.

So, is there a way to convert our Minecraft world to something playable on Luanti? And what game running on Luanti would you people recommend for us to use for this purpose?

And secondarily, if we need to just start from scratch, which Luanti-game would be best for a young child wanting to play more or less akin to how you play Minecraft in creative mode? Being able to place objects freely while flying freely, and beig able to populate the world with animals – at least cats and/or dogs – would be very important for them, but almost anything else can be whatever it is. It does not need to be the same as Minecraft, it just needs to be able to approximately fulfill the same purpose for a human child.

I'm running this on Ubuntu and if any Windows or Mac based software should be needed, I do know people who can let me temporarily use their computer for that. But the actual playing will happen on Ubuntu.

View original on nord.pub
geocaching·GeocachingbyTuuktuuk

What geocaching sites are there?

I've been geocaching for a couple of decades now, although very low-key. One reason has been that geocaching.com became such a pile of turd some time ago.

What other sites exist beside that one?

Personally I would be most interested in ones that have a reasonable amount of caches in Finland and Baltics, but maybe generating a somewhat comprehensible list of geocaching sites would be of use in general, so maybe let's try to collect one here?

View original on nord.pub
maatapitkinmatkustus·Maata pitkin matkustavatbyTuuktuuk

Aurinkorannikolta Keski-Eurooppaan?

Tuolla kaupallisen somen puolella MPM-porukoita tuli ihan mielenkiintoinen kysymys siitä, että millaisilla aikatauluilla ja lipuilla akustisilla soittokeikoilla ravaava ihminen pääsisi reitin Aurinkorannikko–Pariisi–Brugge–Saksa–Alankomaat.

Kysyjä pohti 4 päivän Interrail-lippua pohjaksi. Vaikutti sen verran kiinnostavalta tehtävänannolta, että päätin tarttua siihen!

Yleensä Interrail-lippu on kannattavimmillaan, kun tehdään pitkiä siirtymiä ja ennen kaikkea: edestakainen matka. Tässä tapauksessa olettaisin, että oikeasti kertaliput tulevat halvimmiksi, joten lähden tutkailemaan sen pohjalta.

Espanjassa on kansallisen rautatieyhtiön, Renfen, lisäksi kaksi yksityistä yhtiötä, jotka ajavat laadukkaita suurnopeusjunia varsin matalin hinnoin: Ranskan valtion omistama Ouigo, sekä Iryo, jonka omistaa puoliksi-puoliksi eräs lentoyhtiö ja muistaakseni Italian rautatiet.

Näistä vain Renfe myy suoraan lippuja edes välille Malaga–Barcelona.

Ouigolla Malaga–Madrid näyttäisi maksavan halvimpina päivinä 15–25 €, vähän kalliimpina päivinä 25–49 € ja kalleimmillaan 59-79 €.
Madrid–Barcelona sitten puolestaan halvimmillaan 29–49 € ja kalleimmillaan 55-65 €.

Iryo haluaa samasta

SNCF:n sivuilta katsellen Barcelona–Pariisi näyttäisi maksavan 59–159 €, matkustuspäivästä riippuen. Tuo yhteys lähtisi Barcelonasta 16:24 ja olisi Pariisissa 23:18.
Ouigolla ei ainakaan tuohon yhteyteen ehdi: ::: spoiler Se saapuisi Barcelonaan 16:44.
Täytyy kyllä kehaista Ranskan rautateitä tästä, että Ranskan rautateiden juna Madridista saapuu Barcelonaan 20 minuuttia sen jälkeen, kun Ranskan rautateiden juna on lähtenyt Barcelonasta Pariisiin. Aikamoinen suoritus!
:::

Edellinen Ouigo-juna Madridista Barcelonaan olisi 9:31–12:59. Taitavaa!

Iryolla taas ei pääse ajoissa Malagasta asti, mutta Madridista näyttäisi pääsevän:
Madrid (Atocha) 12:22, Barcelona (Sants) 15:39. Hintaa 39–43 €.

Ouigolla lähtisi aamujuna Malagasta Madridiin klo 6:29, Renfellä 7:53. Hinta on kummalla tahansa samat 35 €, eli Renfe vienee tässä voiton. Se saapuu Madridiin 10:36.

Renfeltä jos ostaa koko matkan Malaga–Barcelona, hintaa tulee 78-158 €. Lähtö Malagasta 7:05, saapuminen Barcelonaan 13:44.

Eli halvemmalla pääsee, jos menee ensin Madridiin, sitten Iryolla Barcelonaan ja lopuksi SNCF:llä Pariisiin, voi periaatteessa saada tuon välin hintaan 35+39+59 = 133 €

Tai, jos sattuu päivä, jona tuo Renfen lippu koko välille Malaga–Barcelona on tarjolla sopivaan hintaan, sitten hintaa tulisi tuolle välille halvimmillaan 134 €.


Sitten... Pariisista Bruggeen päässet halvimmalla menemällä Ouigon perinteisellä vaunujunalla Pariisi–Brysseli ja vaihtamalla siellä Bruggeen vievään junaan. Tuo maksaa 31€ ja matka-aika on 12:12–16:26. Samoilla spekseillä löytyy myös iltavuoro 19:15–23:26.


Bruggesta Saksan rajalle ei hirveästi maksa, ja Saksan alueella sun voi kannattaa ostaa se Saksan laajuinen paikallisliikenteen lippu, koska sillä sitten myös matkustat kaikki kaupunkien sisäiset bussi- ja metromatkat ilman lisähintaa. Matkantekoa hidastaa hieman, että et voi käyttää nopeimpia junia, mutta noiden paikallisliikenteessäkin on kalustoa, joka kulkee 200 km/h ja taittaa useampien satojen kilometrien matkoja. Eli siitä, miten sä sanot aikovasi "suhailla pitkin Saksaa", tuon päättelisi olevan sulle ihan toimiva piletti!


Sitten taas Alankomaissa: Saksan rautatiet myyvät usein halpoja tarjouslippuja kaikenlaisiin naapurimaihin, kuten Alankomaihin tai Ruotsiin, eli tullessa Saksasta Alankomaihin on todennäköisesti halvinta ostaa sellainen. Köln–Utrecht esimerkiksi näyttäisi lohkeavan halvimmillaan hintaan 19,99 €.


Alankomaiden sisällä on aika kiinnostava järjestely: Mikä tahansa junamatka maksetaan näyttämällä asemalle saavuttaessa oman suomalaisen pankkisi lähimaksullista maksukorttia aseman portille. Ja sitten poistuttaessa jossain toisessa kaupungissa sen kaupungin asemalta, näytät taas samaa maksukorttia portille. Järjestelmä olettaa sun menneen noiden porttien välin suorinta mahdollista reittiä ja veloittaa sen mukaisen lipun hinnan. Junia kulkee Alankomaissa tavallisesti 15 tai 30 minuutin välein melkein minne vain. Tämä yhdistelmä tekee matkustamisesta siellä jotenkin aika eri tuntuista kuin Suomessa! Matkan aloitusmaksu on 1,08 €, sitten matka maksaa 0,169 € per kilometri. Jotta tätä hinnoittelua voi ymmärtää: Jos tuollainen olisi käytössä Suomessa, esim. Helsinki–Tampere, joka on raiteita pitkin 187 km, maksaisi 1,08€+187*0,169€ = 32,68 €. Tietty Alankomaissa 187 on jo aika iso osa koko maan pituudesta, eli tuon hintaisia lippuja et ihan hirveän usein ostele. Ratikkaliput muuten maksavat saman verran, eli kaikki menee kilometrien mukaan. Ratikoissa ja busseissa vaan ei ole mitään portteja, eli pitää olla skarppina että muistaa näyttää korttia lukijalle myös poistuessaan. Jos et muista, sulta velotetaan sen mukaan, että olisit ajanut koko valtion kaukaisimpaan kolkkaan. Mikä ei ole ihan halpaa!

Jos melko pian ulosleimauksen jälkeen leimaat itsesi taas johonkin sisään, uutta euron aloitusmaksua ei veloiteta.
Pitää lisäksi tietää, että jos menet Saksaan tai Belgiaan menossa olevalla suurnopeusjunalla Alankomaiden sisäisen matkan, sun pitää ostaa lippuautomaatista lisämaksulippu, joka maksaa muistaakseni 2 €.

Käytännössä Alankomaissa kaukojunamatkat maksavat tyypillisesti 7–25 € per matka, koska harvoin siellä tulee mentyä edes 100 km päähän.
Kaikenlaisia kausilippujakin kyllä on, mutta arvaisin, ettei niistä mikään satu sopimaan sun käyttötarpeisiisi.

Ja tosiaan: Silloin kun matka on Saksaan tai pois Saksasta, yleensä Saksan rautateiltä reilusti etukäteen ostettu lippu tulee halvemmaksi kuin Alankomaiden sisäinen standardihinta 0,169 € per km. Eli joskus voi olla halvinta ostaa lippu Saksan puolelle, vaikka aikoisi jäädä junasta pois Alankomaissa.


Saksasta sä sitten ajattelit lentää kotiin... No, mä toki esittäisin pienen toiveen:
1 km lentämistä aiheuttaa samat ilmastopäästöt kuin 100 km sähköjunamatkailua. 1500 km sähköjunamatka Saksasta Tukholmaan tuottaa siis samat päästöt kuin 15 km lentokoneella. Ja sitten seuraavat 15 lentokilometriä tuottavat taas uudestaan koko Saksa–Tukholma-välin päästöt. Ja niin edelleen. Ero on aivan valtavan iso.

Jos onnistut välttämään 3 km autoilua, saat estettyä 1 kg verran mannerjäätiköiden sulamista. Lentäminen tuhoaa jäätiköitä vielä niin paljon tehokkaammin, että ilmeisesti jo luokkaa 500-700 lentometrin välttäminen säästää kilon verran jäätä sulamasta meriämme nostamaan. Lentäminen on niin jumalattoman saastuttavaa toimintaa, että pyytäisin että jätät ne kapineet rauhaan jos yhtään mitenkään suinkin voit!

Saksa–Suomi-välin maata pitkin reissaamisesta on miljoona tekstiä, ja jos et niitä halua etsiä, voit myös kysyä apua ja saat sitä kyllä.

View original on nord.pub
maatapitkinmatkustus·Maata pitkin matkustavatbyTuuktuuk

Ilmastopäästöjen käytännön vaikutuksista

No nyt löytyi artikkeli, jollaista olen toivonut. Yksiselitteistä ymmärrettävää dataa siitä, mitä ilmastopäästöt tekevät!

Artikkeli esim. kertoo, että 3 km autoilua sulattaa yhden kilogramman jäätikköä.

On paljon helpompi hahmottaa toimintansa seiraukset, kun sen voi hahmottaa suoraan jonain konkreettisena. Kauppamatka 6 km päähän siis valuttaa 4kg jäätikköä vedeksi meriin.

Artikkeliin haastatellun saksalaisen tutkijan mukaan CO2-tonnin välttäminen:

  • lisää meren kaloja 250 grammaa
  • parantaa maapallon ruuantuotantoa 6kg riisiä tai 1 kg lihaa verran
  • poistaa merenpintoja nostamasta noin vaatehuoneen kokoisen määrän vettä jäätiköiksi
https://www.rnz.co.nz/news/national/586939/every-tonne-matters-the-climate-scientist-who-wants-to-give-you-hopeOpen linkView original on nord.pub
maatapitkinmatkustus·Maata pitkin matkustavatbyTuuktuuk

Nettilipunostokommervenkkejä

Aina välillä tulee erilaisia kysymyksiä siitä, miten sitä sun tätä voi varata. Teen tähän nyt perään ylätason vastauksina ohjeita erilaisiin erityisesti Interrailin kanssa vastaan tuleviin lipunvaraustilanteisiin, kuten LTG:n IR-paikkavaraukset, SJ:n IR-paikkavaraukset ja ÖBB:n IR-paikkavaraukset.

Ketjuihin on suotavaa riipustellaraapustella vastauksia. Ja niitä saa tietty perustaa omiakin. Ehkä olisi hyvä, että tämän ketjun ylätasokommentit jätettäisiin vain siihen rooliin, joka noilla ylätasokommenteilla on nyt, ja muu noihin liittyvä keskustelu tehtäisiin sitten omassa alaketjussaan!

View original on nord.pub

You reached the end